2019-04-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Förväxlingen har uppstått i att du upp till cirka 50 tkr kan hyra ut din bostad skattefritt

Nja. Jag tycker man har sett den där 30k-missuppfattningen även när schablonavdraget för uthyrning låg på 12 tkr.
Citera
2019-04-18, 16:53
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nja. Jag tycker man har sett den där 30k-missuppfattningen även när schablonavdraget för uthyrning låg på 12 tkr.

Det tror jag inte.
Citera
2019-04-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Det tror jag inte.

Här finns t ex ett inlägg på nätet från 2009 där 30k nämns som skattefritt (inlägg nr 9 i den tråden): https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108595

Förresten har jag svårt att se hur det faktum att en uthyrning av en villa för 50k är skattefritt leder en till att tro att hobbyinkomst upp till 30k är skattefri. Hade man använt samma siffror skulle jag haft lättare att tro det, men nu är det ju inte ens det.
Senast redigerad av ardathbey 2019-04-18 kl. 18:18.
Citera
2019-04-18, 19:09
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Sluta upp med att jävla vilseleda! Detta är vad som gäller:

Vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan: Korrekt

Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som understiger en total vinst på 50 000 kronor: Korrekt

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html
Citera
2019-04-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Då måste även banken förstå från vårt perspektiv att vi blir jävligt förbannande att dom frågar efter småören medans rika ryssar kan förflytta miljarder utan att någon ringer ett samtal och frågar något..
Nej, jag förstår inte deras perspektiv. Tyvärr.

I FI's ögon är penningtvätt penningtvätt oavsett och måste undersökas. Du kan åstadkomma rätt stor förödelse genom att föra ut ett par hundra tusen om året till krigszoner i tredje världen och finansiera terrorgrupper. Många bäckar små.
Citera
2019-04-18, 19:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Sluta upp med att jävla vilseleda! Detta är vad som gäller:

Vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan: Korrekt

Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som understiger en total vinst på 50 000 kronor: Korrekt

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html

Sluta upp med att jävla vilseleda! Detta är vad som gäller

"Du får istället för den verkliga anskaffningskostnaden alternativt göra avdrag med 25% av nettoförsäljningspriset. Du får dessutom ett grundavdrag med 50 000 kr.
Detta innebär att du under ett kalenderår kan sälja egendom för 66 666 kr utan skatt."

https://www.ekonomi-info.nu/forsaljn...endom_4176.asp

Du får kvarsittning hela påsken!
Senast redigerad av trottwell 2019-04-18 kl. 20:02.
Citera
2019-04-18, 20:45
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Sluta upp med att jävla vilseleda! Detta är vad som gäller

"Du får istället för den verkliga anskaffningskostnaden alternativt göra avdrag med 25% av nettoförsäljningspriset. Du får dessutom ett grundavdrag med 50 000 kr.
Detta innebär att du under ett kalenderår kan sälja egendom för 66 666 kr utan skatt."

https://www.ekonomi-info.nu/forsaljn...endom_4176.asp

Du får kvarsittning hela påsken!

Vad snackar du om! Större idiot får man leta efter. Det var inget jag skrev som var fel din fjolla, i så fall får du peka ut precis vad som var felaktigt i inlägget!

Att man får göra ett schablonavdrag på 25 % av nettoförsäljningspriset om man inte har underlag för verklig anskaffningskostnad är inget jag har argumenterat emot. Det jag skrev kvarstår ändå. Jag repeterar: Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som understiger en total vinst på 50 000 kronor.

Vet du vad vinst betyder?
Citera
2019-04-18, 21:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Vad snackar du om! Större idiot får man leta efter. Det var inget jag skrev som var fel din fjolla, i så fall får du peka ut precis vad som var felaktigt i inlägget!

Att man får göra ett schablonavdrag på 25 % av nettoförsäljningspriset om man inte har underlag för verklig anskaffningskostnad är inget jag har argumenterat emot. Det jag skrev kvarstår ändå. Jag repeterar: Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som understiger en total vinst på 50 000 kronor.

