2012-10-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Jag tänkte försöka mig på HP i vår men tänkte försöka förbereda mig redan nu. Jag är duktig på svenska och engelska men har glömt allt som har med matte att göra även om jag är godkänd i A och B.

När är provet i vår och när tycker ni att man ska börja satsa hårt? Jag tänkte att jag kanske börjar lite smått med olika övningar/läsning (som ni gärna få tipsa mig om, jag vet inte alls var/hur jag ska plugga) och sedan börja köra hårt med gamla prov från och med januari 2013. Vad tror ni? Alla tips om hur jag kan optimera mina chanser uppskattas

Högskoleprovet kommer vara 6 april 2013. Jag anser att du bör börja redan nu att repetera matematiken om du finner den delen svårast. Börja även läsa mycket böcker+artiklar samt slå upp ord som du inte begriper dig på. Sedan börjar du med att repetera gamla prov mot slutet ca 1-2 månader innan det är dags. Gäller att planera allt i god tid om du verkligen vill satsa. Tror även att hpguiden är något du bör anskaffa, och det bör du göra snarast. (efter höstens hp är gjort)
Citera
2012-10-21, 15:32
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Law.and.order
Högskoleprovet kommer vara 6 april 2013. Jag anser att du bör börja redan nu att repetera matematiken om du finner den delen svårast. Börja även läsa mycket böcker+artiklar samt slå upp ord som du inte begriper dig på. Sedan börjar du med att repetera gamla prov mot slutet ca 1-2 månader innan det är dags. Gäller att planera allt i god tid om du verkligen vill satsa. Tror även att hpguiden är något du bör anskaffa, och det bör du göra snarast. (efter höstens hp är gjort)

Tror du verkligen jag behöver börja satsa hårt redan nu? Läser rätt mycket, dock inget som innefattar matte på någon högre nivå. Räcker det inte om jag börjar köra hpguiden och träna 1 timme om dagen efter nyår?
Citera
2012-10-21, 15:58
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Tror du verkligen jag behöver börja satsa hårt redan nu? Läser rätt mycket, dock inget som innefattar matte på någon högre nivå. Räcker det inte om jag börjar köra hpguiden och träna 1 timme om dagen efter nyår?

Varför vänta? Hur ligger du till just nu, vad får du för resultat? Om du ligger hyfsat nära så förstår jag kanske, annars så går ju bara tiden. En timme om dagen är inte så mycket och det lär ge resultat, även om det nog är önskvärt att lägga mer än så under förutsättning att du har tiden och att behöver höja dig en del. Själv ska jag skriva provet nu om en vecka trots att jag är sämst, men då vet i alla fall hur det går till i verkligheten och får svart på vit hur dålig jag är på respektive del.
Citera
2012-10-21, 16:52
Medlem
Citat:

Vad har du för förevändning till att inte börja nu? Det skadar ju inte att vara väl förberedd så du kan uppnå ett resultat du blir tillfreds med. 1 h om dagen är inte särskilt mycket så därför råder jag dig att börja i tid. Istället för att när det sedan kanske är ont om tid komma underfund med att du borde lagt ner mer tid än du gjorde.
Citera
2012-10-21, 17:12
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Vad har du för förevändning till att inte börja nu? Det skadar ju inte att vara väl förberedd så du kan uppnå ett resultat du blir tillfreds med. 1 h om dagen är inte särskilt mycket så därför råder jag dig att börja i tid. Istället för att när det sedan kanske är ont om tid komma underfund med att du borde lagt ner mer tid än du gjorde.

Gäller ju samtidigt att vara lite realistisk också.

Tycker han gör bäst i att skriva provet nu om en vecka, för att sedan utvärdera.

Har han t ex 0,6< att höja sig så vore det nog en idé att sätta igång snart, ja.

Edit: Han kanske inte ska göra provet HT12. Fel av mig.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-10-21 kl. 17:16.
Citera
2012-10-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Gäller ju samtidigt att vara lite realistisk också.

Tycker han gör bäst i att skriva provet nu om en vecka, för att sedan utvärdera.

Har han t ex 0,6< att höja sig så vore det nog en idé att sätta igång snart, ja.

Edit: Han kanske inte ska göra provet HT12. Fel av mig.

Var uttalar han sig om att han är anmäld till provet nästa lördag? Hade så varit fallet så hade jag självfallet delat din åsikt om att vänta och sedan utvärdera.

Edit: Missade att läsa din "edit"
Citera
2012-10-21, 17:47
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Är det för sent att anmäla sig? Antar att det är minst en månad innan eller nåt? Annars hade jag kunnat göra bara för att se var jag ligger nu.

Edit: NVM 17 september såg jag på deras hemsida.
Senast redigerad av Herr Guldstjärn 2012-10-21 kl. 17:50.
Citera
2012-10-21, 18:05
Medlem
Citat:
Är det för sent att anmäla sig? Antar att det är minst en månad innan eller nåt? Annars hade jag kunnat göra bara för att se var jag ligger nu.

Edit: NVM 17 september såg jag på deras hemsida.

Du kan dock simulera ett eget prov för att se ungefär var du ligger. =)
Citera
2012-10-21, 18:08
Medlem
Citat:
Du kan dock simulera ett eget prov för att se ungefär var du ligger. =)

Har du gjort provet så borde du veta att det inte riktigt är samma sak Men visst ger det en fingervisning om var man ligger.
Citera
2012-10-21, 18:34
Medlem
Citat:
Det är som: kommer det regna imorgon?

Jag vet inte. Men det är 50% att det kommer göra det, och således 50% att det inte kommer göra det.

Ovanstående är lite samma princip fast i större format.

Det är självfallet inte 50% sannolikhet att det kommer regna imorgon. Det är samma som att säga att ett lotteri har 2st utfall: vinst eller utebliven vinst. Bara för det är det inte 50% sannolikhet att man vinner på lotto. =)

Det jag vill ha sagt är att det är mer komplext än att varje fråga har 5st alternativ, dvs 20% att man svarar rätt. Om man slumpar sig igenom provet tror jag man får färre rätt än om man kör samma bokstavsalternativ på alla frågor. Det är i varje fall ett osäkrare kort att köra slumpmetoden på varje fråga. Då har du risk att gå miste om alla poäng, men det har du inte om du kör samma alternativ.

Givet att provtillverkarna slumpar fram vilka svarsalternativ som ska vara rätt är det förväntade värdet fortfarande samma, oavsett om du gissar A på alla eller "slumpar" fram dina gissningar.
Citera
2012-10-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosinus40
En vecka kvar till HP!

Sitter och funderar över om det är bättre att göra i ordning en god lunch och ta med den i en matlåda och käka den på lunchrasten eller om man bara skall dra och käka i närmsta restaurang. Vad tycker alla FB 2.0-proffs?

Beroende på var du skriver kan det vara rätt lång kö till de matställen som finns i närheten vilket kan bli en onödig stressfaktor. Sen är det kanske inte det bästa att slänga i sig någon pizza eller annan skräpmat om du ska orka vara pigg och koncentrerad resten av dagen.

Matlåda med någon ordentlig mat som inte är alltför svårsmält känns således som en god idé. Likväl är det inte så dumt att ta med några bananer eller liknande att käka som mellanmål.
Citera
2012-10-21, 20:00
Medlem
Citat:
Har du gjort provet så borde du veta att det inte riktigt är samma sak Men visst ger det en fingervisning om var man ligger.

Har skrivit provet. Ett simulerat prov ger ju relativt bra uppfattning om var man ligger samt vilka områden man i första hand bör fokusera på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in