2017-04-02, 18:10
Medlem
raw3ns avatar
Någon som tror att det finns olika delar av provpass 5?

Fick endast 2/10 rätt på LÄS-delen. Brukar skrapa ihop cirka 6-9 rätt i snitt på alla mina tidigare gånger jag har skrivit provet.
Citera
2017-04-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Flera säger att de inte hade tid att fylla i den oranga pappret. I min sal fick vi tydliga instruktioner att om vi ville fylla i det så behövde vi markera svaren i provhäftet, sen fick vi ett par minuter efter provpasset för att föra över svaren från provhäftet till pappret. Men provledaren tog svarsblanketten direkt.

Ja, vad spelar det då för roll om de tog svarsblanketten? Det är ju frågehäftet du ska fylla över från, eller skrev du fel? Att behålla frågehäftet tills du fört över på orangea bladet har du rätt till. Dock ska provledaren ta svarsblanketten direkt.
Citera
2017-04-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
Ja, vad spelar det då för roll om de tog svarsblanketten? Det är ju frågehäftet du ska fylla över från, eller skrev du fel? Att behålla frågehäftet tills du fört över på orangea bladet har du rätt till. Dock ska provledaren ta svarsblanketten direkt.

Det är just precis vad jag sa. Jag säger inte att jag hade problem att föra över till pappret, jag ifrågasätter dem som hade det.
Citera
2017-04-02, 18:14
Medlem
Citat:
Det är just precis vad jag sa. Jag säger inte att jag hade problem att föra över till pappret, jag ifrågasätter dem som hade det.
Ja, uppfattade din sista mening fel. Märks att verb är min svaga del...
Citera
2017-04-02, 18:20
Medlem
Citat:
Så var det inte i min sal och inte i höstas heller. När tiden var slut så tog de provhäftena och så fick vi tre minuter ca att föra över svaren från svarshäftet till det orangea bladet. Sedan fick vi på väg ut lämna in våra svarshäften och visa legitimation.
Citera
2017-04-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Så var det inte i min sal och inte i höstas heller. När tiden var slut så tog de provhäftena och så fick vi tre minuter ca att föra över svaren från svarshäftet till det orangea bladet. Sedan fick vi på väg ut lämna in våra svarshäften och visa legitimation.
Vet inte vad reglerna säger i huvudet, men har gjort provet 5 ggr på 4 olika ställen, där har alla gjort som jag beskrev. Ingen aning om vad som är rätt dock.
Citera
2017-04-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3

Fick ni alltså behålla svarshäftet i flera minuter extra? Det är ju fan sjukt i så fall. Säg att någon missat att chansa på flera uppgifter i slutet, men sen får flera minuter extra att chansa på de sista i provhäftet.

Hörde att det var en person i den skolan där jag skrev som hade missuppfattat och trodde att hon skulle få föra över svaren från provhäftet till svarshäftet efter provtiden, så hon satt där efter prov 1 och hade inte svarat på en enda fråga.
Citera
2017-04-02, 18:34
Medlem
Citat:
Fick ni alltså behålla svarshäftet i flera minuter extra? Det är ju fan sjukt i så fall. Säg att någon missat att chansa på flera uppgifter i slutet, men sen får flera minuter extra att chansa på de sista i provhäftet.

Hörde att det var en person i den skolan där jag skrev som hade missuppfattat och trodde att hon skulle få föra över svaren från provhäftet till svarshäftet efter provtiden, så hon satt där efter prov 1 och hade inte svarat på en enda fråga.
Haha ja, det är säkert inte rätt att det var så. Låter ju mer rimligt att de tar svarshäftena direkt när tiden är slut istället för provhäftena. Provledaren måste blandat ihop det. Men ja, vi fick alltså behålla svarshäftena i flera minuter efter tiden och i lugn och ro överföra varje svar till det orangea pappret medan de som glömt svara på flera frågor fick chansen att kryssa i några svar i alla fall..
Citera
2017-04-02, 18:34
Medlem
Jonathaan5s avatar
Har ni några tips till en förvirrad gymnasiestudent?
Det är så att jag genomförde högskoleprovet igår och vad jag känner så gick det inte så bra, trots allt plugg. Exempelvis så missade jag väldigt lätta poäng på kvant som jag egentligt skulle kunnat ha räknat ut genom miniräknare, kan inte gångertabbellen eller divison så bra.
När jag däremot jobbar hemma utan tidspress landar jag någonstans mellan 1,45-1,5.
Citera
2017-04-02, 18:41
Medlem
Citat:
När provtiden är slut:
• Samla in svarsblanketterna och kontrollera
samtidigt legitimationen noga och signera
”Leg-koll”-rutan. Kontrollera också att namnteckningen
på svarsblanketten överensstämmer
med den på legitimationen.
• Meddela att provdeltagarna får tre minuter på
sig att föra över svaren från provhäftet till sina
personliga kontrollpapper (orange) om de inte
redan gjort det.

Taget från http://www.umu.se/digitalAssets/140/140320_provhandbok-2014.pdf

Alltså. Rätt skall vara att plocka in svarsblanktten direkt efter provet tagit slut, sen får deltagare föra över från provhäftet till kontrollpappret. Kan ju inte låta folk sitta och "låtsas" föra över när de egentligen ändrar resultat på sitt svarshäfte. Men så är det alltid på HP tycker jag mig ha upplevt, alla provledare jag haft verkar vakta för första gången = fattar noll.
Citera
2017-04-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Har ni några tips till en förvirrad gymnasiestudent?
Det är så att jag genomförde högskoleprovet igår och vad jag känner så gick det inte så bra, trots allt plugg. Exempelvis så missade jag väldigt lätta poäng på kvant som jag egentligt skulle kunnat ha räknat ut genom miniräknare, kan inte gångertabbellen eller divison så bra.
När jag däremot jobbar hemma utan tidspress landar jag någonstans mellan 1,45-1,5.

Mitt bästa tips är att alltid ha tidspress när du övar på gamla prov. Öva på det du vill bli duktig på helt enkelt! Gå sen igenom ditt rättade prov och kolla vad du har gjort för fel och öva in de sakerna. Och öva, öva, öva på huvudräkning och överslagsräkning.

Detta hjälpte mig iaf!
Citera
2017-04-02, 18:45
Medlem
Citat:
Taget från http://www.umu.se/digitalAssets/140/140320_provhandbok-2014.pdf

Alltså. Rätt skall vara att plocka in svarsblanktten direkt efter provet tagit slut, sen får deltagare föra över från provhäftet till kontrollpappret. Kan ju inte låta folk sitta och "låtsas" föra över när de egentligen ändrar resultat på sitt svarshäfte. Men så är det alltid på HP tycker jag mig ha upplevt, alla provledare jag haft verkar vakta för första gången = fattar noll.
Men gud.. Då måste min provledare ha gjort totalt fel. Tänkte väl att det var något konstigt för jag reagerade på hur alla här inne verkade så stressade med det där att föra över till orangea pappret men nu förstår jag att vi inte riktigt haft lika villkor gällande den biten. Hur kan provledarna vara så oskärpta..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in