2012-09-05, 17:49
Medlem
Någon som har bra sidor/böcker man kan plugga in matten som kommer med på? Jag har inga problem med matten i skolan, går nu trean på teknik och läser förtillfället Ma D, men när jag gör övningsproven och de gamla proven så står det helt still

Har lyckats att få som mest 0,4 på ett sånt, och det känns ju inte bra.
Citera
2012-09-05, 19:11
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Skrev 1.3 i våras och nu till hösten är tanken att det ska bli 1.4-1.5 med lite förberedelser, har dock gått sådär med dem hittills . Siktar mot 1.7 till våren.

Najs! Hoppas att du fixar 1.5 på provet nu snart då

Måste bara dela med mig av en liten anekdot som jag var med om i dag när jag satt fyra eller fem timmar på biblioteket och räknade matte samt läste lite. När jag var inne i läsningen så stödde jag på ett nytt ord och slog upp det på min mobil (hade med mig en bunt gamla SvD under strecket och läste). Så när jag håller på att slå upp ordet lapidarium, så sätter sig en 40 årig "grabb" med downs bredvid mig och frågar vad jag läser..

Jag sa att jag slog bara upp ett ord och då frågar han förstås varför och vilket ord det var... ja han bombade mig helt enkelt med massa random frågor. Det hela slutade med att jag bestämde mig för att dra hemåt, han bara satt bredvid mig och bläddade i sin GP och frågade mig massa skit hela tiden Men det var ändå lugnt för att jag hade avklarat mitt pass, nästa gång ska jag låsa in mig i en sal bibban har, rätt praktiskt faktiskt att man har möjlighet att låsa bägge dörrarna och sitta ostört.
Citera
2012-09-05, 20:22
Medlem
Kommer inte in på det jag vill med gymnasiebetygen och vill nu göra högskoleprovet då jag tröttnat på att jobba. Hur ska jag förbereda mig? Gå igenom ma A och B boken från gymnasiet och läsa tidningen varje dag? Har sett böcker som ska "förbereda" en för provet, värt att köpa en sån?
Citera
2012-09-05, 20:53
Medlem
Chrysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chryses
Ursprungligen postat av Chryses
Vad är det bästa sättet att lära sig obskyra ord som kommer på orddelen? Är det bäst att sitta och memorera tusentals ord eller är det slöseri på värdefull tid?

Själv så har jag precis börjat memorera 200ord/dag från HPguiden och uppskattar att jag kommer lära mig cirka 5600ord tills provdagen efter mängder av repetition. Jag undrar då från er hp-veteraner eller ni som pluggar för provet om det verkligen är ett effektivt sätt att förbättra sitt resultat på orddelen. Jag har dessutom ett problem och det är när jag lär mig mig dessa ord så är det endast då jag har några svarsalternativ framför mig som jag kan associera ordet med dess betydelse.

Förövrigt så fick jag 1.2 på senaste provet (mitt första försök) och endast 3/16 på orddelen så det är därför jag försöker höja mig på den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av elias-surf
Förstår varför du siktar in dig så mkt på ord-delen med tanke på ditt resultat. Men många med dig verkar lägger ett stort fokus på ord. varför är det så?
För bra resultat på ord delen tror jag läsa mycket är det bästa. Då får man mycket till LÄS också. Om man har ett intresse för det vill säga.

kommit fram till att du har rätt. Det är för tidskrävande att sitta och memorera tusantals ord. Tänker helt och hållet struna i orddelen för att jag tror inte jag kan höja mig markant på den delen fastän jag fick så dåligt där. Att läsa skulle nog endast gynna mig på LÄS-delen då man brukar sällan hitta de sällsynta orden som förekommer på provet genom enbart läsning.
Citera
2012-09-05, 20:57
Medlem
Soulsurfers avatar
Är nyfiken, hur viktigt tycker ni HP veteraner att bråk är? Jag själv tror att det är oerhört viktigt att kunna därför lägger jag ner lite extra kol på att lära mig allt ordentligt och det verkar inte vara något svårt såklart, men jag vet helt ärlig inte hur många uppgifter som brukar komma som kräver att man kan förlängning, förkortning, addition, subtraktion, multiplikation av bråk med olika nämnare och division av tal med (inverterade tal).

