Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKrall
Fick 1.2 på mitt första försök, tar studenten nu i vår och ska inte plugga i höst så har tid att höja mig. Pluggade inte alls inför provet utan ville bara testa hur det var att skriva det. Slarvade även hel del på detta prov och gjorde det väldigt snabbt, var klar efter 40-45 minuter på varje del och använde inte tiden till att kolla igenom mitt prov utan satt och sov, vilket i efterhand känns väldigt dumt då jag inte är speciellt nöjd med 1.2 men av vad jag hört från alla så tycker dom att man borde vara jättenöjd med det...
Mitt mål är 1.4-1.5 vilket inte känns som det ska vara omöjligt att nå. Såg att folk i tråden pratar om denna sida Hpguiden, hur fungerar den? Är den något att ha? Kan man på något sätt se vad man behöver få för poäng för att höja sin poäng? Fick 1.4 på kvantitiva och 1.0 på verbala delen.
Du behöver ingen jäkla guide. Identifiera bara det du behöver förbättra och plugga lite på det. Är du dålig på LÄS och MEK, ja, ta och läs lite SvD eller DN:s tråkiga kulturartiklar.
Är du dålig på ELF, läs The Economist.
Är du dålig på ORD, plugga ord på ordprov.se
Är du dålig på DTK/NOG, gör gamla högskoleprov och träna på just DTK/NOG-delarna.
Är du dålig på XYZ/KVA, plocka upp en gammal MA 1c bok och plöj igenom den. Det är faktiskt en ganska rolig bok som går snabbt att gå igenom.
Då det för dig endast handlar om en höjning från 1.20 - 1.40/1.50 så behöver du inte så mycket mer än att sätta manken till och göra några av de ovanstående sakerna. Jag vet folk som första gången skrev 0.80, satte och plöjde igenom matte 1c på ett halvår + halvläste lite tidningar och höjde sig till 1.30. Lycka till!