2012-03-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Mentalt är det mkt enklare om man vet att man har flera prov på sig.
Självklart. Om man inte har ett så bra betyg som krävs för att komma in där man helst vill så ska man ju helst ha ett så bra betyg att HP snarare kommer avgöra utbildningsort än utbildning i sig. Man ska göra allt i sin makt för att avlasta pressen (göra fler HP-prov, öva på fler HP, pröva upp betyget m m)

Om man förberett sig tillräckligt tror jag inte att tekniken faller samman, möjligen att man begår ett par enkla misstag, men inte att man i stridens hetta (hehe ) glömmer av det man lärt sig.
Citera
2012-03-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Självklart. Om man inte har ett så bra betyg som krävs för att komma in där man helst vill så ska man ju helst ha ett så bra betyg att HP snarare kommer avgöra utbildningsort än utbildning i sig. Man ska göra allt i sin makt för att avlasta pressen (göra fler HP-prov, öva på fler HP, pröva upp betyget m m)

Om man förberett sig tillräckligt tror jag inte att tekniken faller samman, möjligen att man begår ett par enkla misstag, men inte att man i stridens hetta (hehe ) glömmer av det man lärt sig.
Precis. Sen finns det ju säkert folk som hanterar stress bättre än andra och nog blir mer taggade t om. Är ju individuellt men jag tror få mår psykiskt bra av att man bara har ett HP-prov på sig och det är vinna eller försvinna som gäller.

Tror du är psykiskt starkare än jag. Jag var i höstas väldigt nära att skita i provet för o plugga på biblioteket och satsa allt nu på våren eftersom jag mådde riktigt illa och var nervös. Funderade på det fram till 7-tiden på morgonen innan jag bestämde mig för o göra provet och i värsta fall se det som en diagnos. Detta trots att alla gamla prov pekade på att jag ändå höjt mig en bra bit.
Citera
2012-03-07, 14:09
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Eradico: Har du alltid varit dålig på vissa aspekter i skolan eller var det bara att du behövde friska upp minnet? Kanske stressen som gjorde att du fick längre än du förtjänade? Hur mycket har du pluggat och hur länge?

Tänkte på att du har ju höjt dig rejält

Egentligen så har jag faktiskt haft ganska så blandat med begåvningar. När jag gick i gymnasiet så var biologi, kemi, samhällskunskap, historia och miljökunskap de roligaste ämnena jag hade. Däremot så har jag varit deprimerad och stundtals gått på antidepressiva vilket i kombination med en jobbig studiesituation i klasser jag inte trivts i (först en halvkriminell klass och sedan en extremnördklass) tog död på studiemotivationen. När jag gick i låg och mellanstadiet så var jag t ex grymt intresserad av matte och var riktigt bra på det men någonstans så tappade jag bort det. Generellt sätt är jag bra på språk och humanistiskt inriktade saker men jag gillar faktiskt kemi-biologi och i viss mån matte som har återkommit som intresse på senare tid. De enda ämnen jag faktiskt hatade i gymnasiet var nog fysik, idrott och programmering.

Pluggat mycket och mycket kan vi väl diskutera. Jag pluggade nog runt 50 timmar på första provet (som var det jag uppfattade som livsavgörande, vilket kan vara stressande) annars så har det gått i vågor. Skulle jag uppskatta mängden tid jag lagt ner så har det nog rört sig om mellan 40-60 timmar, vilket inte är jättemycket. Dock så studerar jag pararellt på högskolan vilket gör att det mest är matten jag tragglat.

Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Oj . Ser ju riktigt lovande ut. Vore riktigt kul om någon greja en rejäl höjning på lite plugg. När du funderar på att revidera dina livsplaner. Finns det något annat du är intresserad av? Lite nyfiken.
Det ser lovande ut men jag tror att jag kommer att landa någonstans mellan 1,3-1,5 och det är jag väldigt nöjd med. Om jag däremot får 1,7-1,9 kommer jag nog att överväga antingen läkarprogrammet, arkitektprogrammet eller biologprogrammet (som jag iofs redan kommer in på) men den som lever får se.
Citera
2012-03-07, 14:11
Medlem
iPatjos avatar
några tips på hur man tränar upp sin ordkunskap?
Citera
2012-03-07, 14:14
Medlem
Någon som vet varför ordprov.se legat nere i 15 tim nu?
Citera
2012-03-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Det ser lovande ut men jag tror att jag kommer att landa någonstans mellan 1,3-1,5 och det är jag väldigt nöjd med. Om jag däremot får 1,7-1,9 kommer jag nog att överväga antingen läkarprogrammet, arkitektprogrammet eller biologprogrammet (som jag iofs redan kommer in på) men den som lever får se.
Vore riktigt kul om vi blev kursare.

Svårt att se du kommer få 1,3 dock. Hoppas verkligen du grejar 1,8.
Citera
2012-03-07, 14:27
Medlem
fritjofkonkass avatar
Jag kan inte komma in på övningsproven på studera.nu, vad göra? På denna sidan finns länkar till proven, men de fungerar inte för mig. Surfar med Chrome om nu det hör till saken.
Citera
2012-03-07, 14:33
Medlem
är det någon mer än jag som har problem med att komma in på sidan http://ordprov.se???
Citera
2012-03-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico

Pluggat mycket och mycket kan vi väl diskutera. Jag pluggade nog runt 50 timmar på första provet (som var det jag uppfattade som livsavgörande, vilket kan vara stressande) annars så har det gått i vågor. Skulle jag uppskatta mängden tid jag lagt ner så har det nog rört sig om mellan 40-60 timmar, vilket inte är jättemycket. Dock så studerar jag pararellt på högskolan vilket gör att det mest är matten jag tragglat.

60 timmar sammanlagt alltså? Bra gjort, lycka till!
Citera
2012-03-07, 16:31
Medlem
Senast jag gjorde provet(det gamla) skrev jag 0.9. Jag har gjort två stycken gamla prov nu inför det nya och skrivit 1.3 och 1.4(på tid).
Då den verbala delen kissar mig i ansiktet så undrar jag hur mycket ett resultat från den gamla provet återspeglas i det nya provet?

19/40 ORD
11/20 LÄS
17/20 ELF

Jag sparar provet från HT2011 till den sista veckan efter allt plugg.
Citera
2012-03-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdulwahabEriksson
Senast jag gjorde provet(det gamla) skrev jag 0.9. Jag har gjort två stycken gamla prov nu inför det nya och skrivit 1.3 och 1.4(på tid).
Då den verbala delen kissar mig i ansiktet så undrar jag hur mycket ett resultat från den gamla provet återspeglas i det nya provet?

19/40 ORD
11/20 LÄS
17/20 ELF

Jag sparar provet från HT2011 till den sista veckan efter allt plugg.

Det är 80 poäng verbala och 80 poäng matematik så det finns många poäng att hämta från det verbala.
Citera
2012-03-07, 17:26
Medlem
the-gafferrs avatar
Fick idag 12/20 på LÄS följt av 13/20 på ELF. Vad fan händer?

Hade dock gjort 2 DTK, ett NOG + rättning innan jag satte igång med LÄS och ELF. Men ändå? ELF vet jag att jag kan göra bättre, men LÄS känner jag mig osäker på. Måste, måste plugga den verbala delen. Vet att jag är dålig på MEK också. Detta bådar inte gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in