2019-04-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Jag tror inte att det är riktat mot just dig utan något som alla deras kunder får fylla i(?) Jag fick t.ex. en notis i min app där jag fick fylla i hur mina transaktioner såg ut. "För att bekämpa terrorism och penningtvätt". Detta dök upp bara för ett par veckor sedan, har aldrig behövt fylla i det innan så vitt jag kan minnas. Har liksom du haft regelbundna transaktioner via Swish till mina konton men har aldrig varit någon som sagt något, ca 5-15k/mån i 2-3 år. Tror att det är liten risk att någon bryr sig om det är små belopp. Börjar vi prata tiotusentals kronor i månaden är det större risk att transaktionerna flaggas och att de kollar närmare på det.

Kan tillägga att de säger "pga lagen om penningstvätt mm. är vi tvungna att ha god kännedom om alla våra kunder, blabla..." Så låter som att det är information de MÅSTE samla in enligt lag men tror inte att de lägger tid på att kolla igenom alla transaktioner av mindre karaktär. Det är som sagt om det är stora belopp eller om du t.ex. går och köper en ny bil utan att ens ha en inkomst.

De jag tror kan vara misstänktsam i mitt fall är att jag på en vecka har fått samma belopp swishat till mig 13 gngr. Därefter varje gång jag har fått 5 gngr swishat så köper jag för samma belopp nya credits för ip tv:n. Man ser ett tydligt mönster att de inte tillhör de vanliga samt att de är olika personer som swishar mig.
Citera
2019-04-16, 20:17
Medlem
Patrik2108s avatar
Säg att du säljer sexuella tjänster. Vill de veta mer så skickar du lite porrvideor som exempel på dina tjänster. Frågorna torde ta slut ganska fort.
Citera
2019-04-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Såhär står det på brevet:

"Baken efterfrågar "Beträffande transaktioner på ditt konto"
och står "Alla banker är enligt lag skyldiga till att ha god kännedom om sina kunder. Det betyder att vi måste känna till hur du använder våra produkter och tjänster. Eftersom vi behöver uppdatera vissa uppgifter om dig ber vi dig att fylla i bifogag blankett gällande kundkännedom."

Så du tror dem redan har kontaktar skatteverket?

"Baken efterfrågar" ? - vad är det för ett arsle?

Men seriöst, vad är det för uppgifter på blanketten som de efterfrågar? Är det inte de vanliga penningtvättfrågorna man får på varenda konto nuförtiden?
Citera
2019-04-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
"Baken efterfrågar" ? - vad är det för ett arsle?

Men seriöst, vad är det för uppgifter på blanketten som de efterfrågar? Är det inte de vanliga penningtvättfrågorna man får på varenda konto nuförtiden?

Dem vill får reda på syftet för alla mina senaste 30 transaktioner. Fick brev med 30st transaktioner där jag ska förklara vad varje transaktioner avser.
Citera
2019-04-16, 20:47
Medlem
Citat:
Dem vill får reda på syftet för alla mina senaste 30 transaktioner. Fick brev med 30st transaktioner där jag ska förklara vad varje transaktioner avser.

Det kan bli lite knepigt att hitta på en trovärdig förklaring. Ett sätt kan kanske vara att säga att du är under uppstartsfasen för ett företag och testar marknaden lite. Ev regga en firma också, kostar inget (inte sist jag gjorde det iaf).
Citera
2019-04-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det kan bli lite knepigt att hitta på en trovärdig förklaring. Ett sätt kan kanske vara att säga att du är under uppstartsfasen för ett företag och testar marknaden lite. Ev regga en firma också, kostar inget (inte sist jag gjorde det iaf).

Tack för din input, de kanske skulle få de hela att låta bättre men oavsett vad så är det inte lagligt att bedriva "verksamhet" försäljning utan att ha ett bolag oavsett om jag är i uppstartsfas eller inte.
Citera
2019-04-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Säg att du säljer sexuella tjänster. Vill de veta mer så skickar du lite porrvideor som exempel på dina tjänster. Frågorna torde ta slut ganska fort.

De låter inte helt galet, så vitt jag vet så är försäljning av sex lagligt men att köpa sex olagligt. Måste man inte beskatta om man säljer sex?
Citera
2019-04-16, 21:09
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Såhär står det på brevet:

"Baken efterfrågar "Beträffande transaktioner på ditt konto"
och står "Alla banker är enligt lag skyldiga till att ha god kännedom om sina kunder. Det betyder att vi måste känna till hur du använder våra produkter och tjänster. Eftersom vi behöver uppdatera vissa uppgifter om dig ber vi dig att fylla i bifogag blankett gällande kundkännedom."

Så du tror dem redan har kontaktar skatteverket?

