2011-11-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Är det möjligt att plugga upp sitt hp resultat från 1,0 till 1,8? Självklart finns det inget korrekt svar men är det en realistisk ökning eller är det en senasation att göra det? Det var mitt första hp-prov jag fick 1,0 på, så jag kan väl inte vara helt dum i huvudet eller? Jag har planerat att göra högst 5 hp till innan jag börjar studera på universitet. Har du gjort en liknande ökning och hur mkt plugga du?

Jag har faktiskt gjort exakt den höjningen haha. Skrev 1.0 första gången som va på våren i 2an på gymnasiet, då hade jag inte pluggat ett smack eller förberett mig. Ett år efter alltså 3an på gymnasiet skrev jag 1.3 å då hade jag gjort kanske 5 gamla prov så ja hade bättre koll på tidspresd och sådant. Ett år efter de, i våras, skrev jag 1.5. Då pluggade jag någon timme om dagen i två-tre veckor. Körde igenom boken "den kompletta guiden till högskoleprovet" och gjorde några gamla prov också. Sista gången gjorde jag nu i höstas och fick 1.8. Då använde jag mig uteslutande av hpguiden.se och la ner rätt mycket tid, 5 timmar om dagen typ i tre-fyra veckor. Så det är absolut inte omöjligt . Det som tog tid sista gången var att jag var tvungen att höja mig på orden eftersom de har varit min stora svaghet innan, så lärde mig hpguidens 5000 ord vilket tog tid men var värt det. Sen så var matten min starka sida vilket kanske också bidrog till att jag höjde mig senast. Men mitt tips är att använda dig av hpguiden.se. Visst, den kostar över 1000 spänn och det går att plugga på andra sätt. Men på hpguiden finns allt du behöver, och en tusenlapp tycker jag personligen är en struntsumma om det hjälper en in på sin drömutbildning. Kör du igenom allt där kommer du få 1.8. Dock skulle jag nog inte skaffa den om ja var du innan du har tid att satsa helhjärtat på den, kommer du bara plugga en timme om dagen ett par veckor innan kan du lika gärna göra gamla prov. Men om/när du känner att du vill satsa på att höja dig på riktigt så skulle jag bli medlem där i god tid innan kommande prov och försöka ta dig igenom alla uppgifterna där.

Har du några mer frågorfår du gärna skicka ett pm så kan ja berätta noggrannare hur jag gjorde. Lycka till!
Citera
2011-11-26, 15:41
Bannlyst
Kan man få gamla prov hemskickade till sig gratis? Vart ska man vända sig isf?
Citera
2011-11-26, 15:49
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Är det möjligt att plugga upp sitt hp resultat från 1,0 till 1,8? Självklart finns det inget korrekt svar men är det en realistisk ökning eller är det en senasation att göra det? Det var mitt första hp-prov jag fick 1,0 på, så jag kan väl inte vara helt dum i huvudet eller? Jag har planerat att göra högst 5 hp till innan jag börjar studera på universitet. Har du gjort en liknande ökning och hur mkt plugga du?

Det är 100% möjligt om du är motiverad. Jag höjde mig från 1.1 (2,5 år sedan) till preciiis 1,4 (1 år sedan) till en poäng ifrån 1,8 (alltså 1,7).

Sista höjningen, på bara ett halvår, motsvarade alltså drygt vad som krävs för att höja sig 0.4 poäng.

Det man måste göra är:

Uppskatta att det är väldigt viktigt med dagsformen. Jag var jävligt nervös när jag skrev sist men det tycktes inte påverka mig så mycket. Veckorna innan hade jag inte druckit något utan bara köttat gamla högskoleprov, pluggat ord som en galning, motionerat, ätit väldigt nyttigt och så.

Dessutom höjde jag mig ordentligt på en av de delarna som anses vara svårast att höja sig på: LÄS. Jag skrev förut genomgående cirka 10-12 poäng på LÄS-delen men höjde mig ordentligt på den delen. 2 dagar innan provet gjorde jag två LÄS på tid, och fick 19/20 samt 20/20 på dessa delar, vilket var extremt skönt för självförtroendet. På provdagen gick det lite sämre men jag fick i alla fall 17/20.

LÄS handlar mycket om att bara lära att koncentrera sig, i alla fall för mig.
Citera
2011-11-26, 15:57
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Kan man få gamla prov hemskickade till sig gratis? Vart ska man vända sig isf?

Förut fanns det nån webbsida (som antagligen drevs av en privatperson) där man kunde beställa hem gamla prov (tror inte att det var gratis), men den sidan lades ner.

Hur som helst så kan du ladda ner gamla prov i form av pdf-filer och sedan skriva ut dem själv hemma eller någonstans där du kan skriva ut saker (antingen gratis eller mot betalning). Leta så finner du nog.
Citera
2011-11-26, 16:13
Medlem
fan när kommer problemet att fixas? Blir galen!! Har försökt hur länge som helst nu..
Citera
2011-11-26, 16:58
Medlem
Fexthevisionarys avatar
Maken till inkompetens får man ju leta efter. Hur svårt ska det egentligen vara att förutse att tusentals provskrivare, likt föregående år, vill ha åtkomst till sina resultat så snart de släpps? Att man vidare skiter fullständigt i att dessa provskrivare, som förövrigt alla betalt för det arbete som provanordnarna är för lata för att utföra, sitter hela helgen och väntar på sina resultat, är fullkomligt absurt. Det känns tämligen befriande att man snart slipper denna cirkus.
Citera
2011-11-26, 17:07
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
Det är 100% möjligt om du är motiverad. Jag höjde mig från 1.1 (2,5 år sedan) till preciiis 1,4 (1 år sedan) till en poäng ifrån 1,8 (alltså 1,7).

