2013-04-09, 17:35
Medlem
Formidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsn
Alltså, du menar att man måste först och främst veta vad definitionen av vinter som SMHI säger den är(andra institut definierar för övrigt vintern väldigt olika, hittade en rapport från DMI, dvs Danmark som definierade vinter som dec, jan, feb och det är även vad wikipedia tycker förutom att SMHI nämns). Sen måste man som provtagare anta att detta innebär att det omöjligt kan ha funnits is veckan innan om det varit "höst".

Låter som ett solklart E då det krävs mer information än vad uppgiften förtäljer. Eller kan du på allvar mena att en provtagare som på provet inser att uppgiften faktiskt inte säger något om isens vara eller icke vara under hösten ska ha fel för att ha svarat E?

Om något så kan jag tycka att antingen så ska uppgiften strykas, eller så ska både C och E vara godtagbara svar. Men att inte ge poäng åt folk som faktiskt har svarat E och haft kött på benen för det svaret känns fel. Nog för att jag inser att det nog inte är särskilt många som tänkt så långt när de faktiskt satt på provet, men jag tvivlar väldigt starkt på att den mängden är obefintlig.

Edit: Såg nu Soulsurfers ninjapost. Aja, får väl släppa det. Är mest synd ifall där faktiskt är någon som missar en plats för att de svarat E och gjort det efter att noga ha tänkt igenom uppgiften.
Tror att jag redan har skrivit ett inlägg till dig där jag ordagrant skrev att du inte måste det. Tror även att det inlägget implicerar att C och E kan anses vara godtagbara svar. Har jag fel?
Citera
2013-04-09, 17:44
Medlem
Men känner ni er smarta, ni som fortfarande diskuterar isfrågan? Kan vi gå vidare? Vi har förstått nu att infon i den frågan var tvetydig, det finns inget mer att tilläga.
Citera
2013-04-09, 17:50
Medlem
Jag är riktigt besviken. Jag trodde att man kunde plugga till högskoleprovet. Varför fick jag 0.5 igen efter att ha använt ordprov.se och guiden till högskoleprovet? Gjorde till och med gamla prov. Det borde vara omöjligt för mig att få 1.0 eller hur?
Citera
2013-04-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andriy
Jag är riktigt besviken. Jag trodde att man kunde plugga till högskoleprovet. Varför fick jag 0.5 igen efter att ha använt ordprov.se och guiden till högskoleprovet? Gjorde till och med gamla prov. Det borde vara omöjligt för mig att få 1.0 eller hur?

Men det är inget vanligt prov. Inget att vara besviken över. Jag känner de som har 22 p i snitt när de gått ut gymnasiet och läst matte A-E men ändå får inte mer än 0,7 på HP. Fortsätt att träna.
Citera
2013-04-09, 18:17
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andriy
  • Man kan plugga till högskoleprovet.
  • Frågan är väl om du lärde dig något av att använda dessa hjälpmedel? Det hjälper liksom inte att köra igenom några prov på ordprov.se och kolla lite i gamla prov. För att bli bättre måste man förstå vilka misstag man gör och rätta till dessa.
  • Nej, det är inte omöjligt att få 1.0.
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Jag känner de som har 22 p i snitt när de gått ut gymnasiet och läst matte A-E men ändå får inte mer än 0,7 på HP.
Säger väl mer om betygsinflationen än HP.
Citera
2013-04-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
  • Man kan plugga till högskoleprovet.
  • Frågan är väl om du lärde dig något av att använda dessa hjälpmedel? Det hjälper liksom inte att köra igenom några prov på ordprov.se och kolla lite i gamla prov. För att bli bättre måste man förstå vilka misstag man gör och rätta till dessa.
  • Nej, det är inte omöjligt att få 1.0.
Säger väl mer om betygsinflationen än HP.

Du måste ändå erkänna att HP inte är ett mått på vad man kan och inte kan kunskapsmässigt.
Citera
2013-04-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Tror att jag redan har skrivit ett inlägg till dig där jag ordagrant skrev att du inte måste det. Tror även att det inlägget implicerar att C och E kan anses vara godtagbara svar. Har jag fel?
Det har du, men jag tyckte att där var andra posts som var bra svar på din post. Jag tycker egentligen fortfarande att bara E bör vara godtagbart rent principiellt. Uppgiften ger faktiskt ingen information som säger att sjön bara kan ha ett istäcke "på vintern" utan det måste man anta själv. Med hur NOG-provet är strukturerat så tycker jag som jag nämnt tidigare att det känns lite fel att man ska behöva anta något så löst som att det inte kan finnas is på hösten. Har själv varit med om att dammar(inte trädgårdsdammar, parkdammar) här nere i Skåne frusit till så tidigt som i oktober när det varit en köldknäpp så att istäcken skulle vara vinterexklusiva tycker jag inte är helt självklart.

Men som sagt, om nu provskaparna säger att det är meningen att man ska titta på kontext i sådan grad så är det väl inte mer att snacka om. Tycker mest synd om de som insåg att 25% på en vecka = 1 cm => istäcket måste växt från 4 cm till 5 cm men som ändå svarat E för att de trodde att det var någon form av kuggfråga. Men om det nu är bestämt att det är så att man måste förhålla sig till kontext så får jag klart medge att C är det uppenbara svaret, även om jag personligen kan tycka att E borde vara rätt.
Senast redigerad av Alsn 2013-04-09 kl. 18:40.
Citera
2013-04-09, 18:46
Medlem
Två trianglar, en mindre och en större, är likformiga med varandra. Den lilla triangelns area är 12. Hur lång är den lilla triangelns bas?

