2016-10-29, 22:59
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Är väldigt svårt att sia om, men var en del frågor som får anses som ganska kluriga iaf imo så en liten sänkning är väl inte omöjligt. Man ska dock inte bli förvånad om vi istället får se en svårare nominering, så som trenden brukar se ut...
Jo, kollade igenom skillnaden mellan hösten och våren för åren 2012-2015 och det verkar skilja ungefär 0.1 poäng på 47 poäng som jag fick. 72 poäng på verbala och 47 på kvantitativa.
Citera
2016-10-29, 22:59
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Ja, då har jag lärt mig något nytt. Har alltid trott att -1^2 blev positivt.

(-1)^2 blir positivt.

(-1)^2 är samma sak som -1* -1 vilket blir 1.

-1^2(ingen parantes) är samma sak som -1 * 1^2 som blir -1 *1= -1
Citera
2016-10-29, 23:01
Medlem
Pusslade ihop Stockholms pass 5:

C : 1
B
A
D
C
A
C
A
A
C
B
D
C
A
B
B
D
B
B
D
B
C
A
C
C
D
D
A
D
C
A
A
B
C
D
C
C
D
B
A : 40

Själv tangerade man sin förra poäng på verb och - 7 på matten.
Fick iallafall alla rätt på orden.. som om det skulle vara nåt att skryta med.
Citera
2016-10-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag förstår verkligen inte hur man ska avgöra det.

Roten ur 25 kan vara både negativ och positiv just eftersom x^2=25.

För att konkretisera det hela så tänker jag att man säger "stenen där borta är roten ur 25" mot bakgrund av att man vet att roten ur 25 kan vara positiv och negativ. Men man vet alltså här att den är just positiv?

Nej jag är för trött i skallen efter dagens högskoleprov.

Roten ur blir alltid positiv eftersom:
x^2=25
5^2=25
Om du isf skulle vända på skiten:
-x^2=-25
-5^2=-5*-5=25=/=-25

Roten ur ett tal är förövrigt alltid positiv. Det går ju inte att ta roten ur ett negativt tal utan att blanda in komplexa tal så roten kan inte vara negativ. Det du kanske tänker på är andragradsekvationer och då är plusminustecknet framför roten ut tecknet (pq-formeln) och det är placerat där för att vi vet hur en andragradsfunktion ser ut och att den (oftast) har två x-värden. Det får du inte blanda ihop med de grundläggande reglerna.
Citera
2016-10-29, 23:04
Medlem
Så det är alltså bara provpass nr 5 som det finns olika versioner på?

Detta blir bara förvirrande som fan när man ska rätta. Om man nu ska försvåra fuskeriet varför gör man inte om alla provpass och inte bara nr 5?
Senast redigerad av Anabolatorsken97 2016-10-29 kl. 23:19.
Citera
2016-10-29, 23:10
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oppai
Roten ur blir alltid positiv eftersom:
x^2=25
5^2=25
Om du isf skulle vända på skiten:
-x^2=-25
-5^2=-5*-5=25=/=-25

Roten ur ett tal är förövrigt alltid positiv. Det går ju inte att ta roten ur ett negativt tal utan att blanda in komplexa tal så roten kan inte vara negativ. Det du kanske tänker på är andragradsekvationer och då är plusminustecknet framför roten ut tecknet (pq-formeln) och det är placerat där för att vi vet hur en andragradsfunktion ser ut och att den (oftast) har två x-värden. Det får du inte blanda ihop med de grundläggande reglerna.
Du har nog missförstått honom. Det är inte en fråga om -x^2 eller √-25, han undrar bara varför man inte får svaret ±5 på ekvationen x=√25. Svaret är att det inte är definierat så. Annars stämmer det ju att (-5)^2=25.
Citera
2016-10-29, 23:13
Medlem
Skulle ni kunna ge tips till en examinerad student som är en riktig medioker, har snittat 0.6 på alla 4 proven jag har gjort hittils. När jag sitter under provtiden och har provet framför mig så klarar jag KVA någorlunda bra men inte tillräckligt bra, fick denna gång på provet 72/160 vilket är jävligt kasst. Provpass 4 gick uruselt, fråga 4-12 hade jag inte en enda rätt, 8(!) frågor. Fråga 30-36 fick jag inte heller någon poäng rätt, och där 6 frågor. Är det ens mänskligt eller normalt att misslyckas med svaret på så många frågor i rad? Jag har bra läs och skrivkunskaper, fick C på Svenska kurserna och C på Engelska. Matten hade jag D på men ändå klarar jag mig bättre på kvantitativa delen fastän mitt betyg i Sv och Eng är bättre. Måste nog vara att de texterna vi får under provet som är så himla tråkiga att man dagdrömmer sig bort även när man sitter där under press.. måste jag läsa mer böcker eller vad skulle ni rekommendera?
Senast redigerad av chevroletimpala 2016-10-29 kl. 23:21.
Citera
2016-10-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Vad tror folk om normeringen på kvantitativa delen för detta prov jämfört med våren?
Kvantitativa känns som en 72a, lite svårare än förra men inte så värst mycket

Skulle vara att sista delen var lite tidskrävande, så kanske en 71a men men
Citera
2016-10-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Pusslade ihop Stockholms pass 5:

C : 1
B
A
D
C
A
C
A
A
C <=Fel. Rätt svar är A.
B
D
C
A
B
B
D
B
B
D
B
C
A
C
C
D
D
A
D
C
A
A
B
C
D
C
C
D
B
A : 40

Själv tangerade man sin förra poäng på verb och - 7 på matten.
Fick iallafall alla rätt på orden.. som om det skulle vara nåt att skryta med.

Korrigerade ett fel. Redigerar ifall jag ser ett annat!

EDIT: Noterar att det snarare är jag som gjorde fel. Rätt svar på fråga 10 är, som du skrev, C.
Missade att y/2 var MEDELTALET av de andra talen och räknade istället som om y/2 var summan av de övriga talen.

Skämskudden på.
Senast redigerad av Farfarfar 2016-10-29 kl. 23:45.
Citera
2016-10-29, 23:28
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-panke
Kvantitativa känns som en 72a, lite svårare än förra men inte så värst mycket

Skulle vara att sista delen var lite tidskrävande, så kanske en 71a men men
Då menar du att för 2.0 så är det 72 poäng som gäller? Innebär det att de lägre poängen också sänks? Förutsatt att det stämmer.
Citera
2016-10-29, 23:29
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Misstaget var att säga att du fuskade du kunde ju lika gärna slutat skriva en minut innan provtiden var slut om du är så fast vid dina principer.

Fuska gjorde jag ju inte dock, var ett misstag som man begick!
De annullerar väl inte hela provet pga detta va? Bara den specifika delen?
Citera
2016-10-29, 23:33
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Fuska gjorde jag ju inte dock, var ett misstag som man begick!
De annullerar väl inte hela provet pga detta va? Bara den specifika delen?
Misstaget var att säga att du gjorde ett misstag nej, de kommer antagligen inte ogiltigförklara hela provet utan bara provdelen. Kanske att de hör av sig till dig eller något men det tvivlar jag faktiskt på om det framgick att du råkade börja och själv erkände det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in