2019-04-08, 13:58
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Kan någon snäll själ förklara uppgift 17 provpass 4? Borde inte svaret bli B? I det facit som kommit ut står det A och jag fattar bara inte hur fan 13 ska vara större än 14?

Talserie1: 13, 15, 20. Median är 15.
Talserie2: 11, 13, 15, 20. Då det är ett jämnt antal så är medianen medelvärdet av siffran över och under (13+15)/2 = 14.

Du menade PP5 gissar jag baserat på frågan.
Citera
2019-04-08, 13:59
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Kan någon snäll själ förklara uppgift 17 provpass 4? Borde inte svaret bli B? I det facit som kommit ut står det A och jag fattar bara inte hur fan 13 ska vara större än 14?

Medianen i (1) är 15
Medianen i (2) är (13 + 15)/2 = 14
Citera
2019-04-08, 14:08
Medlem
På PP2, uppgift 22 tror jag, så var uppgiften att jämföra summan av alla tal x där x kunde vara minst 1 och max 5. Svarade D då jag tolkade det som en godtyckligt vald mängd tal mellan 0 och 6, inte alla möjliga tal inom intervallet. Hur resonerar ni andra?
Citera
2019-04-08, 14:09
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Det är en fälla, du måste ställa upp siffrorna i storleksordning.
Citera
2019-04-08, 14:10
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelathes
Vad gäller 33 så kan jag se deras argument för att C skulle kunna vara rätt svar, men jag tycker att C lägger lite väl mycket fokus på den konkreta situationen som beskrivs (dvs. en kollektinsamling). Alternativ D tycker jag passar bättre om man läser första stycket som en del av artikeln som helhet.

Angående 33 tänker jag att det måste finnas en jämförande mening om att folk i så fall uppenbart gav mindre om de inte var övervakade, d.v.s D är bättre och mer precist. Om folk ger mer för att "they are being watched", låter det som att de gör det för att de känner sig tvungna, men texten handlar som du säger om att visa sig stor och god genom att ge, inte bara ge mer för att andra annars hade reagerat. Men det är en hårfin gräns, förstås
Citera
2019-04-08, 14:13
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palaceposy
På PP2, uppgift 22 tror jag, så var uppgiften att jämföra summan av alla tal x där x kunde vara minst 1 och max 5. Svarade D då jag tolkade det som en godtyckligt vald mängd tal mellan 0 och 6, inte alla möjliga tal inom intervallet. Hur resonerar ni andra?
Varför valde du just ETT heltal? Om du läser vad som står, så står det att du ska summera och multiplicera alla talen inom intervallet.
1+2+3+4+5=15 och alternativ 2 blir 3*5
Citera
2019-04-08, 14:18
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelathes
Jag fick, enligt HPakademins facit, 78/80 på den verbala delen, så förhoppningsvis är mina kommentarer intressanta.

Under provet svarade jag alternativ B på fråga 13, men när jag läser igenom texten och svarsalternativen igen nu i efterhand så håller jag med HPakademin om att C förmodligen är rätt svar och att jag inte läste igenom den sista delen från M. Norlén ordentligt utan lade mer fokus på den första kommentaren.

Vad gäller 33 så kan jag se deras argument för att C skulle kunna vara rätt svar, men jag tycker att C lägger lite väl mycket fokus på den konkreta situationen som beskrivs (dvs. en kollektinsamling). Alternativ D tycker jag passar bättre om man läser första stycket som en del av artikeln som helhet.
Tack för svaret.
Jag har samma resultat som dig på det verbala enligt deras facit, och svarade också B på fråga 13. Även rubriken på hennes andra stycke "Varför läkaren" antyder ju på att det är kontentan av hennes inlägg i debatten. Ser även hur det kan vara C som är rätt svar, men även med gott om tid så kan jag inte direkt säga vad som är rätt så här i efterhand. Det är ju M.Norlén som först tar upp uttrycket, och det i det första inlägget i debatten där jag anser B vara det mest passande. I nyanseringen i sista stycket, där hon fått mothugg, glider dock innebörden åt alternativ C. Klurig fråga oavsett...

Har samma bild av 33 som dig. Lutar åt alternativ D, även fast jag skulle tycka att om det ska generaliseras till något så är det den cynism som omgärdar välgörenhet. Det kan ju vara C... Åter en klurig en.

Vidare till PP4...
Citera
2019-04-08, 14:19
Medlem
Vad tror ni om normineringstabellen
Citera
2019-04-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Angående 33 tänker jag att det måste finnas en jämförande mening om att folk i så fall uppenbart gav mindre om de inte var övervakade, d.v.s D är bättre och mer precist. Om folk ger mer för att "they are being watched", låter det som att de gör det för att de känner sig tvungna, men texten handlar som du säger om att visa sig stor och god genom att ge, inte bara ge mer för att andra annars hade reagerat. Men det är en hårfin gräns, förstås

Det är också en mycket bra poäng. Syftet med jämförelsen (dold/synlig kollekt) är väl inte direkt att säga att människor ger mer när de observeras, utan snarare att människor vill att andra ska uppfatta att de ger.
Citera
2019-04-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Talserie1: 13, 15, 20. Median är 15.
Talserie2: 11, 13, 15, 20. Då det är ett jämnt antal så är medianen medelvärdet av siffran över och under (13+15)/2 = 14.

Du menade PP5 gissar jag baserat på frågan.

aaaaaaah juste. Tack så mycket! Är helt ute o snurrar verkar det som.
Citera
2019-04-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Det är en fälla, du måste ställa upp siffrorna i storleksordning.

Tack, föll för den fällan!
Citera
2019-04-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Medianen i (1) är 15
Medianen i (2) är (13 + 15)/2 = 14

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera