2013-03-06, 20:48
Medlem
somniares avatar
Nu är jag lite ny på att skriva här så jag vet inte om jag ska citera eller inte.

Tack för era svar. Det är ju så att man får ge sig själv de bästa förutsättningarna man kan och sen bara hoppas. Men jag hatar att inte veta i förväg. Att ha lite kontrollbehov och inte kunna styra över det här. Det ordnar sig, men jag vill ju så hemskt gärna in på utbildningen den här hösten.

Skrev ut höstens prov och gjorde det under samma förutsättningar som när man gör det på riktigt och fick 1.0 (1.1 verb och 0.9 kva). Jag behöver "bara" 1.3 1.35 nu tror ja så det är ju fullt möjligt. Men tanken på att en dålig dag, lite otur eller ett enstaka fel kan göra att jag inte kommer in gör att jag bli nästintill manisk och pluggar upp till 12 timmar per dag.

Förstår själv att det inte är så sunt, och att jag borde ta det lite lugnare. Imorgon är en ny dag och då ska jag vakna upp lugn, harmonisk eller iaf någorlunda sansad kring detta. Men jag VÄGRAR missa min drömutbildning för att jag inte kan multiplicera roten ur-tal på rätt sätt.
Citera
2013-03-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Då det positiva heltalet x divideras med 8 erhålls resten 2. Vad blir resten då (x + 9) divideras med 8?

A: 1
B: 2
C: 3
D: 4

x/8 = 2

2*8 =X alltså är X 16.

16+9= 25. och slutligen 25/8 = 3,125. Rätt svar är C.

Jag undrar om jag har tänkt rätt? Får rätt svar men inte exakt.

Såsom jag gjorde det är att

x/8 = y + 2 Rest är inte samma sak som kvot som andra skrivit.

(x +9)/8 = (y+1) + 3

Låt mig förklara. Om 8 hade lagts till så skulle y endast öka med 1 och resten skulle förbli 2. Ta t.ex.

26/8 = 3 med resten 2 (24 +2 =26). Om du adderar 8 till 26 får du 34/8 = 4 med resten 2.

Nu har vi istället ökat med 9 vilket gör att först får vi en addering på y med + 1 men samtidigt blir det en 1:a över i rest, utöver dom 2 vi redan hade.
Citera
2013-03-06, 21:04
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somniare
TEXT.

Det kommer ju fler provtillfällen. Om du inte klarar det nu till våren, försök igen till hösten. Det är ju din drömutbildning - således måste den vara värd att kämpa för, även om det tar dig ytterligare ett halvår.

Att studera på högskoleprovet är ingen bortkastad tid, enligt mig. Det är en sund studietid som utfaller i vettig kunskap. Kanske är din utgångspunkt fel, dvs att högskoleprovet är ett tidshinder för att bli antagen till din utbildning. Kanske ska du ha utgångspunkten att det är en tid att utvecklas.
Senast redigerad av Osakasun 2013-03-06 kl. 21:12.
Citera
2013-03-06, 21:07
Medlem
Citat:
Nu är jag lite ny på att skriva här så jag vet inte om jag ska citera eller inte.

Tack för era svar. Det är ju så att man får ge sig själv de bästa förutsättningarna man kan och sen bara hoppas. Men jag hatar att inte veta i förväg. Att ha lite kontrollbehov och inte kunna styra över det här. Det ordnar sig, men jag vill ju så hemskt gärna in på utbildningen den här hösten.

Skrev ut höstens prov och gjorde det under samma förutsättningar som när man gör det på riktigt och fick 1.0 (1.1 verb och 0.9 kva). Jag behöver "bara" 1.3 1.35 nu tror ja så det är ju fullt möjligt. Men tanken på att en dålig dag, lite otur eller ett enstaka fel kan göra att jag inte kommer in gör att jag bli nästintill manisk och pluggar upp till 12 timmar per dag.

Förstår själv att det inte är så sunt, och att jag borde ta det lite lugnare. Imorgon är en ny dag och då ska jag vakna upp lugn, harmonisk eller iaf någorlunda sansad kring detta. Men jag VÄGRAR missa min drömutbildning för att jag inte kan multiplicera roten ur-tal på rätt sätt.

Vi kan köra en nedräkning från och med imorgon om du vill. För att ha bästa förutsättningar för att lyckas. Jag har sagt upp mig från jobbet och är ledig tills en vecka efter provet. Jag kommer att plugga minst 8h om dagen nu resterande 30 dagar.

