2013-12-22, 18:41
Medlem
Kan man göra högskoleprovet när man går andra året på gymnasiet och söka med det resultatet efter studenten? Om det nu är möjligt, vilket jag är tveksam på, så skulle det innebära att man får fler chanser att prestera bra på högskoleprovet och därför kunna välja det bästa resultatet att söka in med.
Citera
2013-12-22, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hobiekatt
Kan man göra högskoleprovet när man går andra året på gymnasiet och söka med det resultatet efter studenten? Om det nu är möjligt, vilket jag är tveksam på, så skulle det innebära att man får fler chanser att prestera bra på högskoleprovet och därför kunna välja det bästa resultatet att söka in med.

Ja det går utmärkt.
Citera
2013-12-22, 18:56
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Resultatet från högskoleprovet är giltigt i fem år, så om du inte planerar att spendera en ruskig massa tid i gymnasiet så är det inga problem.
Citera
2013-12-22, 20:16
Medlem
Pusts avatar
Matematiken:

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

Verbala:

http://www.ordprov.se/
Citera
2013-12-22, 22:25
Avslutad
Citat:
Varför du är tveksam till det vet jag inte, men för att kunna ansöka med ett HP-resultat (direkt) efter studenten kan du tidigast göra det på höstterminen i åttonde klass i grundskolan.
Citera
2013-12-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför du är tveksam till det vet jag inte, men för att kunna ansöka med ett HP-resultat (direkt) efter studenten kan du tidigast göra det på höstterminen i åttonde klass i grundskolan.

Jag var tveksam därför att olika högskoleprov omöjligt kan ha samma svårighetsgrad. Därför kan vissa prov vara lättare och därmed fördelaktiga för resultatet gentemot andra högskoleprov.

Hur många högskoleprov/år kan man göra? Desto fler tillfällen desto fler chanser får man att förbättra resultatet. Jag själv måste nämligen ha runt 1.9 i HP-resultat för att komma in på önskad skola, vilket är anledningen till att jag vill vara ute i tid och och ha så bra möjligheter som möjligt.
Med detta systemet skulle man teoretiskt kunna göra så många högskoleprov som möjligt, och helt enkelt söka in på det bästa resultatet.
Citera
2013-12-22, 23:28
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Jag var tveksam därför att olika högskoleprov omöjligt kan ha samma svårighetsgrad. Därför kan vissa prov vara lättare och därmed fördelaktiga för resultatet gentemot andra högskoleprov.

Svårighetsgrad påverkar antalet rätta svar, men det du söker in med är en normerad poäng som beror på hur det gick för alla som skrev. Är det ett relativt svårt prov så krävs det färre rätt för att få en viss normerad poäng än om det är lätt prov.

Citat:
Hur många högskoleprov/år kan man göra? Desto fler tillfällen desto fler chanser får man att förbättra resultatet. Jag själv måste nämligen ha runt 1.9 i HP-resultat för att komma in på önskad skola, vilket är anledningen till att jag vill vara ute i tid och och ha så bra möjligheter som möjligt.
Med detta systemet skulle man teoretiskt kunna göra så många högskoleprov som möjligt, och helt enkelt söka in på det bästa resultatet.
Du kan göra precis så många högskoleprov du vill och du förlorar inget på det mer än tid och pengar, den enda begränsningen är att det endast är två provtillfällen per år.
Citera
2013-12-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Svårighetsgrad påverkar antalet rätta svar, men det du söker in med är en normerad poäng som beror på hur det gick för alla som skrev. Är det ett relativt svårt prov så krävs det färre rätt för att få en viss normerad poäng än om det är lätt prov.

Du kan göra precis så många högskoleprov du vill och du förlorar inget på det mer än tid och pengar, den enda begränsningen är att det endast är två provtillfällen per år.

Jag är inte riktigt med dig. Hur påverkar andras resultat mitt? utöver dem som söker till samma skola som självklart påverkar intagningspoängen för HP.
Citera
2013-12-23, 00:16
Avslutad
Citat:
Jag är inte riktigt med dig. Hur påverkar andras resultat mitt? utöver dem som söker till samma skola som självklart påverkar intagningspoängen för HP.
Som sagt, högskoleprovet normeras varför x/80 på verbala och x/80 på kvantitativa ger ungefär samma slutresultat varje gång.

Ja, man kan göra HP flera gånger och därigenom förmodligen förbättra sig. Vad ska du med 1.9 till förresten? HHS? Då borde du börja förbereda dig (genom att öva din förmåga att söka upp och tillgodogöra dig information) inför din utbildning redan nu genom att läsa på lite om högskoleprovet och hur det (och dess normering) fungerar.
Citera
2013-12-23, 00:38
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Därför att du söker inte in med antalet rätt, du söker in med den normerade poäng som antalet rätt översätts till. Är provet svårare än vanligt så kommer gränserna att justeras så att det krävs färre rätt för att få en viss poäng, är provet lättare så krävs det fler rätt för att få samma poäng. Om du tittar på gamla tabeller så ser du att det skiljer gränserna ofta kring 0-2 poäng mellan provtillfällena.
Citera
2013-12-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Som sagt, högskoleprovet normeras varför x/80 på verbala och x/80 på kvantitativa ger ungefär samma slutresultat varje gång.

Ja, man kan göra HP flera gånger och därigenom förmodligen förbättra sig. Vad ska du med 1.9 till förresten? HHS? Då borde du börja förbereda dig (genom att öva din förmåga att söka upp och tillgodogöra dig information) inför din utbildning redan nu genom att läsa på lite om högskoleprovet och hur det (och dess normering) fungerar.

Självklart, nu förstår jag. Jag kikade nyss på högskoleprovguiden där det mycket tydligt står hur alla steg, inklusive normering fungerar, något som jag mycket riktigt borde gjort innan jag ställde frågan men i min förundran kunde jag inte låta bli

Hur som helst, tack för hjälpen!
Senast redigerad av hobiekatt 2013-12-23 kl. 00:44.
Citera
2013-12-23, 01:13
Medlem
Dagens tips:

Den som har svårt för mattedelen, kika närmare på bokserien Manhattan GMAT 5th edition. Böckerna är egentligen gjorda för ett test man gör när man söker in på MBA och har en kandidat, men upplägget på delar av provet är extremt likt HP. Manhattans böcker är väldigt pedagogiska och absolut värda din tid. Vad som är ännu bättre är att frågorna i böckerna är svårare än själva provet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in