Sista höjningen, på bara ett halvår, motsvarade alltså drygt vad som krävs för att höja sig 0.4 poäng.

Det man måste göra är:

Uppskatta att det är väldigt viktigt med dagsformen. Jag var jävligt nervös när jag skrev sist men det tycktes inte påverka mig så mycket. Veckorna innan hade jag inte druckit något utan bara köttat gamla högskoleprov, pluggat ord som en galning, motionerat, ätit väldigt nyttigt och så.

Dessutom höjde jag mig ordentligt på en av de delarna som anses vara svårast att höja sig på: LÄS. Jag skrev förut genomgående cirka 10-12 poäng på LÄS-delen men höjde mig ordentligt på den delen. 2 dagar innan provet gjorde jag två LÄS på tid, och fick 19/20 samt 20/20 på dessa delar, vilket var extremt skönt för självförtroendet. På provdagen gick det lite sämre men jag fick i alla fall 17/20.
Motivation finns det gott om, för tillfället iaf men vet inte hur det ser ut om 1 år. Hur mkt tid lade du ner i förberedelse då, per dag?

LÄS handlar mycket om att bara lära att koncentrera sig, i alla fall för mig.

Motivation finns det gott om, för tillfället iaf men vet inte hur det ser ut om 1 år. Hur mkt tid lade du ner i förberedelse då, per dag? Tack för ett snabbt och inspirerande svar
Citera
2011-11-26, 17:11
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Nu med "det nya högskoleprovet" så är det möjligt för alla med medioker kapacitet att enkelt få 2,0 på den kvantitativa delen endast genom att lära sig de basala matematikkunskaper denna del testar.

för att sen erhålla 1,8 krävs 1,5 på den verbala delen vilket kan vara svårare att öva upp, men det är absolut inte en omöjlighet.

Min rekommendation är att införskaffa den nya gymnasieskolans grundkurs i matematik för Natur och Teknik- Matematik 1c den är väldigt bra och täcker alla kunskaper som krävs på HP.

Lycka till!
Jag fick endast 0,8 på verbala delen så det måste jag verkligen plugga. Mattekunskaperna är ganska fräsha faktiskt men det kan behöva finslipning. Tack, har du uppnåt dina mål på hp?
Citera
2011-11-26, 17:15
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borat33
Jag har faktiskt gjort exakt den höjningen haha. Skrev 1.0 första gången som va på våren i 2an på gymnasiet, då hade jag inte pluggat ett smack eller förberett mig. Ett år efter alltså 3an på gymnasiet skrev jag 1.3 å då hade jag gjort kanske 5 gamla prov så ja hade bättre koll på tidspresd och sådant. Ett år efter de, i våras, skrev jag 1.5. Då pluggade jag någon timme om dagen i två-tre veckor. Körde igenom boken "den kompletta guiden till högskoleprovet" och gjorde några gamla prov också. Sista gången gjorde jag nu i höstas och fick 1.8. Då använde jag mig uteslutande av hpguiden.se och la ner rätt mycket tid, 5 timmar om dagen typ i tre-fyra veckor. Så det är absolut inte omöjligt . Det som tog tid sista gången var att jag var tvungen att höja mig på orden eftersom de har varit min stora svaghet innan, så lärde mig hpguidens 5000 ord vilket tog tid men var värt det. Sen så var matten min starka sida vilket kanske också bidrog till att jag höjde mig senast. Men mitt tips är att använda dig av hpguiden.se. Visst, den kostar över 1000 spänn och det går att plugga på andra sätt. Men på hpguiden finns allt du behöver, och en tusenlapp tycker jag personligen är en struntsumma om det hjälper en in på sin drömutbildning. Kör du igenom allt där kommer du få 1.8. Dock skulle jag nog inte skaffa den om ja var du innan du har tid att satsa helhjärtat på den, kommer du bara plugga en timme om dagen ett par veckor innan kan du lika gärna göra gamla prov. Men om/när du känner att du vill satsa på att höja dig på riktigt så skulle jag bli medlem där i god tid innan kommande prov och försöka ta dig igenom alla uppgifterna där.

Har du några mer frågorfår du gärna skicka ett pm så kan ja berätta noggrannare hur jag gjorde. Lycka till!
Tack för ett bra, utförande och framförallt motiverande! Jag har ett par frågor så vänta dig ett pm inom en snar framtid
Citera
2011-11-26, 17:21
Medlem
Hur räknas det totala provet ut? Tar man den (verbala delen+kvantitativa delen)/2 eller vad är det som gäller?
Citera
2011-11-26, 17:24
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Fick 1.8 första gången,1 poäng ifrån 1.9, hösten i 3an på gymnasiet, detta var för några år sedan, så alltså det gamla provet.

Delen som gick sämst var ord-delen, spikade matematikdelen.

Har jag större chans att spika provet nu när det är omgjort? Skulle vara trevligt med 2.0 bara för att.
Citera
2011-11-26, 17:26
Medlem
Rövs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalledenstore
Hur räknas det totala provet ut? Tar man den (verbala delen+kvantitativa delen)/2 eller vad är det som gäller?

Ja. Alltså genomsnittet av de båda delarna. Tex 1,5 på verbala och 1,7 på kvantitativa ger 1,6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in