Citat:
Ursprungligen postat av
Webb-Filosofen
När sa jag att man inte kan sälja en personlig tillhörighet för (50 000 / 0,75) 66 666 kr?
Vinsten blir ju i och med det fiktiva schablonavdraget på 25 % av nettoförsäljningspriset i detta fall: 66 666 - 16 666 = 50 000 kr i vinst oavsett om man anskaffat tillhörigheten för 1 krona. Vinst för en privatperson som säljer personliga tillhörigheter räknas som: Försäljningspriset - anskaffningsvärdet (omkostnadsbeloppet). Det begriper du eller?
Om du skulle ha en verklig kostnad på 20 000 kr skulle du kunna sälja för 70 000 kr utan att beskattas. Varför är du så jäkla fixerad på siffran 66 666?
Återigen, det var inget jag tidigare skrev som var fel och jag förstår fortfarande inte påhoppet på mitt första inlägg. Jag sa ju inget fel där. Det är du som är ute och cyklar. Sluta upp.
Glad Påsk!
Trams och dålig damage control.
Om jag köper en vara för 1 kr och säljer den för 66 666 kr utan att behöva skatta, då är min skattefria vinst 66 665 kr, ingenting annat.
Det spelar ingen roll hur mycket du bjäbbar, jag har rätt och du har fel och du kan inte göra något åt det.
I ditt inlägg #103 ovan skrev du om mig
"Större idiot får man leta efter", mycket omoget och barnsligt, fortsätt så, det slår bara tillbaka på dig själv.