2019-04-08, 12:58
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
https://www.studera.nu/hogskoleprov/...-fungerar-det/

Om du ska klaga på att provledaren inte följde reglerna så bör du först se till att du själv inte försökte bryta mot några regler.

Din länk fyller ingen funktion, iom att provledare verkar bilda sin egna uppfattning om vad som gäller så spelar det ingen roll vad man få & inte får göra, det är deras uppgift att informera oss provskrivare vad som gäller & inte tvärtom
Citera
2019-04-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Men den rör sig ju fortfarande sydost, eller hur?

Jag tror att din förvirring beror på att du tänker på "sydost" som en talspråklig variant av "söderut" kombinerat med "österut" och att vilken mängd "söderut" som helst räcker för att det ska bli sydostlig riktning.

Sydost bör nog däremot ses som en "fackterm" i det här fallet, nämligen det specifika väderstrecket SO som ligger mitt mellan S och O:

http://www.kongstad1.net/paranter/ar.../deviation.jpg

Om du tänker så blir det tydligt att den faktiska riktningen är betydligt närmare ostlig än sydostlig riktning.
Citera
2019-04-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Din länk fyller ingen funktion, iom att provledare verkar bilda sin egna uppfattning om vad som gäller så spelar det ingen roll vad man få & inte får göra, det är deras uppgift att informera oss provskrivare vad som gäller & inte tvärtom

varken du eller provledaren ska bryta mot reglerna, och deltagarna har lika stort ansvar att kunna reglerna som provledarna har. Sade du åt henne att man inte får fortsätta skriva efter att tiden går ut, eller satt du tyst och gnällde invärtes om hur orättvist det var?
Citera
2019-04-08, 13:16
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
varken du eller provledaren ska bryta mot reglerna, och deltagarna har lika stort ansvar att kunna reglerna som provledarna har. Sade du åt henne att man inte får fortsätta skriva efter att tiden går ut, eller satt du tyst och gnällde invärtes om hur orättvist det var?

Jag skiter väl i om jag får fylla i namnteckningen innan eller efter?
Det påverkar inte mitt resultat så varför skulle jag bry mig om det, däremot bryr jag mig om felaktigheter när det kommer till missuppfattningar som påverkar provskrivarna negativt utan anledning, att dom tror att jag får fylla i en namnteckning efter provtiden påverkar mig inte negativt, däremot nedsatt provtid för att dom inte kan tolka en uppgift gör det.

Dessutom står det
Citat:
Dina svar ska föras in på blanketten inom provtiden.
& ingenting om att namnunderskrifter ej får fyllas i efteråt
Senast redigerad av Tropicanan 2019-04-08 kl. 13:22.
Citera
2019-04-08, 13:32
Medlem
Sorken80s avatar
Någon med bestämd åsikt rörande frågorna 13 och 33 på pp1.

Rörande 13. M.Norlén står som signatur på två av delarna, och verkar till viss del lägga olika vikt vid uttrycket sluttande plan i de två.

33:an kommenterade HPakademin som svår med. Tror folk på D?

Edit: Där jag gjorde provet var det legkontroll, och vi fick inte signera innan den skedde. Vi signerade under uppsikt, och den som hämtade in provet skrev en kråka att de kollat legitimation.
Senast redigerad av Sorken80 2019-04-08 kl. 13:38.
Citera
2019-04-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Jag skiter väl i om jag får fylla i namnteckningen innan eller efter?
Det påverkar inte mitt resultat så varför skulle jag bry mig om det, däremot bryr jag mig om felaktigheter när det kommer till missuppfattningar som påverkar provskrivarna negativt utan anledning, att dom tror att jag får fylla i en namnteckning efter provtiden påverkar mig inte negativt, däremot nedsatt provtid för att dom inte kan tolka en uppgift gör det.

Dessutom står det
& ingenting om att namnunderskrifter ej får fyllas i efteråt

Om du skiter i reglerna så förstår jag inte varför du klagar på att de inte efterföljs.

Jo, om du inte har fyllt i dina personuppgifter innan tiden är ute så påverkar det ditt resultat eftersom provet blir ogiltigt.

