2016-05-09, 14:48
Medlem
Jävla pissnormering.
Citera
2016-05-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarenn
Du menar väl smartare? Normeringen blir hög när folk svarar många rätt.
Provet kan också ha varit lättare.

Nope. I år hade 481 personer 75-80 rätt på den verbala delen, jämfört med 596 personer förra året, trots lika antal provdeltagare. Lite svårare att göra jämförelser mellan andra poängintervall då normeringspoängen skiljer sig, men tycker man ser genomgående liknande mönster.

VT16: http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/normeringstabeller/norm-16a_verb.pdf
VT15: http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/normeringstabeller/norm15a_verb.pdf

Jag vet att medelvärdet för samtliga provdeltagare var 44.3 på den verbala delen den här gången. Har inte koll på tidigare år dock. Vore intressant att se (gärna VT15), inte minst för att motbevisa ovanstående. Den som skrivit tidigare prov borde ha tillgång till sådan statistik, tror jag.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2016-05-09 kl. 15:35.
Citera
2016-05-09, 15:44
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Fan vad jag är kass, skrev 14 på orden när jag de två tidigare proven har skrivit 17 respektive 18. Mailade och bad att de skulle rätta om mitt prov, nu får jag hålla tummarna att det är de som har klantat till det och inte jag
Citera
2016-05-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Fan vad jag är kass, skrev 14 på orden när jag de två tidigare proven har skrivit 17 respektive 18. Mailade och bad att de skulle rätta om mitt prov, nu får jag hålla tummarna att det är de som har klantat till det och inte jag

Ledsen att göra dig besviken men provet rättas automatiskt av en väldigt avancerad maskin, vilket helt utelämnar möjligheten.
Citera
2016-05-09, 17:01
Medlem
SanctusAetass avatar
Normerad poäng: 1.9

Kvant: 77
Verb: 72

Nu skriver jag aldrig detta prov igen!
Ses på läkarprogrammet!
Citera
2016-05-09, 17:17
Medlem
Jag fick alltså 0,75.

0,5 på kvant och 1,0 på verbal. Jag var en poäng ifrån att få 0,6 på kvant och en poäng ifrån att få 1,1 på verbal enligt normeringstabellerna. Betyder det alltså att, med 100% säkerhet, om jag skulle fått en poäng till i vardera del så skulle jag fått 0,85 istället för 0,75? Åt helvete med allt i så fall. Så jävla besviken......
Citera
2016-05-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuristPer
När uppdateras antagning.se med det nya resultatet?
Fick svar från UHR att det ska ske imorgon
Citera
2016-05-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProG.HouSe
Fick svar från UHR att det ska ske imorgon

Mailade du? Isf hur lång tid tog det för dem att svara? Skickade ett mail vid 13:00 och fortfarande inte fått svar nämligen..
Citera
2016-05-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Nope. I år hade 481 personer 75-80 rätt på den verbala delen, jämfört med 596 personer förra året, trots lika antal provdeltagare. Lite svårare att göra jämförelser mellan andra poängintervall då normeringspoängen skiljer sig, men tycker man ser genomgående liknande mönster.

VT16: http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/normeringstabeller/norm-16a_verb.pdf
VT15: http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/normeringstabeller/norm15a_verb.pdf

Jag vet att medelvärdet för samtliga provdeltagare var 44.3 på den verbala delen den här gången. Har inte koll på tidigare år dock. Vore intressant att se (gärna VT15), inte minst för att motbevisa ovanstående. Den som skrivit tidigare prov borde ha tillgång till sådan statistik, tror jag.
62 st fick 2.0 år jämfört med 56 hösten förra året. Hur många som får 2.0 på den kvantitativa delen bestäms alltså efter hur många som fått 2.0 på båda delarna.

Edit: Ser att 75 st fick det våren 2015 och om du säger att det var lika många deltagare så har jag ingen förklaring..
Citera
2016-05-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Mailade du? Isf hur lång tid tog det för dem att svara? Skickade ett mail vid 13:00 och fortfarande inte fått svar nämligen..
Skickade en fråga genom formuläret på antagning angående att mina tidigare resultat från HP på våren inte dyker upp på antagning.se. Fick ett svar som var mindre tillfredställande, att det inte uppdateras ifall resultatet inte är lika bra eller bättre än tidigare.

"Ett nytt resultat registreras bara om det är lilka eller bättre än tidigare giltiga resultat, så har inget varit bättre än dt på 1.75 från HT 2015 så registreras det inte"

För min del fick jag 1.65 HT14, sedan 1.70 VT15 men detta har aldrig dykt upp. Har inte brytt mig då jag inte sökt tidigare, skrev sedan 1.75 HT15 och nu 1.80 VT16. Under "mina meriter" dyker endast 1.65 och 1.75 upp vilket är märkligt då 1.70 var det bästa jag uppnått dittills.

Hursomhelst fick jag även detta till svar:
"resultatet på det prov som skrevs nu våren 2016 kommer hämtas in i morgon och är det 1.18 så kommer det att registreras."

Med 1.18 antar jag att han syftar på 1.80. Detta behöver förvisso inte innebära att det dyker upp imorgon men ska i alla fall hämtas då. Svaret var väldigt snabbt och det fick jag efter 20 minuter. Hade gärna fått ta lite längre tid om svaret varit av högre kvalitet...
Citera
2016-05-09, 19:36
Medlem
Skrev provet för första gången i april, hade inte pluggat nämnvärt inför provet men blev ändå besviken idag när resultatet kom på 0,9.. 92 poäng (0,7 KVA, 1,1 VERB). Känns konstigt att trots poängen var närmare 60% rätta svar blev ändå resultatet mindre än hälften.

Nåja, de jag sökt har haft som mest 0,7 i intagning så borde inte vara några problem, men nog hade man hoppats på snällare normering..
Citera
2016-05-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersson90
Hur kommer det sig att nomineringen [sic] är så extrem i vår då?

Jag mailade Per-Erik Lyrén (projektledare för högskoleprovet) och frågade, och fick följande svar:

"Hej [general_basse],

Generellt är det så att om ett prov är relativt svårt så krävs färre rätta svar för att nå en viss normerad poäng, och om det är relativt lätt så krävs fler rätta svar för samma normerade poäng. Det senaste provet var relativt lätt, särskilt den kvantitativa delen, och därför så krävs det generellt sett fler rätta svar för att nå en viss normerad poäng. Just eftersom svårighetsnivån kan variera rätt påtagligt så blir det vanskligt att bedöma resultatet på ett visst provtillfälle utifrån normeringstabellerna från andra provtillfällen (vilken även märks om man jämför t.ex. de kvantitativa proven våren 2014 och hösten 2014), så jag förstår att du och andra provtagare blir besvikna när ni tittat på gamla normeringstabeller."

Som jag uppfattar det så beror det inte om att ovanligt många skrivit ovanligt bra utan att de avsiktligt har gjort provet lättare än tidigare.

Jag var nästan helt säker på att 58 kvant 78 verb skulle ge 1.7, men på grund av Chocknormeringen 2016™ blev det, med en kvantpoängs marginal, 1.65
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in