Vet du vad vinst betyder?

Påsklovet är här

Du kan inte läsa innantill. Om du har köpt en personlig tillhörighet för en krona, då kan du sälja den för 66 666 kr utan skatt.

Vet du vad vinst betyder? Be din mamma förklara för dig, eller vänta till efter påsklovet, så kan du fråga lärarna i skolan.
Senast redigerad av trottwell 2019-04-18 kl. 21:14.
Citera
2019-04-18, 21:34
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Påsklovet är här

Du kan inte läsa innantill. Om du har köpt en personlig tillhörighet för en krona, då kan du sälja den för 66 666 kr utan skatt.

Vet du vad vinst betyder? Be din mamma förklara för dig, eller vänta till efter påsklovet, så kan du fråga lärarna i skolan.

När sa jag att man inte kan sälja en personlig tillhörighet för (50 000 / 0,75) 66 666 kr?

Vinsten blir ju i och med det fiktiva schablonavdraget på 25 % av nettoförsäljningspriset i detta fall: 66 666 - 16 666 = 50 000 kr i vinst oavsett om man anskaffat tillhörigheten för 1 krona. Vinst för en privatperson som säljer personliga tillhörigheter räknas som: Försäljningspriset - anskaffningsvärdet (omkostnadsbeloppet). Det begriper du eller?

Om du skulle ha en verklig kostnad på 20 000 kr skulle du kunna sälja för 70 000 kr utan att beskattas. Varför är du så jäkla fixerad på siffran 66 666?

Återigen, det var inget jag tidigare skrev som var fel och jag förstår fortfarande inte påhoppet på mitt första inlägg. Jag sa ju inget fel där. Det är du som är ute och cyklar. Sluta upp.

Glad Påsk!
Citera
2019-04-18, 21:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
När sa jag att man inte kan sälja en personlig tillhörighet för (50 000 / 0,75) 66 666 kr?

Vinsten blir ju i och med det fiktiva schablonavdraget på 25 % av nettoförsäljningspriset i detta fall: 66 666 - 16 666 = 50 000 kr i vinst oavsett om man anskaffat tillhörigheten för 1 krona. Vinst för en privatperson som säljer personliga tillhörigheter räknas som: Försäljningspriset - anskaffningsvärdet (omkostnadsbeloppet). Det begriper du eller?

Om du skulle ha en verklig kostnad på 20 000 kr skulle du kunna sälja för 70 000 kr utan att beskattas. Varför är du så jäkla fixerad på siffran 66 666?

Återigen, det var inget jag tidigare skrev som var fel och jag förstår fortfarande inte påhoppet på mitt första inlägg. Jag sa ju inget fel där. Det är du som är ute och cyklar. Sluta upp.

Glad Påsk!

Trams och dålig damage control.

Om jag köper en vara för 1 kr och säljer den för 66 666 kr utan att behöva skatta, då är min skattefria vinst 66 665 kr, ingenting annat.

Det spelar ingen roll hur mycket du bjäbbar, jag har rätt och du har fel och du kan inte göra något åt det.

I ditt inlägg #103 ovan skrev du om mig "Större idiot får man leta efter", mycket omoget och barnsligt, fortsätt så, det slår bara tillbaka på dig själv.
Senast redigerad av trottwell 2019-04-18 kl. 22:01.
Citera
2019-04-18, 22:58
Medlem
dandylines avatar
Du säljer gamla saker på blocket/tradera? Vad är problemet?

Så länge det inte är några större summor så löser det sig.
Citera
2019-04-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

Livstids fängelse. Då, pengar, undanhållna från staten är ett värre brott än mord.
Säg att du just börjat bedriva verksamhet inom teknikbranschen. Allt under 14000 kr är klassat som hobby. Du har ett år på dig att registrera enskild firma och deklarera inkomst av tjänst.
Gå in på sajten verksamt.se, där hittar du bra info om hur man startar eget och vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in