Är väldigt grundläggande saker med andra ord, men är ändå nyfiken hur stor del av provet ni skulle uppskatta handlar om just detta och vilka delar? Känns som att det borde komma på XYZ en del.
Citera
2012-09-05, 21:39
Medlem
cindorelllas avatar
Hej!

Jag hade tänkt att göra provet nu i höst, som enda väg in på högskolan. Den verbala delen har jag ganska bra kläm på, eller i alla fall koll på hur jag ska plugga. Värre med matematik som alltid varit något av mina mindre bra sidor.

Har ni tips på matteböcker som jag borde köpa? Eller hemsidor att besöka inför provet? Om man ser det till nuvarande gymnasiekurser, vart ligger behörigheten? Pratar vi matte A, B eller C?

Vore tacksam för svar!

P.S Jag hittar inte ELF alls (PDF) på de gamla högskoleproven från 2012, om man läser från hemsidan. Vart finns dessa, eller är jag helt blind? D.S
Citera
2012-09-05, 22:50
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Är nyfiken, hur viktigt tycker ni HP veteraner att bråk är? Jag själv tror att det är oerhört viktigt att kunna därför lägger jag ner lite extra kol på att lära mig allt ordentligt och det verkar inte vara något svårt såklart, men jag vet helt ärlig inte hur många uppgifter som brukar komma som kräver att man kan förlängning, förkortning, addition, subtraktion, multiplikation av bråk med olika nämnare och division av tal med (inverterade tal).

Är väldigt grundläggande saker med andra ord, men är ändå nyfiken hur stor del av provet ni skulle uppskatta handlar om just detta och vilka delar? Känns som att det borde komma på XYZ en del.

Självklart är bråk väldigt viktigt, väldigt många tal i de 3 den matematiska delarna NOG, XYZ och KVA innehåller bråk. Det mesta är självfallet grundläggande, te.x att förlänga och förkorta med hjälp av division och multiplikation. Men en sak som ofta kommer på HP som man inte räknar speciellt ofta vanligtvis är bråk dividerat med bråk. Alltså (a/b) / (c/d). För att lösa ett sådant dubbelbråk multiplicerar man täljarbråket (a/b) med nämnarbråkets (c/d) invers alltså (d/c). I det här fallet blir det därför (a/b) * (d/c) vilket är ad/bc. Detta är egentligen inte märkligt eller speciellt svårt men det är ett bra knep att kunna för att lösa uppgifter snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av cindorellla
Hej!

Jag hade tänkt att göra provet nu i höst, som enda väg in på högskolan. Den verbala delen har jag ganska bra kläm på, eller i alla fall koll på hur jag ska plugga. Värre med matematik som alltid varit något av mina mindre bra sidor.

Har ni tips på matteböcker som jag borde köpa? Eller hemsidor att besöka inför provet? Om man ser det till nuvarande gymnasiekurser, vart ligger behörigheten? Pratar vi matte A, B eller C?

Vore tacksam för svar!

P.S Jag hittar inte ELF alls (PDF) på de gamla högskoleproven från 2012, om man läser från hemsidan. Vart finns dessa, eller är jag helt blind? D.S

På högskoleprovet är nivån på matematiken endast på MaA och MaB nivå så om du har läst de två kurserna har du egentligen allt du behöver i bagaget, förutsatt att du har koll på allt. Men eftersom gymnasiekurserna i matematik gjordes om ganska kraftigt genom GY-11 så kan det hända att innehållet på HP kommer att ändras i framtiden. De nya kurserna Ma1 och Ma2 är ganska mycket mer omfattande än de förra kurserna MaA och MaB.

