2009-10-25, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
9. Tre flickor, Lena, Linda och Lovisa, har olika hårfärg. En av dem är mörkhårig, en är
rödhårig och en är blond. Vem av flickorna är rödhårig?
(1) Den mörkhåriga flickan, som är yngst av de tre, saknar syskon.
(2) Linda är äldre än den rödhåriga flickan, och Lena är kamrat med Lovisas bror.

Den mörkhåriga flickan är yngste och saknar syskon. Det kan inte vara Linda som är äldst eller Lovisa som har en bror. Alltså så måste det vara Lena som har mörkt hår. Linda måste ha blont och Lovisa rött hår.

Svårigheten i uppgiften låg i att den var virrigt formulerat så det är lätt att bli förvirrad.

Jag fick ut att lovisa va den rödhåriga med båda svaren. Har för mig jag fick rätt där
Citera
2009-10-25, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Så lågt? Inte särskilt lönt att basera det på IQ då. Vill du ha "normala" frågor kan du väl söka på betyg. HP fyller sin funktion väl. I USA är det ännu viktigare med SAT's och liknande. Titta på t.ex. Harvards intagningsprocedur.

Det är högre procent som har över 1,7 på HP än som har över 130 i IQ i Sverige.
Citera
2009-10-25, 09:58
Medlem
Knischs avatar
Jahopp, då blir det väl att träna upp det. 1.6-1.7 hade varit en DRÖM för mig nu när jag fått 0.8 =/, tror ni att det är möjligt att fixa det om man tränar de närmaste 6 månaderna?
Citera
2009-10-25, 10:00
Medlem
nVcs avatar
Jävla skit.

Dagen började bra med ELF och ord. De två delarna kändes kanon.
Sedan LÄS kändes helt ok, 16/20 hade jag tror jag. Sedan ska det givetvis komma nya ELF och ORD-delar och dessa går givetvis åt skogen. Jag hade verkligen direkta koncentrationsproblem under den andra ELF och jag hatar läsförståelser av alla de slag. Hoppade över de tre stora texterna då jag inte kunde koncentrera mig och gjorde små texter och ett-ord-saknas först och skummade sedan bara igenom de tre stora texterna. Givetvis är det de två delarna man ska räkna ELF 12/20 och ORD 26/40 (ORD var i och för sig inte så dåligt för att vara mig då jag har enorma problem med svåra ord, men är nästan säker på att jag hade legat på 30+ på den andra delen).

NOG 16/22. Fattar inte vilka jag gjorde fel på. Kände mig hundra på alla.
Första gången jag gjorde HP fick jag 19/22 på den och nu när jag hade gjort två gamla prov inför detta (fick 20/22 och 19/22 på dem) så går det sämre. DTK 11/20 Herregud vad dåligt det gick där, ska bli kul att se vilka man gjorde fel på, då jag kände mig ganska säker på många där.
Citera
2009-10-25, 10:03
Medlem
frukosteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knisch
Jahopp, då blir det väl att träna upp det. 1.6-1.7 hade varit en DRÖM för mig nu när jag fått 0.8 =/, tror ni att det är möjligt att fixa det om man tränar de närmaste 6 månaderna?

Hur många poäng fick du totalt? Fick 62 poäng är det 0.8 eller?
Citera
2009-10-25, 10:25
Medlem
eXtremos avatar
LÄS: 18/20
ELF: 16/20
ORD: 32/40
NOG: 13/22
DTK: 10/20

Totalt: 89

1.5 enligt VT 09. Jag är dock helt nöjd med detta eftersom att det är det första högskoleprov jag skriver i mitt liv, sög som fan på mattedelarna dock. Det är bra att jag vet det nu, gick finfint på de mer språkliga delarna, så där behöver jag inte plugga lika mycket till nästa år. behöver dock plugga till mattedelarna. Men men, jag är inte bitter.
Citera
2009-10-25, 10:30
Medlem
Emilll88s avatar
Fick 60 poäng, vart kan man se vad jag skulle fått för "betyg" om jag skulle gjort det i våras?
Citera
2009-10-25, 10:36
Medlem
Jag fattar inte den här uppgiften:

Citat:
12.
I kön till biljettkassan är förhållandet mellan antalet män och antalet kvinnor 2:1.
Hur många kvinnor finns det i kön?

