2012-03-01, 00:33
Medlem
eradicos avatar
Dags för lite av en uppmuntrande tillkännagivelse till er som tvivlar på att det går att plugga upp HP:
Gjorde precis 20 DTK, 10 XYZ, 10 KVA, 20 ELF, 10 LÄS och 10 ORD. Just ELF och DTK har varit de jag varit sämst på under den senaste tiden så det är därför dessa var i majoritet. I alla fall så blev resultatet (under tidtagning) 1,7 på verbal del respektive 1,8 på kvantativ del. Det här innebär att jag har höjt mig med cirka 0,5 poäng sedan höstens prov här hemma. Givetvis så utgår jag från att jag i realiteten förmodligen kommer att tappa en hel del poäng men att landa på runt 1,5-1,6 med 1,3 som utgångsläge känns ytterst hoppfullt!
Citera
2012-03-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Dags för lite av en uppmuntrande tillkännagivelse till er som tvivlar på att det går att plugga upp HP:
Gjorde precis 20 DTK, 10 XYZ, 10 KVA, 20 ELF, 10 LÄS och 10 ORD. Just ELF och DTK har varit de jag varit sämst på under den senaste tiden så det är därför dessa var i majoritet. I alla fall så blev resultatet (under tidtagning) 1,7 på verbal del respektive 1,8 på kvantativ del. Det här innebär att jag har höjt mig med cirka 0,5 poäng sedan höstens prov här hemma. Givetvis så utgår jag från att jag i realiteten förmodligen kommer att tappa en hel del poäng men att landa på runt 1,5-1,6 med 1,3 som utgångsläge känns ytterst hoppfullt!
Roligt att höra! Sen får man ju inte glömma att du skrev provet första gången i höstas väl? I regel brukar det inte vara ovanligt att få 0,1-0,2 högre på andra gången vad jag hört.

Hur gick det på DTK resp ELF jmf med tidigare resultat?

Insåg förövrigt att jag har HP-guidens garanti att jag får 1000 kr tillbaka om jag inte höjer. Blir nästan lite sugen på att ta pengarna istället.

Nåväl. Nu blir det sömn. Ska åka och hämta samt köra morsan till jobbet imorgon så hon kan ta ett glas vin efter jobbet när avdelningen går ut och käkar middag. Ska upp kl 05:30. God natt!
Citera
2012-03-01, 01:10
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Kul att höra! Det blir intressant att se hur det går för dig när det väl gäller.
Själv så går plugget segt. Det tycks som jag läst en tonvis med tips om hur man kan förbättra sitt HP, och planerat i fantasin hur jag skall förbättra mig. Men i verkligheten så står det ganska still, läst någon under strecket, lärt mig runt 150 ord, läst 40 sid grundläggande statistik, så mycket mer har väl inte hänt...hmm. Jag måste börja sätta in lite daglig rutin, lite disciplin

Men å andra sidan har jag aldrig pluggat seriöst i mitt liv(men desto mer har jag planerat för att plugga seriöst), tycks ha glidit igenom livet utan en större plugginsats. Det där att plugga 4-5h timmar per dag i ett flera dagar är inget jag direkt har erfarenhet.
Mindre en månad kvar, nu måste väl det ändå ta fart snart, eller blir det råplugg 3-4 dagar innan provet... Är inte det typiskt? Hahhaha

Kul för er som har disciplin att pluga 4-5h timmar per dag. Tummen upp!
Citera
2012-03-01, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Kul att höra! Det blir intressant att se hur det går för dig när det väl gäller.
Själv så går plugget segt. Det tycks som jag läst en tonvis med tips om hur man kan förbättra sitt HP, och planerat i fantasin hur jag skall förbättra mig. Men i verkligheten så står det ganska still, läst någon under strecket, lärt mig runt 150 ord, läst 40 sid grundläggande statistik, så mycket mer har väl inte hänt...hmm. Jag måste börja sätta in lite daglig rutin, lite disciplin

Men å andra sidan har jag aldrig pluggat seriöst i mitt liv(men desto mer har jag planerat för att plugga seriöst), tycks ha glidit igenom livet utan en större plugginsats. Det där att plugga 4-5h timmar per dag i ett flera dagar är inget jag direkt har erfarenhet.
Mindre en månad kvar, nu måste väl det ändå ta fart snart, eller blir det råplugg 3-4 dagar innan provet... Är inte det typiskt? Hahhaha

Rekommenderar starkt 30-45 minuter i stöten med 15-30 minuters pauser. Är inte direkt tungt och det känns inte så tungt när man väl kommit igång. Kan du komma upp i 1-2 timmar utan att slita ut dig allt för mycket
Citera
2012-03-01, 09:10
Medlem
Förövrigt eradico. Sikta på >1,8. Vore kul om någon greja det med betydligt mindre plugg än resten av oss. Lite ''The chosen one''
Citera
2012-03-01, 09:53
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Roligt att höra! Sen får man ju inte glömma att du skrev provet första gången i höstas väl? I regel brukar det inte vara ovanligt att få 0,1-0,2 högre på andra gången vad jag hört.

Hur gick det på DTK resp ELF jmf med tidigare resultat?

Insåg förövrigt att jag har HP-guidens garanti att jag får 1000 kr tillbaka om jag inte höjer. Blir nästan lite sugen på att ta pengarna istället.

Nåväl. Nu blir det sömn. Ska åka och hämta samt köra morsan till jobbet imorgon så hon kan ta ett glas vin efter jobbet när avdelningen går ut och käkar middag. Ska upp kl 05:30. God natt!

