2013-05-04, 21:00
  #28405
Medlem
KaptenKralls avatar
Fick 1.2 på mitt första försök, tar studenten nu i vår och ska inte plugga i höst så har tid att höja mig. Pluggade inte alls inför provet utan ville bara testa hur det var att skriva det. Slarvade även hel del på detta prov och gjorde det väldigt snabbt, var klar efter 40-45 minuter på varje del och använde inte tiden till att kolla igenom mitt prov utan satt och sov, vilket i efterhand känns väldigt dumt då jag inte är speciellt nöjd med 1.2 men av vad jag hört från alla så tycker dom att man borde vara jättenöjd med det...
Mitt mål är 1.4-1.5 vilket inte känns som det ska vara omöjligt att nå. Såg att folk i tråden pratar om denna sida Hpguiden, hur fungerar den? Är den något att ha? Kan man på något sätt se vad man behöver få för poäng för att höja sin poäng? Fick 1.4 på kvantitiva och 1.0 på verbala delen.
Citera
2013-05-05, 08:54
  #28406
Medlem
Formidees avatar
Ni får sluta tjata om att det var ert första försök aller att ni inte inte övade etc. Det finns inga ursäkter för att skriva ett dåligt prov mer än att du själv är dålig.
Citera
2013-05-05, 10:56
  #28407
Medlem
JBugsters avatar
1.3, helnöjd. 1.5 till hösten så är jag i hamn.
Citera
2013-05-05, 11:14
  #28408
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Ni får sluta tjata om att det var ert första försök aller att ni inte inte övade etc. Det finns inga ursäkter för att skriva ett dåligt prov mer än att du själv är dålig.
+1 hehe.

- "Jag slarvade igenom provet och orkade inte kolla igenom det. Därför fick jag sämre resultat. Nästa gång då jävlar."

Nästa gång får invididen i fråga ett exakt likadant eller sämre resultat. Vart med om detta en hel del gånger.
Citera
2013-05-05, 12:07
  #28409
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
+1 hehe.

- "Jag slarvade igenom provet och orkade inte kolla igenom det. Därför fick jag sämre resultat. Nästa gång då jävlar."

Nästa gång får invididen i fråga ett exakt likadant eller sämre resultat. Vart med om detta en hel del gånger.


Känns som att normala förberedelser medför lika mycket negativ nervositet och ångest så det jämnar ut sig i slutändan.

Dvs den där första gången är helt utan press och förhoppningar vilket gynnar resultatet.
Citera
2013-05-05, 12:56
  #28410
Medlem
När får man se sitt resultat? Får man det skickat till sin mail?
Citera
2013-05-05, 13:46
  #28411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
När får man se sitt resultat? Får man det skickat till sin mail?
antagning.se > meriter > högskoleprovet
Citera
2013-05-05, 13:47
  #28412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKrall
Fick 1.2 på mitt första försök, tar studenten nu i vår och ska inte plugga i höst så har tid att höja mig. Pluggade inte alls inför provet utan ville bara testa hur det var att skriva det. Slarvade även hel del på detta prov och gjorde det väldigt snabbt, var klar efter 40-45 minuter på varje del och använde inte tiden till att kolla igenom mitt prov utan satt och sov, vilket i efterhand känns väldigt dumt då jag inte är speciellt nöjd med 1.2 men av vad jag hört från alla så tycker dom att man borde vara jättenöjd med det...
Mitt mål är 1.4-1.5 vilket inte känns som det ska vara omöjligt att nå. Såg att folk i tråden pratar om denna sida Hpguiden, hur fungerar den? Är den något att ha? Kan man på något sätt se vad man behöver få för poäng för att höja sin poäng? Fick 1.4 på kvantitiva och 1.0 på verbala delen.

Du behöver ingen jäkla guide. Identifiera bara det du behöver förbättra och plugga lite på det. Är du dålig på LÄS och MEK, ja, ta och läs lite SvD eller DN:s tråkiga kulturartiklar.

Är du dålig på ELF, läs The Economist.