Citat:

Har du fått dubbla brev? Eller står båda saker i samma brev? Den text du citerat i det översta inlägget är ju ingenting annat än standarduppgifter för nya men även befintliga bankkunder att behöva inkomma med, jag har fått uppdatera precis samma uppgifter hos Handelsbanken trots att jag varit kund där länge. Alla banker och övriga finansiella institut är enligt lag skyldiga att ha en viss grad av kännedom avseende deras kunders skattskyldighet, syfte med transaktioner, frekvens av transaktioner osv.

Den text du citerar i inlägg två är någonting helt annat och jag har svårt att tro att detta skulle stå i samma brev. Kan du fota detta brev, maska och sedan lägga upp här?

För att svara på din fråga: om detta nu skulle stämma så beror konsekvenserna av att du redovisar transaktionerna naturligtvis på vad transaktionerna du redovisar avser. Avser transaktionerna saker som på något sätt kan uppfattas som eller kopplas till kriminell verksamhet så är ditt engagemang i banken kört. Om transaktionerna avser allt annat än detta så kan du sitta lugnt. Av vad du själva skriver i trådstarten att döma så har du ingenting att oroa dig för.
Citera
2019-04-16, 21:20
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Jag tror inte att det är riktat mot just dig utan något som alla deras kunder får fylla i(?) Jag fick t.ex. en notis i min app där jag fick fylla i hur mina transaktioner såg ut. "För att bekämpa terrorism och penningtvätt". Detta dök upp bara för ett par veckor sedan, har aldrig behövt fylla i det innan så vitt jag kan minnas. Har liksom du haft regelbundna transaktioner via Swish till mina konton men har aldrig varit någon som sagt något, ca 5-15k/mån i 2-3 år. Tror att det är liten risk att någon bryr sig om det är små belopp. Börjar vi prata tiotusentals kronor i månaden är det större risk att transaktionerna flaggas och att de kollar närmare på det.

Kan tillägga att de säger "pga lagen om penningstvätt mm. är vi tvungna att ha god kännedom om alla våra kunder, blabla..." Så låter som att det är information de MÅSTE samla in enligt lag men tror inte att de lägger tid på att kolla igenom alla transaktioner av mindre karaktär. Det är som sagt om det är stora belopp eller om du t.ex. går och köper en ny bil utan att ens ha en inkomst.

Exakt, mer eller mindre alla Handelsbankens kunder fick den där förfrågan om transaktioner.
Utöver mig själv så fick även min mor & min far samma förfrågning.
Citera
2019-04-16, 21:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
De låter inte helt galet, så vitt jag vet så är försäljning av sex lagligt men att köpa sex olagligt. Måste man inte beskatta om man säljer sex?
Jag vet inte men det låter konstigt att staten skulle vilja ha del i det. Du är ett offer om du säljer sex. Om varken köp eller förmedling är lagligt så vore det märkligt om staten skulle kräva del i förtjänsten. Det vore värt ett försök. Du bör dock ha ett trovärdigt upplägg. Säljer du på krog, gatan, eller via annonser. Kan de vilja se annonserna? Jag vet inte hur väl de (banken och eller skatteverket) kan komma att granska din historia, börjar någon plöja igenom sexkontaktsajter och granska annonser?
Citera
2019-04-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Har du fått dubbla brev? Eller står båda saker i samma brev? Den text du citerat i det översta inlägget är ju ingenting annat än standarduppgifter för nya men även befintliga bankkunder att behöva inkomma med, jag har fått uppdatera precis samma uppgifter hos Handelsbanken trots att jag varit kund där länge. Alla banker och övriga finansiella institut är enligt lag skyldiga att ha en viss grad av kännedom avseende deras kunders skattskyldighet, syfte med transaktioner, frekvens av transaktioner osv.

Den text du citerar i inlägg två är någonting helt annat och jag har svårt att tro att detta skulle stå i samma brev. Kan du fota detta brev, maska och sedan lägga upp här?

För att svara på din fråga: om detta nu skulle stämma så beror konsekvenserna av att du redovisar transaktionerna naturligtvis på vad transaktionerna du redovisar avser. Avser transaktionerna saker som på något sätt kan uppfattas som eller kopplas till kriminell verksamhet så är ditt engagemang i banken kört. Om transaktionerna avser allt annat än detta så kan du sitta lugnt. Av vad du själva skriver i trådstarten att döma så har du ingenting att oroa dig för.

Här är bilderna på det jag fick i brevet:
https://imgur.com/xnhUvgT
Citera
2019-04-16, 22:09
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Här är bilderna på det jag fick i brevet:
https://imgur.com/xnhUvgT

Det där andra stycket var inte roligt, det saknades helt från informationen som skickades till mig. Vet inte någon bra lösning på det om jag ska vara ärlig, eller hur mycket energi banken lägger på detta ärendet. Vet inte om banken försöker tona ner det lite men det låter i brevet som att worst case scenario är att du inte längre är kund hos Handelsbanken. De nämner ju ingenting om rättsliga åtgärder/SKV etc.

Även om du skulle påstå att du säljer sex så behöver du F-skattsedel för detta:

https://lawline.se/answers/hur-kan-m...uella-tjanster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in