2010-01-18, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Det är ju lite det som är tanken med NOG, att man ska vilseledas. Tycker jag de flesta NOG-frågor visar prov på.

De flesta är ju kuggfrågor, men det är inte det jag skriver om nu. Det handlar om tolkning av uppgiften utifrån det språkliga synvinkeln, inte den matematiska.
Citera
2010-01-18, 21:25
Medlem
The Barrs avatar
Jag tycker inte att läsförståelse bör höra hemma i NOG, det finns det en helt egen del för.

(Däremot håller jag inte med om att frågeställningen om platserna på arenan är oklar, jag tycker att "Det finns 20000 ståplatser." i sitt sammanhang säger ganska klart att antalet ståplatser är just 20000, och "Det finns sammanlagt 50000 platser" är ju väldigt tydligt precis 50.000 platser, eftersom det är sammanlagt.)

Dock tycker jag att det är jobbigt att man alltid måste tänka på sådanahär språkliga tolkningsfrågor, just eftersom de i vissa fall är riktigt luriga, istället för att bara klart och tydligt ge oss vilka förhållanden som gäller så att vi kan räkna ut vad vi kan räkna ut, så att säga.

Får nästan en känsla av att deras strategi när de märker att en fråga är för lätt på utprovningen är att slänga in lite random språkliga konstigheter som sänker resultatet lagom mycket...
Citera
2010-01-18, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag tycker inte att läsförståelse bör höra hemma i NOG, det finns det en helt egen del för.

(Däremot håller jag inte med om att frågeställningen om platserna på arenan är oklar, jag tycker att "Det finns 20000 ståplatser." i sitt sammanhang säger ganska klart att antalet ståplatser är just 20000, och "Det finns sammanlagt 50000 platser" är ju väldigt tydligt precis 50.000 platser, eftersom det är sammanlagt.)

Dock tycker jag att det är jobbigt att man alltid måste tänka på sådanahär språkliga tolkningsfrågor, just eftersom de i vissa fall är riktigt luriga, istället för att bara klart och tydligt ge oss vilka förhållanden som gäller så att vi kan räkna ut vad vi kan räkna ut, så att säga.

Får nästan en känsla av att deras strategi när de märker att en fråga är för lätt på utprovningen är att slänga in lite random språkliga konstigheter som sänker resultatet lagom mycket...

Det är nog deras strategi. De vill att man ska gå in i deras lilla fälla som de har lagt ut. Om jag konstruerade NOG-uppgifterna så skulle jag också ha gjort det, men nu när jag inte är den som gör den delen av provet så tycker jag att det är fel av dem. Dubbelmoral, jag vet. xD
Citera
2010-01-18, 21:54
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Det är ju lite det som är tanken med NOG, att man ska vilseledas. Tycker jag de flesta NOG-frågor visar prov på.

Logik och ordförståelse är inte samma sak.
Citera
2010-01-19, 05:27
Medlem
tror ni att om man verkligen pluggar nu inför det, att jag borde kunna få minst 1.3??
Jag fick 1.0 på förra men då hade jag inte pluggat ett skit, rökte till och med 8timmar innan liksom...
Citera
2010-01-19, 07:47
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenneballongen
tror ni att om man verkligen pluggar nu inför det, att jag borde kunna få minst 1.3??
Jag fick 1.0 på förra men då hade jag inte pluggat ett skit, rökte till och med 8timmar innan liksom...

Med de förberedelserna så är det nog inte allt för svårt att höja sig till 1,3..
Citera
2010-01-19, 15:29
Medlem
Alltså varför har man ändrat provdag?
10 april?
Citera
2010-01-19, 16:42
Bannlyst
Egentligen handlar väl provet om att ha så hög koncentration som möjligt?

NOG och DTK handlar det väl om att vara så nogrann som möjligt och tänka logiskt

LÄS och engelsk-delen är det bra att ha en "lässtrategi" och öva sig genom att göra många gamla prov.

ORD kan väl man gissa sig till, följa sin instinkt och försöka verkligen lista ut om man har hört ordet i någon sammahang förut. Detta har fungerat ganska bra för mig och har landat på 27-30. Men vill man ha högre( 35+) så kanske man plugga in ord.

Hela provet känns som att vara så nogrann som möjligt och med lite förberedelse så kanske man klarar av att få 1,8-2,0? Vad säger ni som har fått det resultatet?
Citera
2010-01-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Alltså varför har man ändrat provdag?
10 april?

Ingen som vet varför dom just till år har ändrat provdag? Något speciellt?
Citera
2010-01-19, 22:16
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Hela provet känns som att vara så nogrann som möjligt och med lite förberedelse så kanske man klarar av att få 1,8-2,0? Vad säger ni som har fått det resultatet?

Kort svar: Nej, de flesta kommer inte kunna nå det resultatet genom att vara noggranna och förbereda sig lite.

Lite längre svar: Högskoleprovet handlar inte bara om att ha bra förutsättningar för det som provet testar. Dessutom ska du ha tränat dessa förmågor under livet samt klara pressen vid ett prov. Det är tyvärr inte alla som har förutsättningarna för det vilket också framgår av normeringstabellen. Däremot tror jag absolut att man kan höja sig åtminstone 0.3-0.5 från sitt första resultat genom att förbereda sig bättre.
Citera
2010-01-19, 22:42
Medlem
Caparzos avatar
Ni som gått från 1,4-1,6 till 1,8-2,0, hur förberedde ni er inför det andra provtillfället, på respektive del? Jag ska gå igenom ordprovs 4,7' ord samt göra en del gamla prov. DTK och NOG behärskar jag bättre nu, eftersom jag har gjort de gamla proven.

Jag behöver höja mitt resultat på LÄS, från 15 till över 17 åtminstone. Vilken taktik kör ni på denna del? För jag vet att det finns många olika taktiker, men att det på LÄS handlar om att hitta taktiken som passar bäst för en själv. Behöver dock tips på taktiker att testa så jag vet vilken som passar mig bäst. Hjälp uppskattas.
Citera
2010-01-19, 22:44
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Egentligen handlar väl provet om att ha så hög koncentration som möjligt?

NOG och DTK handlar det väl om att vara så nogrann som möjligt och tänka logiskt

LÄS och engelsk-delen är det bra att ha en "lässtrategi" och öva sig genom att göra många gamla prov.

ORD kan väl man gissa sig till, följa sin instinkt och försöka verkligen lista ut om man har hört ordet i någon sammahang förut. Detta har fungerat ganska bra för mig och har landat på 27-30. Men vill man ha högre( 35+) så kanske man plugga in ord.

Jag tror inte att någon som ligger på snittet kan få 1,8-2,0 genom att "vara så noggrann som möjligt". Ser man på normeringstabellen har du knappt 3% som ligger på den nivån. Jag vet inte hur alla andra beter sig när de skriver provet, men jag har hittills naturligtvis försökt vara så noggrann som möjligt varje gång. Kan man skriva provet utan att vara noggran?

Tar man inte det på allvar och skimmar igenom frågorna på 20 minuter för att kunna sitta och rulla tummarna och se smart ut och ändå får omkring snittet, då kanske man kan skärpa sig och få toppbetyg nästa gång, men hur många är det som den beskrivningen skulle passa in på?

Själv har jag höjt mig totalt 0.3 genom två efterföljande prov, enbart genom proverfarenhet (och tur?), utan att ha förberett mig det minsta, och jag tror att det kan vara ganska normalt. Till nästa gång ska jag försöka förbereda mig genom att köra igenom gamla prov för att få upp tankemaskinen i varv, men jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna vara mer noggrann än vad jag redan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in