Är du dålig på ORD, plugga ord på ordprov.se

Är du dålig på DTK/NOG, gör gamla högskoleprov och träna på just DTK/NOG-delarna.

Är du dålig på XYZ/KVA, plocka upp en gammal MA 1c bok och plöj igenom den. Det är faktiskt en ganska rolig bok som går snabbt att gå igenom.

Då det för dig endast handlar om en höjning från 1.20 - 1.40/1.50 så behöver du inte så mycket mer än att sätta manken till och göra några av de ovanstående sakerna. Jag vet folk som första gången skrev 0.80, satte och plöjde igenom matte 1c på ett halvår + halvläste lite tidningar och höjde sig till 1.30. Lycka till!
Citera
2013-05-05, 13:50
  #28413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysk
antagning.se > meriter > högskoleprovet
Hahah! Bättre poäng än vad jag trodde! Kommer nog in på min utbildning ändå

Får väl ta och börja söka bostad nu då.. lite sent dock Hur svårt är det att hitta studentbostad i Göteborg? Hyr gärna i andra hand!
__________________
Senast redigerad av BernardBenedictus 2013-05-05 kl. 13:56.
Citera
2013-05-05, 14:46
  #28414
Medlem
KaptenKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Du behöver ingen jäkla guide. Identifiera bara det du behöver förbättra och plugga lite på det. Är du dålig på LÄS och MEK, ja, ta och läs lite SvD eller DN:s tråkiga kulturartiklar.

Är du dålig på ELF, läs The Economist.

Är du dålig på ORD, plugga ord på ordprov.se

Är du dålig på DTK/NOG, gör gamla högskoleprov och träna på just DTK/NOG-delarna.

Är du dålig på XYZ/KVA, plocka upp en gammal MA 1c bok och plöj igenom den. Det är faktiskt en ganska rolig bok som går snabbt att gå igenom.

Då det för dig endast handlar om en höjning från 1.20 - 1.40/1.50 så behöver du inte så mycket mer än att sätta manken till och göra några av de ovanstående sakerna. Jag vet folk som första gången skrev 0.80, satte och plöjde igenom matte 1c på ett halvår + halvläste lite tidningar och höjde sig till 1.30. Lycka till!

Tack för tipsen!
Citera
2013-05-05, 17:45
  #28415
Medlem
Argh123s avatar
27. I en urna finns det 20 lika stora enfärgade kulor. Jan-Olof tar slumpmässigt två kulor ur urnan. Vad är sannolikheten att båda kulorna är gröna?
(1)I urnan finns det 5 gröna, 4 röda och 6 blå kulor.
(2) I urnan finns det 4 röda, 6 blå och 5 vita kulor.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Provet taget från http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/88/88852_provpass2.pdf

Jag vet att J-O har fem gröna av tjugo kulor. (5 outs 20). Frågan är dock om han lägger ned den första kulan andra gången eller inte.
Alt (5/20) * (5/20) eller (5/20) * (4/19) Btw, är det fel tråd att ställa tidigare provfrågor?
Citera
2013-05-05, 18:34
  #28416
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
27. I en urna finns det 20 lika stora enfärgade kulor. Jan-Olof tar slumpmässigt två kulor ur urnan. Vad är sannolikheten att båda kulorna är gröna?
(1)I urnan finns det 5 gröna, 4 röda och 6 blå kulor.
(2) I urnan finns det 4 röda, 6 blå och 5 vita kulor.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Provet taget från http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/88/88852_provpass2.pdf

Jag vet att J-O har fem gröna av tjugo kulor. (5 outs 20). Frågan är dock om han lägger ned den första kulan andra gången eller inte.
Alt (5/20) * (5/20) eller (5/20) * (4/19) Btw, är det fel tråd att ställa tidigare provfrågor?
Du har kommit till rätt tråd. Frågan specificerar inte huruvida J-O lägger tillbaka kulan eller ej, men det är irrelevant. Frågan kan lösas med med information (1), det finns alltså NOG med information. Jag skulle tro att han tar ut två kulor på en gång, utan att lägga tillbaka någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in