Hur många timmar om dagen fram tills provet kan du ge ditt framtida jag?
Citera
2013-03-06, 21:31
Medlem
somniares avatar
Osakasun Absolut kan jag vänta till nästa höst. Men ett år känns så tråkigt att behöva vänta (kan dessutom bli mer än ett år, eller inte alls med en skopa otur). Men absolut, jag ska försöka se min utveckling istället för vad jag inte har lärt mig och vad jag inte kommer kunna vid provet.

epstein Jag jobbar iofs, men 35 tim/vecka borde jag lösa. Jag KAN ge det all min lediga tid, problemet är väl att jag har svårt att ta till mig information efter 10 timmars intensivt plugg, även om jag varierar mig. Sen ska jag läsa in 100 poäng matte också, men nu kommer jag bara med bortförklaringar : ) Vilken poäng har du som mål?
Citera
2013-03-06, 21:39
Medlem
Citat:

epstein Jag jobbar iofs, men 35 tim/vecka borde jag lösa. Jag KAN ge det all min lediga tid, problemet är väl att jag har svårt att ta till mig information efter 10 timmars intensivt plugg, även om jag varierar mig. Sen ska jag läsa in 100 poäng matte också, men nu kommer jag bara med bortförklaringar : ) Vilken poäng har du som mål?

Jo givetvis, de flesta har ju arbete/skola att sköta också. Du bestämmer själv hur gärna du vill se resultat och vad du kan göra för att nå det.

Jag har 1.5 som mål. Blir tredje gången jag skriver. Gick från 0.9 till 1.4 i höstas och nu som sagt minst 1.5. Skulle jag klara det så kommer jag påbörja min utblidning så kommer jag fortsätta göra provet för att till slut sikta på 2.0. Skulle jag få det inom 2 år kommer jag avbryta min utbildning och söka mig till HHS istället.
Citera
2013-03-06, 21:46
Medlem
Matte i all ära men tänk på att provet innehåller mycket mer än bara den matematiska delen. Har du tex tränat på ord så du får 16 av 20 rätt, ja då har du 16 rätt!!! Sen har vi ''fylla i luckorna'' även där handlar det om att man ska ha ett brett ordförådd, Sen har vi läsförståelsen som inte heller är så lätt. Tänk på att vi även har engelsan. Jag har gått igen tråden lite sådär skummat igenom. Inte någonstans har någon nämnt engelska delen. Matte-frågor upptar hela tråden. Låt oss fundera en stund på läsförståelsen och hur texterna är uppbyggda och även engelska delen. Visst förstår jag att så gott som alla här inne kan läsa en text på svenska och de flesta av oss behärskar det engelska språket hyfsat bra, men om det ändå vore så enkelt på det där jävla provet. Det är ju undermeningar och det gäller att man helatiden ska läsa mellanraderna och verkligen förstå texten. Ibland får man flera alternativ där minst två av svaren är nästan helt lika.

Kan inte vi hjälpas åtoch bidra med lite tips och råd när det gäller läsförståelsen och ord också?
Citera
2013-03-06, 21:58
Medlem
Citat:
Matte i all ära men tänk på att provet innehåller mycket mer än bara den matematiska delen. Har du tex tränat på ord så du får 16 av 20 rätt, ja då har du 16 rätt!!! Sen har vi ''fylla i luckorna'' även där handlar det om att man ska ha ett brett ordförådd, Sen har vi läsförståelsen som inte heller är så lätt. Tänk på att vi även har engelsan. Jag har gått igen tråden lite sådär skummat igenom. Inte någonstans har någon nämnt engelska delen. Matte-frågor upptar hela tråden. Låt oss fundera en stund på läsförståelsen och hur texterna är uppbyggda och även engelska delen. Visst förstår jag att så gott som alla här inne kan läsa en text på svenska och de flesta av oss behärskar det engelska språket hyfsat bra, men om det ändå vore så enkelt på det där jävla provet. Det är ju undermeningar och det gäller att man helatiden ska läsa mellanraderna och verkligen förstå texten. Ibland får man flera alternativ där minst två av svaren är nästan helt lika.

Kan inte vi hjälpas åtoch bidra med lite tips och råd när det gäller läsförståelsen och ord också?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137136852

Den boken har gjort underverk för min studieteknik när det gäller ord och memorera text. Tar ni er tid att ta till er det som boken lär så kommer ni märka skillnad.

När det gäller engelskan har jag som vana att läsa all information jag söker på engelska. Om det är något jag undrar över och ska googla så läser jag alltid den engelska wikin.

På orden så har jag lärt mig otroligt många grekiska och latinska för- och efterled. Sen pluggar jag ord kopplade till specifika ämnen. T.ex. medicin, matlagning osv. Rekommenderar även den här sidan: http://www.braord.se/ för lite jobbigare gamla svenska ord.

