Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Det vi i Sverige kallar "avec" kallas i övriga världen för "digestif". En digestif är en liten "matsmältare", alltså något alkoholstarkt efter maten.
"Avec" är franska och betyder helt enkelt "med"(vaddå kan man fråga).
Till klassiska avecer räknas whiskey, armagnac, calvados, rom, konjak och grappa. Företrädesvis osötade destillat som fatlagrats.
Fast i detta fall (avec-fallet) uppstår lite regionala problem, då vi i sverige envisas att dricka vår avec med kaffet, det är ju logiskt utifrån betydelsen "med".
Dock som digestif dricker man ju med förtjusning örtkryddade destillat med mer eller mindre påstådda goda effekter på matsmältningen, i syditalien med förtjusning en Limoncello - söt likör smaksatt med citronskal eller Cynar som är en likör på kronärtskocka, mfl digestifs.. gemensamt för dessa är att de inte gör sig så bra med kaffe..
Följdaktligen dricker man vanligtvis kaffe och avslutar innan man ska resa sig från bordet en digestif..
Alltså som så mycket annat är det en fråga om vem man frågar
OT: I min ungdom förvarade min far som de flesta Italienare en flarra Fernet hemma i medicinskt syfte.
Under ett av de somrar jag tillbringade boendes hos honom i Italien var jag en populär rastplats för klasskompisar ute på första tågluffen.
Kombinationen av denna Fernet, mig själv, samt törstiga klasskompisar gav mig en variant av legend/idiot/fyllo status i släkten då vi snabbt transformerade den flaska farsan haft i flera år, och endast tullat någon cl ur under tre år, till en tomflaska, och dessutom belåtet skickade löpare till affären för ett inköp av ännu en samt öl...
/Primigenia