Citat:
Jag tror inte att det är riktat mot just dig utan något som alla deras kunder får fylla i(?) Jag fick t.ex. en notis i min app där jag fick fylla i hur mina transaktioner såg ut. "För att bekämpa terrorism och penningtvätt". Detta dök upp bara för ett par veckor sedan, har aldrig behövt fylla i det innan så vitt jag kan minnas. Har liksom du haft regelbundna transaktioner via Swish till mina konton men har aldrig varit någon som sagt något, ca 5-15k/mån i 2-3 år. Tror att det är liten risk att någon bryr sig om det är små belopp. Börjar vi prata tiotusentals kronor i månaden är det större risk att transaktionerna flaggas och att de kollar närmare på det.
Kan tillägga att de säger "pga lagen om penningstvätt mm. är vi tvungna att ha god kännedom om alla våra kunder, blabla..." Så låter som att det är information de MÅSTE samla in enligt lag men tror inte att de lägger tid på att kolla igenom alla transaktioner av mindre karaktär. Det är som sagt om det är stora belopp eller om du t.ex. går och köper en ny bil utan att ens ha en inkomst.
Kan tillägga att de säger "pga lagen om penningstvätt mm. är vi tvungna att ha god kännedom om alla våra kunder, blabla..." Så låter som att det är information de MÅSTE samla in enligt lag men tror inte att de lägger tid på att kolla igenom alla transaktioner av mindre karaktär. Det är som sagt om det är stora belopp eller om du t.ex. går och köper en ny bil utan att ens ha en inkomst.
De jag tror kan vara misstänktsam i mitt fall är att jag på en vecka har fått samma belopp swishat till mig 13 gngr. Därefter varje gång jag har fått 5 gngr swishat så köper jag för samma belopp nya credits för ip tv:n. Man ser ett tydligt mönster att de inte tillhör de vanliga samt att de är olika personer som swishar mig.