2012-01-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Mymars: ja, det är fullt möjligt att höja sig. Höjde själv 0.5 (från 0.8 till 1.3) utan att råplugga, det berodde snarare på att provet omformades till ett inbegripa mer matematik(HT11).
Det är skillnad på att höja sig från 0,5 till 1,1 och 1,4 till 1,8.
Citera
2012-01-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hur är det nu med DTK- och LÄS-färdigheterna, MK? (eller du syftade rent allmänt på att 0,x är lättare att höja med 0,4 än t ex 1.4 till 1,8? aja försökte ta tillfället i akt att skämta till det )
Senast redigerad av Edlunder 2012-01-23 kl. 21:07.
Citera
2012-01-23, 21:01
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Det tror jag.
M.a.o. menar du att jag som än så länge inte börjat plugga seriöst på provet skulle ha det mycket svårt att höja mig till 1,7-8? Vi får allt se Mark. Jag ser det mycket svårt, men jag tror att det är fullt möjligt med bra plugginsats(av dessa 60 dagar som återstår) och lite flyt på provet

Jag kommer rapportera efter provet, och förhoppningsvis bevisar jag att du har fel

Cheers
Citera
2012-01-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Det tror jag.
M.a.o. menar du att jag som än så länge inte börjat plugga seriöst på provet skulle ha det mycket svårt att höja mig till 1,7-8? Vi får allt se Mark. Jag ser det mycket svårt, men jag tror att det är fullt möjligt med bra plugginsats(av dessa 60 dagar som återstår) och lite flyt på provet

Jag kommer rapportera efter provet, och förhoppningsvis bevisar jag att du har fel

Cheers
Är fortfarande rätt skeptisk. Har läst såväl på HPG som flashbacks forum och aldrig läst om 1,1 till 1,8. Högsta höjningen jag läst var väl 0,8 men då rörde det sig om en som börja på 0,4

Lycka till, hoppas min cyniska inställning sporrar dig mer.
Citera
2012-01-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Hur är det nu med DTK- och LÄS-färdigheterna, MK? (eller du syftade rent allmänt på att 0,x är lättare att höja med 0,4 än t ex 1.4 till 1,8? aja försökte ta tillfället i akt att skämta till det )
Intellektuell natthumor.
Citera
2012-01-23, 21:13
Medlem
Om det är något som vill spåna lite i kommande antagningspoäng för HP så skriv här: https://www.flashback.org/t1777127
Citera
2012-01-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Hej jag tänkte bara undra om ni tror att det är möjligt att höja sig från 1,4 till 1,8-1,9? Tror ni det är en omöjlighet att börja plugga lite lätt nu och sedan skriva 1,8 nu i vår? Fattar att det kan vara svårt att svara på men är det någon som lyckats med något liknande? tack

sedan undrar jag också hur mycket ni tror det ger att plugga om man inte orkar lägga flera timmar om dagen på att plugga till det här provet. Och om man nu ställer in sig på att plugga "lagom" mycket - vad bör man satsa på att plugga först? Orden känns ganska värdelöst.. Matten likaså. Kanske borde man plugga på hur man ska tänka och bemöta uppgifterna på provet? Vad tror ni?

På mitt första prov skrev jag 1.4. Detta var dock innan provet gjordes om. Jag skrev det nya provet HT 2011 och lyckades få 1.8 utan att ha pluggat i princip någnoting (nåja, satt och panik-pressade DTK dagen innan men det hjälpte inte så mycket...). Så ja, det är definitivt möjligt.

Det intressanta är enligt mig var dina fel låg när du skrev 1.4. Hade du väldigt många fel på ORD men alla rätt på NOG så ligger du bra till med tanke på hur provet har förändrats. Kom dock majoriteten av dina fel från NOG och DTK samtidigt som du fick 40/40 på ORD så ligger du mindre bra till...
Citera
2012-01-23, 22:43
Medlem
MyMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
På mitt första prov skrev jag 1.4. Detta var dock innan provet gjordes om. Jag skrev det nya provet HT 2011 och lyckades få 1.8 utan att ha pluggat i princip någnoting (nåja, satt och panik-pressade DTK dagen innan men det hjälpte inte så mycket...). Så ja, det är definitivt möjligt.