Den svenska läsförståelsen tycker jag är den svåraste delen av alla på det verbala provet. Men jag försöker att, istället för snabbläsning, skapa frågor till de texter jag läser medans jag läser dem. Jag läser ett stycke sen ställer jag en sammanfattande fråga för det stycket, svarar på frågan. Sedan fortsätter jag. Varför jag gör så är för att lära mig själv att automatiskt lägga innebörden av texten på minnet istället för att bara läsa texten för att texten ska läsas. Sen kan frågorna på provet vara ganska svårtolkade, så ta tiden och förstå frågan innan ni söker svaret.
Citera
2013-03-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epstein
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137136852

Den boken har gjort underverk för min studieteknik när det gäller ord och memorera text. Tar ni er tid att ta till er det som boken lär så kommer ni märka skillnad.

När det gäller engelskan har jag som vana att läsa all information jag söker på engelska. Om det är något jag undrar över och ska googla så läser jag alltid den engelska wikin.

På orden så har jag lärt mig otroligt många grekiska och latinska för- och efterled. Sen pluggar jag ord kopplade till specifika ämnen. T.ex. medicin, matlagning osv. Rekommenderar även den här sidan: http://www.braord.se/ för lite jobbigare gamla svenska ord.

Den svenska läsförståelsen tycker jag är den svåraste delen av alla på det verbala provet. Men jag försöker att, istället för snabbläsning, skapa frågor till de texter jag läser medans jag läser dem. Jag läser ett stycke sen ställer jag en sammanfattande fråga för det stycket, svarar på frågan. Sedan fortsätter jag. Varför jag gör så är för att lära mig själv att automatiskt lägga innebörden av texten på minnet istället för att bara läsa texten för att texten ska läsas. Sen kan frågorna på provet vara ganska svårtolkade, så ta tiden och förstå frågan innan ni söker svaret.

nja, vet inte om jag vill hålla med om det riktigt. Det är väldigt bra att läsa texter på nätet och även läsa böcker men som du själv påpekade så handlar det inte om att läsa bara för att läsa man måste förstå det man läser också. Att förstå hur man löser en matematisk uppgift är också mycket viktigt. Förstår man man varför det är på ett visst sätt så kan man lösa uppgiften även om frågeställningen är klurig. Ett ex. 3x= 12 Det där kan ju vem som helst se att X = 4. Vem som helst förstår att vi ska sätta in en siffra istället för X som vi kan multiplicera med 3 och få 12. Men förstår man inte varför det blir på detta vis, så blir det mycket svårare när frågeställningen ändras och blir mer klurig; tex 2x+4-6/10= 80 Denna uåågift däremot ser man inte svaret på. Förstår man på första uppgiften att 3x= 12 innebär att vi redan har fått ett resultat och att det handlar om multiplikation och förstår man också att man måste använda sig av division för att veta vad X är så blir andra uppgiften mycket lättare att lösa.

hade vi istället 6/x= 12 så måste vi förstå att här handlar det om division och att vi redan vet kvoten då måste man förstå att man måste använda sig av multiplikation för att veta vad x blir. Nu blev det lite rörigt. Jag ville bara påpeka att det handlar om förståelse.

Och jag tror att vi här på flashback kan hjälpa varann mycket mer än någon bok kan någonsin göra. Jag pratade tex med en kompis i tele för en stund sen. Jag kan svära på att jag kommer ihåg varenda ord personen i fråga sa, allt människan sa fastnade. Jag håller på att läser en bok, läste lite grann imorse, jag kanske kommer ihåg 60% av det jag läste.

Jag tränar engelskan också och skriver upp ord jag inte kan och sen försöker jag lära mig de utantill, av 100 ord som jag har lärt mig glömmer jag bort en hel del efter några dagar. Jag brukar prata med en släkting som bor i USA, och självklart skriver jag med honom på engelska, de ord han skriver som jag inte kan och slår upp fastnar och glöms aldrigs bort.

Jag kan ta upp ett ord som jag aldrig hade hört. Ponder var ordet som betyder fundera, det har fastnat och jag kommer aldrig glömma bort det, det och mycket annat. Därför är jag helt övertygad om att vi lär oss mycket mer om alla på denna tråd skriver delar med sig av ord och synonym till ordet. Att skicka in en matteuppgift och sen låta någon annan lösa den hjälper föga. Man förstår ändå inte fullt ut lösningen man vet man att frågan är besvarad. Hoppas det inte blev allt för rörigt.
Citera
2013-03-06, 22:50
Medlem
Citat:
nja, vet inte om jag vill hålla med om det riktigt. Det är väldigt bra att läsa texter på nätet och även läsa böcker men som du själv påpekade så handlar det inte om att läsa bara för att läsa man måste förstå det man läser också.

Du säger att du inte håller med, men du säger inte heller emot. Ett riktigt oxymoron. Haha, men vad är det du inte vill hålla med om?
Citera
2013-03-06, 23:07
Medlem
Huffpuffens avatar
Hej igen!

Tänkte bara kolla om jag tänkt rätt på denna uppgift:

http://fuskbugg.se/dl/NsODAC/matte1.png
Citera
2013-03-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen