Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Egentligen handlar väl provet om att ha så hög koncentration som möjligt?
NOG och DTK handlar det väl om att vara så nogrann som möjligt och tänka logiskt
LÄS och engelsk-delen är det bra att ha en "lässtrategi" och öva sig genom att göra många gamla prov.
ORD kan väl man gissa sig till, följa sin instinkt och försöka verkligen lista ut om man har hört ordet i någon sammahang förut. Detta har fungerat ganska bra för mig och har landat på 27-30. Men vill man ha högre( 35+) så kanske man plugga in ord.
Hela provet känns som att vara så nogrann som möjligt och med lite förberedelse så kanske man klarar av att få 1,8-2,0? Vad säger ni som har fått det resultatet?
Jag tror inte att någon som ligger på snittet kan få 1,8-2,0 genom att "vara så noggrann som möjligt". Ser man på normeringstabellen har du knappt 3% som ligger på den nivån. Jag vet inte hur alla andra beter sig när de skriver provet, men jag har hittills naturligtvis försökt vara så noggrann som möjligt varje gång. Kan man skriva provet utan att vara noggran?
Tar man inte det på allvar och skimmar igenom frågorna på 20 minuter för att kunna sitta och rulla tummarna och se smart ut och ändå får omkring snittet, då kanske man kan skärpa sig och få toppbetyg nästa gång, men hur många är det som den beskrivningen skulle passa in på?
Själv har jag höjt mig totalt 0.3 genom två efterföljande prov, enbart genom proverfarenhet (och tur?), utan att ha förberett mig det minsta, och jag tror att det kan vara ganska normalt. Till nästa gång ska jag försöka förbereda mig genom att köra igenom gamla prov för att få upp tankemaskinen i varv, men jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna vara mer noggrann än vad jag redan är.