Det intressanta är enligt mig var dina fel låg när du skrev 1.4. Hade du väldigt många fel på ORD men alla rätt på NOG så ligger du bra till med tanke på hur provet har förändrats. Kom dock majoriteten av dina fel från NOG och DTK samtidigt som du fick 40/40 på ORD så ligger du mindre bra till...

Ja alltså det senaste provet jag gjorde var det i april förra året och det var ju ett annorlunda upplägg på det. Sedan är jag inte riktigt säker på vad jag hade mest fel på men tror att det var orden samt läsförståelsen tror jag att jag på något konstigt sätt fick massa fel på.

Om vi säger så här då Knopfler (du verkar vara THE geek här) - om man är naturare och ens förra resultat var på provet med mindre matte - tror du att det finns någon chans då?

Börjar sluta hoppas på att komma in på psykologprogrammet i så fall. Men det finns ju sjukt många andra intressanta grejer. Surt bara att jag troligtvis kommer att ha typ 21,6 när jag går ut och att lägsta antagningspoäng är 21,77 eller nåt (samt 1,7 på HP).
Citera
2012-01-23, 22:53
Medlem
Citat:
J
Om vi säger så här då Knopfler (du verkar vara THE geek här) - om man är naturare och ens förra resultat var på provet med mindre matte - tror du att det finns någon chans då?

Börjar sluta hoppas på att komma in på psykologprogrammet i så fall. Men det finns ju sjukt många andra intressanta grejer. Surt bara att jag troligtvis kommer att ha typ 21,6 när jag går ut och att lägsta antagningspoäng är 21,77 eller nåt (samt 1,7 på HP).
Jo, jag är väl HP-geek. HPs mattedel handlar om noggrannhet, jag tror ärligt det är 0 uppgifter du faktiskt inte förstår. Alla fel är ju slarvfel.

Problemet är ju att man under gymnasiet sällan eftersträvar perfektion vilket är det man måste ställa sig in på under HP för höga resultat. Jag tror vemsomhelst kan få bra på kvantitativa så länge man faktiskt står ut med att vara pedantisk när man pluggar.

Tycker du inte ska ge upp, ett år eller två efter gymnasiet gör gott på dig som människa.
Citera
2012-01-23, 23:25
Medlem
MyMarss avatar
Citat:
Jo, jag är väl HP-geek. HPs mattedel handlar om noggrannhet, jag tror ärligt det är 0 uppgifter du faktiskt inte förstår. Alla fel är ju slarvfel.

Problemet är ju att man under gymnasiet sällan eftersträvar perfektion vilket är det man måste ställa sig in på under HP för höga resultat. Jag tror vemsomhelst kan få bra på kvantitativa så länge man faktiskt står ut med att vara pedantisk när man pluggar.

Tycker du inte ska ge upp, ett år eller två efter gymnasiet gör gott på dig som människa.

Mm, jag tänkte gå in och tänka så där förra gången men blev så stressad haha, tror att jag förlorade en del på det - att jag stressade mig igenom provet. Hoppas den delen går bättre den här gången i alla fall.

Ja, ett år har jag tänkt ta ledigt men man vet ju inte om man är hemma under HP-dagarna. Dock är det väl inte särskilt svårt att se till att vara det... vi får se helt enkelt.

Alltså det svåra med provet i så fall är ju nästan balansen mellan att göra så noggrant som möjligt samtidigt som man hinner klart med provet.. eller? Visst är det andra grejer som är svårt men detta kanske kan vara en viktig grej att tänka på? Vad tror du?
Citera
2012-01-23, 23:28
Medlem
Citat:
Alltså det svåra med provet i så fall är ju nästan balansen mellan att göra så noggrant som möjligt samtidigt som man hinner klart med provet.. eller? Visst är det andra grejer som är svårt men detta kanske kan vara en viktig grej att tänka på? Vad tror du?
Det är därför man tränar på att göra provet på halva tiden.
Citera
2012-01-24, 01:51
Medlem
Någon som gjort det nya provet och vill förklara hurdant det är?

Olika delar, tid, etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in