Jo jag hoppas på en reell höjning. Får inte glömma att det var två saker som var ganska avgörande för mitt resultat såhär i efterhand. För det första kände jag en oerhörd press över att det provet kunde avgöra min framtid helt och hållet. Tror att det där kostade mig en hel del poäng eftersom att hjärnan låste sig och jag glömde att roten ur ett var ett t ex. Sen hade jag tentat dagen innan och hade varit nervös inför den, så kroppen var nog helt slut rent mentalt. Lägg till ungefär tre timmars sömn tre nätter innan så gick det som det gick. Hoppas som sagt på 1,4-1,6 den här gången vilket torde vara ganska möjligt.

DTK och ELF blev det faktiskt en rejäl höjning på båda. Ligger på runt två-tre fel på varje, vilket är leder till att resultatet blir cirka 0,5 gånger så högt som på det riktiga provet. Man bör dock notera att jag sitter hemma och gör det, vilket leder till att man är mer avslappnad os v. Däremot så tror jag på en liten höjning på båda dessa tillsammans med en garanterad höjning på NOG kommer bidra till i alla fall 1,4. Höjer jag mig sedan ett par poäng på ORD och XYZ/KVA på det riktiga så har jag nog 1,5 med.

Nu kan du i alla fall se det som en win-win inför vårprovet ju. Höjer du dig garanterar du din plats på Linkan/LU/UU och om du inte gör det får du pengar, lite som ett tröstpris!

Citat:
Ursprungligen postat av ningudo

Jag har själv faktiskt inte pluggat 4-5 timmar per dag, tror snarare jag har lagt ner cirka 1-2 timmar om dagen på det här i sex månader snart. Att lägga ner den mängden du beskriver låter faktiskt som att sikta lite väl högt, du har inte funderat på att ha lite enklare mål? Tänker mig att du ska göra fyra ordprov.se om dagen samt en valfri HP-del, lyckas du hålla upp detta i en månad så torde du höja dig.
Citera
2012-03-01, 13:45
Medlem
Mark.knopfler

Det här med att man gör ett dtk och sedan gör igenom felen och sedan gör samma dtk igen.
Tror du det kan vara en bra metod att använda detta även på läs+elf.
Citera
2012-03-01, 15:53
Medlem
Smurfgenerals avatar
Inser att jag hade kunnat läsa igenom tråden efter svaret på detta, vilket jag delvis har, men eftersom tråden är ganska lång så väljer jag ändå att fråga:

Ni som övar en hel del inför HP, vad gör ni när ni övar språkdelarna? Läser ni bara en hel massa böcker eller övar ni mer aktivt? Känner ni att ni blir märkbart bättre på "livet" och inte bara HP?
Citera
2012-03-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powercyty
Mark.knopfler

Det här med att man gör ett dtk och sedan gör igenom felen och sedan gör samma dtk igen.
Tror du det kan vara en bra metod att använda detta även på läs+elf.
Oj, det skadar väl inte tror jag men jag gjorde aldrig det. Gick bara igenom fel. Dock var LÄS och ELF inga delar jag var supermissnöjd med innan jag börja plugga. Mkt om LÄS tkr jag dock personligen är en fråga om läsavana. Att man orkar sitta och läsa igenom en lång artikel om hur kön bara är en konstruktion av samhället utan att tankarna efter 1/3 börjar flyga iväg och man fattar nada och måste läsa om 2/3.
Senast redigerad av mark.knopfler 2012-03-01 kl. 17:36.
Citera
2012-03-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Inser att jag hade kunnat läsa igenom tråden efter svaret på detta, vilket jag delvis har, men eftersom tråden är ganska lång så väljer jag ändå att fråga:

Ni som övar en hel del inför HP, vad gör ni när ni övar språkdelarna? Läser ni bara en hel massa böcker eller övar ni mer aktivt? Känner ni att ni blir märkbart bättre på "livet" och inte bara HP?
Jag pluggade LÄS genom SvD varje dag + alla time magazine som jag fick händarna på. Sedan alla gamla uppgifter på HPG och gamla prov.

Kan väl säga att LÄS och ELF var min lägasta prioritering men jag hämtade 1-2 pinnar på varje del. Dock finns det nog säkert mer effektiva metoder tror jag än vad jag gjorde. Vet att många på HPG läser böcker osv.
Citera
2012-03-01, 18:03
Medlem
the-gafferrs avatar
Efter fadäser inom DTK-området så har jag lagt ned ett par dagars plugg på det. Börjar se små förbättringar redan nu, vilket såklart känns roligt. Dessa förbättringar kan ju dock vara tillfälligheter. Får se hur de nästkommande dagars resultat ser ut. Överskrider ofta tidsbegränsningen. Brukar behöva 54-55 min, det måste förbättras.

De tre provresultaten idag:

DTK-1: 15/20
DTK-2: 14/20
DTK-3: 15/20
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-01 kl. 18:06.
Citera
2012-03-01, 19:08
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Överskrider ofta tidsbegränsningen. Brukar behöva 54-55 min, det måste förbättras.
Verkar som du ändå ligger förhållandevis väl kring tidsramen. Alltså, tänk på att du inte behöver kunna göra det gamla provet på <50min då det nya har 12 frågor per provpass och tre frågor per diagram (NU: 1 min och 40 sek per fråga i snitt. DÅ: 2 min och 15 sek per fråga i snitt. Kompenseras som sagt av tre frågor per diagram).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in