Citat:
Ursprungligen postat av
Xelathes
Jag fick, enligt HPakademins facit, 78/80 på den verbala delen, så förhoppningsvis är mina kommentarer intressanta.
Under provet svarade jag alternativ B på fråga 13, men när jag läser igenom texten och svarsalternativen igen nu i efterhand så håller jag med HPakademin om att C förmodligen är rätt svar och att jag inte läste igenom den sista delen från M. Norlén ordentligt utan lade mer fokus på den första kommentaren.
Vad gäller 33 så kan jag se deras argument för att C skulle kunna vara rätt svar, men jag tycker att C lägger lite väl mycket fokus på den konkreta situationen som beskrivs (dvs. en kollektinsamling). Alternativ D tycker jag passar bättre om man läser första stycket som en del av artikeln som helhet.
Tack för svaret.
Jag har samma resultat som dig på det verbala enligt deras facit, och svarade också B på fråga 13. Även rubriken på hennes andra stycke "Varför läkaren" antyder ju på att det är kontentan av hennes inlägg i debatten. Ser även hur det kan vara C som är rätt svar, men även med gott om tid så kan jag inte direkt säga vad som är rätt så här i efterhand. Det är ju M.Norlén som först tar upp uttrycket, och det i det första inlägget i debatten där jag anser B vara det mest passande. I nyanseringen i sista stycket, där hon fått mothugg, glider dock innebörden åt alternativ C. Klurig fråga oavsett...
Har samma bild av 33 som dig. Lutar åt alternativ D, även fast jag skulle tycka att om det ska generaliseras till något så är det den cynism som omgärdar välgörenhet. Det kan ju vara C... Åter en klurig en.
Vidare till PP4...