Sen är HP-uppgifterna generellt sett annorlunda till karaktären än de flesta uppgifterna i matteböckerna. På HP testar nästan alla uppgifter din problemlösningsförmåga och hur snabbt du kan ställa upp och formulera ett problem. Därför kan det vara bra att öva på gamla prov för att se lite hur uppgifterna är uppbyggda eftersom karaktären av provuppgifterna är ganska lika varandra från år till år.
Citera
2012-09-06, 14:05
Medlem
Hallå HP-entusiaster.

Vill bara tacka er aktiva skribenter i denna tråd för delad information, både pluggteknik som rekvisita inför hp-plugget.

Ni är ett gäng aktiva (klassikern, ingen nämnd, ingen glömd), Stort tack för all delad information!

Ska själv skriva provet första gången i Oktober.
Jag är inte som alla andra på FB som skriver 1,6 första gången utan mitt resultat på första provet tror jag uppnår max 0,4.
Matten har jag väldigt lätt för, svenska språket(speciellt ORD) är delen det roliga tar ett tvärstopp på..
Målet är 1,0 så bered er på evt frågor från mig i framtiden
Mvh.
Senast redigerad av rubb 2012-09-06 kl. 14:08.
Citera
2012-09-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cindorellla
Hej!

Dem finns att ladda ner här, och du kan träna på dem online här Bra va!
Citera
2012-09-06, 16:13
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Självklart är bråk väldigt viktigt, väldigt många tal i de 3 den matematiska delarna NOG, XYZ och KVA innehåller bråk. Det mesta är självfallet grundläggande, te.x att förlänga och förkorta med hjälp av division och multiplikation. Men en sak som ofta kommer på HP som man inte räknar speciellt ofta vanligtvis är bråk dividerat med bråk. Alltså (a/b) / (c/d). För att lösa ett sådant dubbelbråk multiplicerar man täljarbråket (a/b) med nämnarbråkets (c/d) invers alltså (d/c). I det här fallet blir det därför (a/b) * (d/c) vilket är ad/bc. Detta är egentligen inte märkligt eller speciellt svårt men det är ett bra knep att kunna för att lösa uppgifter snabbt.

Tack för infon! Känner mig rätt säker på det här grundläggande, men det är ju stor skillnad räkna nu till att faktiskt använda sina kunskaper på provet, men det är något man förhoppningsvis kan lära sig.

Tror också att det är positivt att jag började med de nya kurserna, i matten så ska kursen vara mer omfattande än tidigare Matematik A.
Citera
2012-09-06, 16:23
Medlem
CalebFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
På högskoleprovet är nivån på matematiken endast på MaA och MaB nivå så om du har läst de två kurserna har du egentligen allt du behöver i bagaget, förutsatt att du har koll på allt. Men eftersom gymnasiekurserna i matematik gjordes om ganska kraftigt genom GY-11 så kan det hända att innehållet på HP kommer att ändras i framtiden. De nya kurserna Ma1 och Ma2 är ganska mycket mer omfattande än de förra kurserna MaA och MaB.

Ja, sannolikhetslära har tagits bort från Ma2b och finns inte med i 3b vilket är intressant eftersom det onekligen berör HP. Huruvida det har tagits bort helt från alla mattekurser eller om det finns i 1-kursen vet jag inte. Någon som vet?
Citera
2012-09-06, 16:47
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalebF
Ja, sannolikhetslära har tagits bort från Ma2b och finns inte med i 3b vilket är intressant eftersom det onekligen berör HP. Huruvida det har tagits bort helt från alla mattekurser eller om det finns i 1-kursen vet jag inte. Någon som vet?

"Sannolikhet och Statistik" finns det ett kapitel som heter i Matematik 1b som jag nu läser, sitter med boken nu framför mig och 47 sidor totalt är kapitlet på.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-09-06 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in