Citat:
Ursprungligen postat av epstein
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137136852
Den boken har gjort underverk för min studieteknik när det gäller ord och memorera text. Tar ni er tid att ta till er det som boken lär så kommer ni märka skillnad.
När det gäller engelskan har jag som vana att läsa all information jag söker på engelska. Om det är något jag undrar över och ska googla så läser jag alltid den engelska wikin.
På orden så har jag lärt mig otroligt många grekiska och latinska för- och efterled. Sen pluggar jag ord kopplade till specifika ämnen. T.ex. medicin, matlagning osv. Rekommenderar även den här sidan:
http://www.braord.se/ för lite jobbigare gamla svenska ord.
Den svenska läsförståelsen tycker jag är den svåraste delen av alla på det verbala provet. Men jag försöker att, istället för snabbläsning, skapa frågor till de texter jag läser medans jag läser dem. Jag läser ett stycke sen ställer jag en sammanfattande fråga för det stycket, svarar på frågan. Sedan fortsätter jag. Varför jag gör så är för att lära mig själv att automatiskt lägga innebörden av texten på minnet istället för att bara läsa texten för att texten ska läsas. Sen kan frågorna på provet vara ganska svårtolkade, så ta tiden och förstå frågan innan ni söker svaret.
nja, vet inte om jag vill hålla med om det riktigt. Det är väldigt bra att läsa texter på nätet och även läsa böcker men som du själv påpekade så handlar det inte om att läsa bara för att läsa man måste förstå det man läser också. Att förstå hur man löser en matematisk uppgift är också mycket viktigt. Förstår man man varför det är på ett visst sätt så kan man lösa uppgiften även om frågeställningen är klurig. Ett ex. 3x= 12 Det där kan ju vem som helst se att X = 4. Vem som helst förstår att vi ska sätta in en siffra istället för X som vi kan multiplicera med 3 och få 12. Men förstår man inte varför det blir på detta vis, så blir det mycket svårare när frågeställningen ändras och blir mer klurig; tex 2x+4-6/10= 80 Denna uåågift däremot ser man inte svaret på.
Förstår man på första uppgiften att 3x= 12 innebär att vi redan har fått ett resultat och att det handlar om multiplikation och förstår man också att man måste använda sig av division för att veta vad X är så blir andra uppgiften mycket lättare att lösa.
hade vi istället 6/x= 12 så måste vi förstå att här handlar det om division och att vi redan vet kvoten då måste man förstå att man måste använda sig av multiplikation för att veta vad x blir. Nu blev det lite rörigt. Jag ville bara påpeka att det handlar om förståelse.
Och jag tror att vi här på flashback kan hjälpa varann mycket mer än någon bok kan någonsin göra. Jag pratade tex med en kompis i tele för en stund sen. Jag kan svära på att jag kommer ihåg varenda ord personen i fråga sa, allt människan sa fastnade. Jag håller på att läser en bok, läste lite grann imorse, jag kanske kommer ihåg 60% av det jag läste.
Jag tränar engelskan också och skriver upp ord jag inte kan och sen försöker jag lära mig de utantill, av 100 ord som jag har lärt mig glömmer jag bort en hel del efter några dagar. Jag brukar prata med en släkting som bor i USA, och självklart skriver jag med honom på engelska, de ord han skriver som jag inte kan och slår upp fastnar och glöms aldrigs bort.
Jag kan ta upp ett ord som jag aldrig hade hört. Ponder var ordet som betyder fundera, det har fastnat och jag kommer aldrig glömma bort det, det och mycket annat. Därför är jag helt övertygad om att vi lär oss mycket mer om alla på denna tråd skriver delar med sig av ord och synonym till ordet. Att skicka in en matteuppgift och sen låta någon annan lösa den hjälper föga. Man förstår ändå inte fullt ut lösningen man vet man att frågan är besvarad. Hoppas det inte blev allt för rörigt.