(1) Två tredjedelar av antalet personer i kön är män.
(2) Om 2 kvinnor och 4 män lämnar kön så förblir förhållandet mellan antalet män
och antalet kvinnor 2:1.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Rätt svar skall vara e, men jag vill få det till b. Mitt resonemang är som följer.

Vi vet att förhållandet mellan män och kvinnor är 2:1. Försvinner 4 män och 2 kvinnor från kön, så är förhållandet fortfarande 2:1. Jag vill mena att det bara finns en summa som uppfyller det villkoret. Det uppfylls när kön har 8 män och 4 kvinnor; alltså är svaret 4 kvinnor.

Vad är det felaktiga i mitt resonemang?
Senast redigerad av TheRealFace 2009-10-25 kl. 10:39.
Citera
2009-10-25, 10:40
Medlem
Loutres avatar
Citat:

Rätt svar skall vara e, men jag vill få det till b. Mitt resonemang är som följer.

Vi vet att förhållandet mellan män och kvinnor är 2:1. Försvinner 4 män och 2 kvinnor från kön, så är förhållandet fortfarande 2:1. Jag vill mena att det bara finns en summa som uppfyller det villkoret. Det uppfylls när kön har 8 män och 4 kvinnor; alltså är svaret 4 kvinnor.

nej titta på förhållandet 2:1
det kan vara 20 män och 10 kvinnor, det blir ju 16 mot 8, dvs 2:1
eller så kan det vara 40 män och 20 kvinnor vilket blir 36 mot 18, dvs 2:1
så kan vi fortsätta i all oändlighet
Citera
2009-10-25, 10:41
Medlem
Citat:

.
Citera
2009-10-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loutre
nej titta på förhållandet 2:1
det kan vara 20 män och 10 kvinnor, det blir ju 16 mot 8, dvs 2:1
eller så kan det vara 40 män och 20 kvinnor vilket blir 36 mot 18, dvs 2:1
så kan vi fortsätta i all oändlighet

Så enkelt, så uppenbart, så fel det kan bli.

Tack så mycket!
Citera
2009-10-25, 10:52
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nVc
Jävla skit.

Dagen började bra med ELF och ord. De två delarna kändes kanon.
Sedan LÄS kändes helt ok, 16/20 hade jag tror jag. Sedan ska det givetvis komma nya ELF och ORD-delar och dessa går givetvis åt skogen. Jag hade verkligen direkta koncentrationsproblem under den andra ELF och jag hatar läsförståelser av alla de slag. Hoppade över de tre stora texterna då jag inte kunde koncentrera mig och gjorde små texter och ett-ord-saknas först och skummade sedan bara igenom de tre stora texterna. Givetvis är det de två delarna man ska räkna ELF 12/20 och ORD 26/40 (ORD var i och för sig inte så dåligt för att vara mig då jag har enorma problem med svåra ord, men är nästan säker på att jag hade legat på 30+ på den andra delen).

NOG 16/22. Fattar inte vilka jag gjorde fel på. Kände mig hundra på alla.
Första gången jag gjorde HP fick jag 19/22 på den och nu när jag hade gjort två gamla prov inför detta (fick 20/22 och 19/22 på dem) så går det sämre. DTK 11/20 Herregud vad dåligt det gick där, ska bli kul att se vilka man gjorde fel på, då jag kände mig ganska säker på många där.

Samma för mig, var också som mest okoncentrerad under andra ELF, som tur var lyckades jag skärpa till mig lite i slutet av den ändå, och då var den inte speciellt svår. Jag vet inte om vi fick samma testprov på ELF/ORD, men jag är glad att det var den första som var testet, för det var nog många som spikade orden helt på det testprovet jag gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in