2012-03-23, 15:31
  #17929
Medlem
GitarrUgglas avatar
skrev just ut förra högskoleprovet. Hade tänkt att simulera provdagen imorgon, samma tider för provet osv.

Det jag skrev ut va lite underligt dock. Det va uppdelat i block 1-4, men de var inte enskilda ämnen i blocket, utan de va ett block där man gjorde halva nog, xyz, dtk o kva på 55 min och halva alla verbala moment på 55 min o sedan kom andra halverna på andra block.

Gick det verkligen till så sist provet skrev, skrev man inte hela momenten för sig?
Jag gjorde det själv i höstas, men jag kommer inte ihåg hur det gick till.

Kommer däremot ihåg att man på vårprovet skrev delarna för sig iaf.
Citera
2012-03-23, 15:35
  #17930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Nej, det är jag inte sugen på alls. När du skriver så blir jag däremot sugen på att starta en tråd om varför alla bör läsa lantmäteri på LTH.

Jävla tönt. Låt alla blivande lantmätare vara. Om du nu kanske inte är en blivande lantmätare på grund av för dåligt resultat på HP kan du väl för fan plugga HP istället för att försöka få alla blivande lantmätare att söka sig till andra utbildningar?

Jag ställde bara en fråga om vad du hade tänkt dig utöver L, kanske V eller M på samma skola. Jag tror inte jag kan påverka andras val i särskilt stor utsträckning. Jag är däremot intresserad av för/nackdelar med L, varpå frågor till dig och andra är intressanta. Om du inte vill svara behöver du inte.
Citera
2012-03-23, 15:38
  #17931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
[spoiler]
1. Kvantitet a: 42 km/h
Kvantiet b: 11 m/s

Uträkning:
Vi får helt enkelt approximera värde b. Jag har här valt att utgå från 3,5 istället för 3,6 när man beräknar kilometer per timme:
11*3,5 = 33+5,5 = 38,5
38,5<42
Rätt svar: B är större än A.


Ska det inte vara A?
Citera
2012-03-23, 16:26
  #17932
Medlem
the-gafferrs avatar
En vas har formen av en kon med basen uppåt. Vasen rymmer 12 dl.
Hur hög är vasen?

(1) Om vasens höjd halveras kommer den att rymma 1,5 dl.
(2) Vasens innerdiameter högst upp är 12 cm.

Att jag alltid lyckas klanta mig på geometri frågorna

Kan någon förklara denna? i (2) har vi ju radien (12/2), men vad ska jag sätta som volym? 12dl = ??

Kan någon vänlig själ även svara på detta;

1 m^3 = 1000 liter
10 cm^3 = 1cl (?)
1 dm^3 = ?
__________________
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-23 kl. 16:30.
Citera
2012-03-23, 17:07
  #17933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Kan någon vänlig själ även svara på detta;

1 m^3 = 1000 liter
10 cm^3 = 1cl (?)
1 dm^3 = ?
Jag kan inte heller "volymerna" utantill men det är ändå enkelt om man omvandlar.
1m^3 = 1000L
1m^3 = 1m*1m*1m = 100cm*100cm*100cm = 1 000 000cm^3
1 000 000cm^3 = 1000L
1 000cm^3 = 1L
1 000cm^3/100 = 10cm^3 = 1L/100 = 100CL/100 = 1CL

1dm^3 = 1dm*1dm*1dm = 0,1m*0,1m*0,1m = 0,001m^3
0,001m^3 = 1m^3/1000 = 1000L/1000 = 1L

Är för övrigt jävligt sugen på lantmäteri.
Citera
2012-03-23, 17:10
  #17934
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Ska det inte vara A?
Jo.

Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
En vas har formen av en kon med basen uppåt. Vasen rymmer 12 dl.
Hur hög är vasen?

(1) Om vasens höjd halveras kommer den att rymma 1,5 dl.
(2) Vasens innerdiameter högst upp är 12 cm.

Antar att det bara är enheterna i (2) som spökar? Bra att du ger dig på det trots att uppgiften inte kräver det då det säkerligen lär dyka upp i KVA.

10 cm^3 = 10 dm^(-3) = 10 L^(-3) = 1 L^(-2)= 1 cl.

1 dm^3= 1 L

E: Om det underlättar, tänk dig att du köper mjölk/grädde i en 3 dls förpackning, enda troliga är då att 1 dm^3 = 1 liter (bredd*höjd*längd).
__________________
Senast redigerad av lakritc 2012-03-23 kl. 17:22.
Citera
2012-03-23, 17:26
  #17935
Medlem
Tagga till, era bögisar!
HP om 8 dagar!
Citera
2012-03-23, 17:58
  #17936
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
Tagga till, era bögisar!
HP om 8 dagar!
nervositeten börjar stiga.
Citera
2012-03-23, 18:04
  #17937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
nervositeten börjar stiga.
Kan man lugnt säga. Nöjer mig nu med att trycka två ORD-prov per dag (hoppas på den otroliga turen att en eller två ord dyker upp), en DTK per dag, en NOG per dag samt för mig tveksamheter i matematik A och B (mestadels geometriska formler). De fyra sista dagarna kommer jag bara att traggla 2 ORD-prov för att vila upp mig så mycket som möjligt.
Citera
2012-03-23, 18:45
  #17938
Medlem
the-gafferrs avatar

Tackar

Bra pluggdag idag!

LÄS 16/20
ELF 17/20
DTK 18/20
NOG 18/22

Delade dock upp LÄS i två delar. En del på morgonen, och en del efter skolan. Låg ändå typ 5min + totalt, tidsmässigt.

DTK låg jag också 1-2min över tidsbegränsningen
Citera
2012-03-23, 18:50
  #17939
Medlem
GitarrUgglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GitarrUggla
skrev just ut förra högskoleprovet. Hade tänkt att simulera provdagen imorgon, samma tider för provet osv.

Det jag skrev ut va lite underligt dock. Det va uppdelat i block 1-4, men de var inte enskilda ämnen i blocket, utan de va ett block där man gjorde halva nog, xyz, dtk o kva på 55 min och halva alla verbala moment på 55 min o sedan kom andra halverna på andra block.

Gick det verkligen till så sist provet skrev, skrev man inte hela momenten för sig?
Jag gjorde det själv i höstas, men jag kommer inte ihåg hur det gick till.

Kommer däremot ihåg att man på vårprovet skrev delarna för sig iaf.

bumb. nån kommer säkert ihåg hur det var
Citera
2012-03-23, 18:57
  #17940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GitarrUggla
bumb. nån kommer säkert ihåg hur det var
Våren 2011 var sista gången man skrev DTK osv var för sig. Från och med hösten 2011 och framåt så kan du internt disponera tiden inom hälften av matematiska blocket och språkliga blocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in