2009-01-05, 14:38
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassin
Jag skrev HP våren-2004. Skall söka in till universitet/högskola till hösten-09. Gäller mitt prov fortfarande?

Tack för svar.

Jag kom in ht -08 på ett prov jag skrev vt -03... vad jag förstår ska det ha varit sista giltiga termin. Har de inte ändrat det så är det alltså giltigt då, men vore jag du skulle jag dubbelkolla med högskoleverket ändå.
Citera
2009-01-05, 15:05
Medlem
nandovikas avatar
Om ni använder er av den utomordentligt kassa sidan studera.nu så ska er provpoäng finnas under meriter, där det även ska stå angett vilken termin som är den sista giltiga ex VT10.
Citera
2009-01-05, 15:25
Medlem
Fick svar av högskoleverket. Det var den sista terminen som det gick att söka till. Tack för era svar.
Citera
2009-01-06, 16:25
Medlem
Det finns ju en hel del hemsidor där dem hjälper en angående HP. Men vilken sida är bäst?
Antar att det finns en hel del personer här som använt sig av någon utav dem, kände ni att det verkligen hjälpte?

Andra tips angående HP skulle inte vara fel heller men min huvudfråga finns ovan
Citera
2009-01-07, 02:39
Medlem
Börjar väll vankas prov snart, va?

Känner verkligen att jag skulle vilja skrälla till med en 1.6+ och möjligen studera ekonomi på sthlms eller Uppsalas.

Blir första gången för mig. Är det bra med tid om man börjar studera nu, på gamla prov då. Eftersom alla säger att det är det absolut bästa sättet.

Hur gör ni, när börjar ni?
Citera
2009-01-07, 13:59
Medlem
krallebob89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorbazz
Börjar väll vankas prov snart, va?

Känner verkligen att jag skulle vilja skrälla till med en 1.6+ och möjligen studera ekonomi på sthlms eller Uppsalas.

Blir första gången för mig. Är det bra med tid om man börjar studera nu, på gamla prov då. Eftersom alla säger att det är det absolut bästa sättet.

Hur gör ni, när börjar ni?

ska också göra hp nu i Mars.. skulle med vilja veta vilket som är det bästa sättet
Citera
2009-01-07, 22:23
Medlem
FeFFes avatar
Question...

En liten fråga bara...

Stämmer det att man kan göra högskoleprovet och få detta som berättighet att söka in på universitetet om man inte har "behörighet" för att man har dåliga gymnasiebetyg?

Jag och en polare försökte söka in på univ. för att få studentleg nu förra omgången och vi båda skötte oss inte direkt i gymnasiet så vi fick svar "Ej behörighet" på alla kurser vi sökte in på.

Så kort och gott, kan vi göra högskoleprovet, med vilket resultat som helst och sen få behörighet till skräpkurser så man får sitt studentleg...
Citera
2009-01-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeFFe
En liten fråga bara...

Stämmer det att man kan göra högskoleprovet och få detta som berättighet att söka in på universitetet om man inte har "behörighet" för att man har dåliga gymnasiebetyg?

Jag och en polare försökte söka in på univ. för att få studentleg nu förra omgången och vi båda skötte oss inte direkt i gymnasiet så vi fick svar "Ej behörighet" på alla kurser vi sökte in på.

Så kort och gott, kan vi göra högskoleprovet, med vilket resultat som helst och sen få behörighet till skräpkurser så man får sitt studentleg...

Nej. Jag tror mest HSP förstärker. Du kommer ju fortf. behöva uppfylla kraven som oftast brukar vara Matte C, Svenska A osv.
Citera
2009-01-08, 00:39
Medlem
FeFFes avatar
Citat:
Nej. Jag tror mest HSP förstärker. Du kommer ju fortf. behöva uppfylla kraven som oftast brukar vara Matte C, Svenska A osv.

E de sant? Helvete... jag kommer aldrig få ett studentleg =(
Citera
2009-01-08, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeFFe
E de sant? Helvete... jag kommer aldrig få ett studentleg =(

Finns ju alltid komvux.
Citera
2009-01-08, 03:06
Medlem
FeFFes avatar
Citat:
Finns ju alltid komvux.

Jo men vafan, jag ska ha ett studentleg för att kunna kröka på nationerna i Lund, pallar igge plugga för det
Citera
2009-01-09, 04:30
Medlem
Tänkte skriva provet nu i Mars. Någon man kan ha som studiehjälp, erfaren som oerfaren. Spelar ingen roll. Någon man kan gå igenom gamla prov och bolla sina tankar med? Via msn kanske..

Soderqvist.n@hotmail.com om ni, precis som jag. Ofta behöver en second opinion, höra vad en andra person har att tillägga om en fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in