Citat:
Ursprungligen postat av
Sorken80
Någon med bestämd åsikt rörande frågorna 13 och 33 på pp1.
Rörande 13. M.Norlén står som signatur på två av delarna, och verkar till viss del lägga olika vikt vid uttrycket sluttande plan i de två.
33:an kommenterade HPakademin som svår med. Tror folk på D?
Edit: Där jag gjorde provet var det legkontroll, och vi fick inte signera innan den skedde. Vi signerade under uppsikt, och den som hämtade in provet skrev en kråka att de kollat legitimation.
Jag fick, enligt HPakademins facit, 78/80 på den verbala delen, så förhoppningsvis är mina kommentarer intressanta.
Under provet svarade jag alternativ B på fråga 13, men när jag läser igenom texten och svarsalternativen igen nu i efterhand så håller jag med HPakademin om att C förmodligen är rätt svar och att jag inte läste igenom den sista delen från M. Norlén ordentligt utan lade mer fokus på den första kommentaren.
Vad gäller 33 så kan jag se deras argument för att C skulle kunna vara rätt svar, men jag tycker att C lägger lite väl mycket fokus på den konkreta situationen som beskrivs (dvs. en kollektinsamling). Alternativ D tycker jag passar bättre om man läser första stycket som en del av artikeln som helhet.