2015-10-25, 10:48
  #45505
Medlem
qvirrs avatar
Om fusket innebär att, säg 200 personer har skrivit ett riktigt högt resultat, 1.9-2.0 så kommer detta definitivt påverka normeringen för oss andra.

Det är väldigt få som når den absoluta toppoängen och poängen för oss övriga är satta därefter. Skulle nu helt plötsligt det antal som skriver 2.0 öka markant så kommer det utan tvekan påverka oss andra, alla poäng lär då förskjutas nedåt några snäpp. Tråkigt men sant..
Citera
2015-10-25, 11:00
  #45506
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvirr
Om fusket innebär att, säg 200 personer har skrivit ett riktigt högt resultat, 1.9-2.0 så kommer detta definitivt påverka normeringen för oss andra.

Det är väldigt få som når den absoluta toppoängen och poängen för oss övriga är satta därefter. Skulle nu helt plötsligt det antal som skriver 2.0 öka markant så kommer det utan tvekan påverka oss andra, alla poäng lär då förskjutas nedåt några snäpp. Tråkigt men sant..

Tar de inte fusket i beaktande när de sätter normeringen? För tex senaste årets normering för kvantdelen så gav 71-80 poäng 2.0, vilket motsvarade hela 1.2 procent av skrivarna. Har för mig att för 5-6 år sedan så var det betydligt färre än 1.2 procent som får 2.0, kan ha fel.

Sedan lär det ju finnas en del som bara skriver en del av provet och skiter i resten, dessa resultat måste räknas med va? Plus alla mongos som skriver provet, så normeringen justeras ju neråt på många billiga sätt också.
Citera
2015-10-25, 11:09
  #45507
Medlem
Angående fusket måste de väl veta vilka delar det är det handlar om och hur länge fusket pågått innan det uppdagats?
Citera
2015-10-25, 11:10
  #45508
Medlem
qvirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
Tar de inte fusket i beaktande när de sätter normeringen? För tex senaste årets normering för kvantdelen så gav 71-80 poäng 2.0, vilket motsvarade hela 1.2 procent av skrivarna. Har för mig att för 5-6 år sedan så var det betydligt färre än 1.2 procent som får 2.0, kan ha fel.

Sedan lär det ju finnas en del som bara skriver en del av provet och skiter i resten, dessa resultat måste räknas med va? Plus alla mongos som skriver provet, så normeringen justeras ju neråt på många billiga sätt också.
Såklart att provet justeras nedåt efter alla de som skriver riktigt låga resultat, men jag har svårt att se att antalet lågpresterande inte skulle vara mer eller mindre konstant. Skillnaden i år är ju att det verkar som att det har skett ett storskaligt fusk som resulterat i betydligt fler högpresterande än normalt. Normeringen är känsligare ju högre upp i poängskalan du kommer, och som det ser ut nu så kommer poängskalan bli rubbad i och med detta.

Om de ska justera normeringstabellerna efter fusket så måste de ju veta hur många som har fuskat och vilka resultat de fått..
Citera
2015-10-25, 11:15
  #45509
Medlem
Arbetet med att skapa normeringstabeller för högskoleprovet är ganska omfattande och klart mycket mer involverat än att bara smälla på en normalfördelningskurva över alla resultat och sedan sitta och rulla tummarna i ett par veckor.

Hpguiden hade denna information om hur normeringstabellerna konstrueras och det låter inte helt uppåt väggarna.

Citera
2015-10-25, 11:23
  #45510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Numi
Arbetet med att skapa normeringstabeller för högskoleprovet är ganska omfattande och klart mycket mer involverat än att bara smälla på en normalfördelningskurva över alla resultat och sedan sitta och rulla tummarna i ett par veckor.

Hpguiden hade denna information om hur normeringstabellerna konstrueras och det låter inte helt uppåt väggarna.



Tack. Äntligen en vettig person. Kan alla sluta oroa sig för ingenting?
Citera
2015-10-25, 11:29
  #45511
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon19
Tack. Äntligen en vettig person. Kan alla sluta oroa sig för ingenting?

Fusk kommer påverka normeringen hur invecklat utformad den än är.
Citera
2015-10-25, 11:32
  #45512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
Fusk kommer påverka normeringen hur invecklat utformad den än är.

Helt klart, men ställde upp lite gamla normeringstabeller i excel precis, (väldigt simpelt gjort men ändå) det ska till många hundra (om inte tusentals) fuskare för att "krasha" systemet. De förskjuter allt några % bara
Citera
2015-10-25, 11:41
  #45513
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuxiliumDesign
Helt klart, men ställde upp lite gamla normeringstabeller i excel precis, (väldigt simpelt gjort men ändå) det ska till många hundra (om inte tusentals) fuskare för att "krasha" systemet. De förskjuter allt några % bara

Det är ju dock exakt de här få procenten som förskjuts som skrämmer folk. Folk som skriver 0.9 drabbas inte, men en 1.9 kan lätt bli 1.7 om det är 1-2k fuskare.
Citera
2015-10-25, 11:48
  #45514
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Men i vilken värld lever ni i? Finns det ens 1 bekräftat fall? Och ni pratar om 200-2000 fuskare....lev i eran fantasivärld.
Citera
2015-10-25, 12:04
  #45515
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Absolut finns det nog ett hundratal (läs: strax över 100 personer) som fuskade på det här provet, dock är det ganska oväsentligt. Den intressanta frågeställningen nu är hur många som fuskade på det här provet kontra förra. Ni får det att låta som om ingen alls har fuskat på ett tidigare prov, vilket är väldigt naivt.

Det jag också tror är att om fuskandet har ökat så pass mycket kommer det drabba de som anlitat spökskrivare själva. Om man kikar in i tråden om högskoleprovsfusk ser man att bland exempelvis Begemot (som verkar sitta på ett nätverk med flera skrivare?) finns det också de som enbart tar på sig ett fåtal kunder och inte ens själva kan nå 2.0.

Ska bli spännande att följa UHR:s process som ska göra att färre fuskar. Ett avtal om att personen som ifråga skriver provet intygar att denne inte fuskar kommer att fungera bra då provet blir juridiskt på en helt ny nivå. Det är dock ett väldigt osvenskt förslag så frågan är om det kommer att implementeras.
Citera
2015-10-25, 12:40
  #45516
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Jag är lika hopplös på kvant som vissa av er är hopplösa på verb. Har övat matte i två månader men SÄNKTE MIG till och med den här gången. Hur fan kan det vara möjilgt? Varför har jag så jävla svårt med att fixa minst 50 poäng på kvant? Spelar ingen roll hur mycket jag pluggar inför eller hur jag tänker, det är fan något fel på mig och min IQ måste ligga på 80 ungefär.

Då är vi två min vän. Kvantdelen blir min undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in