Underskriften måste fyllas i under observation för att provledaren ska kunna se om någon är osäker på hur de ska utforma sin underskrift för att de är spökskrivare, och den regeln har gällt i ett år nu.
Citera
2019-04-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
I övrigt framhåller jag här propositionen att vi i trådens jargong bemödar oss att nyttja osedvanlig vokabulär, till gagn för trådens läsekrets vid framtida eskapader med högskoleprovet. Oavsett om brukandet objektivt sett medför inkorrekt meningsbyggnad.

Detta skulle jag uppskatta
Citera
2019-04-08, 13:40
Medlem
Jag är så satans sugen att veta vad jag fick, speciellt eftersom jag inte hann skriva ner pp2. Av ren nyfikenhet, så skulle det vara intressant och veta vad ni hoppas på och få och om ni ska söka till högskola till hösten? Känns som en del gjorde provet bara för att testa sig själva? För egen del så ville jag få så bra som möjligt för att ha så många vägar som möjligt öppna. Men jag borde ha lagt ner mycket mer tid egentligen. Men jag måste i princip söka nu till hösten då jag redan lagt 10 månader för att plugga upp ämnen. Så för min del gäller det att 1 komma in med resultatet annars måste jag vänta till vår 2020 innan jag kan söka igen. Med familj,hus och dylikt så kan man inte dra ut på tiden. Det blir inge ”hitta sig själv i Thailand 6 månader” för min del.
Citera
2019-04-08, 13:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nortonlight
Jag är så satans sugen att veta vad jag fick, speciellt eftersom jag inte hann skriva ner pp2. Av ren nyfikenhet, så skulle det vara intressant och veta vad ni hoppas på och få och om ni ska söka till högskola till hösten? Känns som en del gjorde provet bara för att testa sig själva? För egen del så ville jag få så bra som möjligt för att ha så många vägar som möjligt öppna. Men jag borde ha lagt ner mycket mer tid egentligen. Men jag måste i princip söka nu till hösten då jag redan lagt 10 månader för att plugga upp ämnen. Så för min del gäller det att 1 komma in med resultatet annars måste jag vänta till vår 2020 innan jag kan söka igen. Med familj,hus och dylikt så kan man inte dra ut på tiden. Det blir inge ”hitta sig själv i Thailand 6 månader” för min del.
Är lite i samma sits som dig, dock utan familj men tanken var att jag skulle börjat nu i våras egentligen så nu måste det till efter sommaren. Enligt höstens intag behöver jag 1.2 - 1.3 beroende på utbildning. Som det ser ut nu så ser jag ut att landa mellan 1.4-1.55 ungefär beroende på normering så det känns bra ändå.
Citera
2019-04-08, 13:53
Medlem
Jag vill komma in på jurist i Gbg. Om normering blir som i våras hamnar jag nånstans mellan 1.3 - 1.4 (minns ej alla mina svar) fyfan vad jobbigt...
Citera
2019-04-08, 13:53
Medlem
Kan någon snäll själ förklara uppgift 17 provpass 4? Borde inte svaret bli B? I det facit som kommit ut står det A och jag fattar bara inte hur fan 13 ska vara större än 14?
Citera
2019-04-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Någon med bestämd åsikt rörande frågorna 13 och 33 på pp1.

Rörande 13. M.Norlén står som signatur på två av delarna, och verkar till viss del lägga olika vikt vid uttrycket sluttande plan i de två.

33:an kommenterade HPakademin som svår med. Tror folk på D?

Edit: Där jag gjorde provet var det legkontroll, och vi fick inte signera innan den skedde. Vi signerade under uppsikt, och den som hämtade in provet skrev en kråka att de kollat legitimation.

Jag fick, enligt HPakademins facit, 78/80 på den verbala delen, så förhoppningsvis är mina kommentarer intressanta.

Under provet svarade jag alternativ B på fråga 13, men när jag läser igenom texten och svarsalternativen igen nu i efterhand så håller jag med HPakademin om att C förmodligen är rätt svar och att jag inte läste igenom den sista delen från M. Norlén ordentligt utan lade mer fokus på den första kommentaren.

Vad gäller 33 så kan jag se deras argument för att C skulle kunna vara rätt svar, men jag tycker att C lägger lite väl mycket fokus på den konkreta situationen som beskrivs (dvs. en kollektinsamling). Alternativ D tycker jag passar bättre om man läser första stycket som en del av artikeln som helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in