(1)

Den stora triangeln är 9 hög. Den stora triangelns bas är 12 lång.

(2)

Den lilla triangeln är 3 hög.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Hur kan vi lösa frågan genom att använda oss av (1). Det är den lilla treangels area som efterfrågas och det räcker med att vi använder oss av info (2) . Jag blir inte klokare på det här,
Citera
2013-04-09, 18:59
Medlem
Citat:
Två trianglar, en mindre och en större, är likformiga med varandra. Den lilla triangelns area är 12. Hur lång är den lilla triangelns bas?

(1)

(2)

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

Hur kan vi lösa frågan genom att använda oss av (1). Det är den lilla treangels area som efterfrågas och det räcker med att vi använder oss av info (2) . Jag blir inte klokare på det här,

Förhållande mellan sidorna mellan de båda trianglarna är alltså samma, dvs 12/9 eller också förenklat 4/3.

Det betyder för den lilla triangeln (x=höjden) att (x*(4x/3))/2=24
1.33x^2=12
då kan vi räkna ut x, sen att det inte är så kul att ta i huvudet men poängen är att det går räkna ut iaf, kanske finns nått brutalt mkt enklare sätt men men
Citera
2013-04-09, 19:40
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:

(1)

(2)

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

Jag fick pissdåligt på kvantdelen, men blir det inte så här?

Först och främst är det inte arean som efterfrågas, den har du fått. Det frågas efter lilla triangelns bas.

Påstående 1 ger ju att arean på den stora triangeln är 54 (12 *9 = 108 /2 = 54)
Den stora triangeln har alltså ett förhållande bas:area 12:54.

Då behöver du hitta motsvarande förhållande för den lilla triangeln som du vet har arean 12, den lilla triangelns bas blir då ca 2,7.

Alltså räcker påstående 1 för att lösa uppgiften.

Påstående 2: lilla triangeln med area 12 har en höjd på 3, vilket ger 12 *2 = 24/3 = 8.
Enligt detta påståendet blir basen alltså 8.

Detta förvirrar mig, räknar jag fel nånstans eller är utgångsvärdena bara godtyckliga siffror som sinsemellan inte alls behöver stämma? Om det är så så anser jag att alt. D är rätt, båda påståendena innehåller tillräckligt med info för att lösa ut lilla triangelns bas (bara att jag inte lyckas få samma slutvärde )
Citera
2013-04-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Jag fick pissdåligt på kvantdelen, men blir det inte så här?

Först och främst är det inte arean som efterfrågas, den har du fått. Det frågas efter lilla triangelns bas.

Påstående 1 ger ju att arean på den stora triangeln är 54 (12 *9 = 108 /2 = 54)
Den stora triangeln har alltså ett förhållande bas:area 12:54.

Då behöver du hitta motsvarande förhållande för den lilla triangeln som du vet har arean 12, den lilla triangelns bas blir då ca 2,7.

Alltså räcker påstående 1 för att lösa uppgiften.

Påstående 2: lilla triangeln med area 12 har en höjd på 3, vilket ger 12 *2 = 24/3 = 8.
Enligt detta påståendet blir basen alltså 8.

Detta förvirrar mig, räknar jag fel nånstans eller är utgångsvärdena bara godtyckliga siffror som sinsemellan inte alls behöver stämma? Om det är så så anser jag att alt. D är rätt, båda påståendena innehåller tillräckligt med info för att lösa ut lilla triangelns bas (bara att jag inte lyckas få samma slutvärde )
¨

Mycket utförlig lösning. flera såna. Jag ska bli bäst på nog-delen. Ska träna en hel månad bara nog-delen.
Citera
2013-04-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsn
Det har du, men jag tyckte att där var andra posts som var bra svar på din post. Jag tycker egentligen fortfarande att bara E bör vara godtagbart rent principiellt. Uppgiften ger faktiskt ingen information som säger att sjön bara kan ha ett istäcke "på vintern" utan det måste man anta själv. Med hur NOG-provet är strukturerat så tycker jag som jag nämnt tidigare att det känns lite fel att man ska behöva anta något så löst som att det inte kan finnas is på hösten. Har själv varit med om att dammar(inte trädgårdsdammar, parkdammar) här nere i Skåne frusit till så tidigt som i oktober när det varit en köldknäpp så att istäcken skulle vara vinterexklusiva tycker jag inte är helt självklart.

Men som sagt, om nu provskaparna säger att det är meningen att man ska titta på kontext i sådan grad så är det väl inte mer att snacka om. Tycker mest synd om de som insåg att 25% på en vecka = 1 cm => istäcket måste växt från 4 cm till 5 cm men som ändå svarat E för att de trodde att det var någon form av kuggfråga. Men om det nu är bestämt att det är så att man måste förhålla sig till kontext så får jag klart medge att C är det uppenbara svaret, även om jag personligen kan tycka att E borde vara rätt.

Jag var en av dem som insåg att man kan räkna ut det om det var vinter men svarade e för det är rätt svar. Jag tycker inte synd över mitt val då jag står fast vi det. Detta är kanske lite för att jag inte är i behov utav mitt resultat nu men nog främst för att jag inte håller med om att c är rätt. Jag skulle vilja veta från ljushuvudet som svarade på mejlet och mupparna som kontrollerade uppgiften hur man kan bevisa att det garanterat är vinter.

Men som sagt vill jag inte ha facitändring då det spelar inte roll ett dugg för mig men skulle drabba massor med andra personer som behöver den pinnen. Dock tycker jag att om de gör en sådan fråga i framtiden får de se till att vara mer noggranna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in