Citat:
Ursprungligen postat av
hasseochtage
Men jag välkomnar att man sätter ner foten mot de evigt självömkande svartingarna.
Jag såg nu i veckan en dokumentär på SVT-Play om svarta i amerikanska fängelser. Det talades om modernt slaveri, eftersom timpengen av naturliga skäl var låg för de intagna som utförde enkla jobb och inte behöver betala för vare sig mat eller tak över huvudet.
Men hela tiden ältades offermantrat, men talades väldigt tyst om att anledningen till att man åker i fängelse är att man begår allvarliga brott. Det hävdades att en av tre svarta män under sin livstid någon gång hamnar i fängelse. Själv har jag hört en av fyra, vilket för min del redan det är en horribelt hög siffra. Det är ju 25%. Den svarta befolkningen utgör ca 15% av befolkningen i USA men 50% av fängelsepopulationen.
Den svarte dokumentärfilmaren hade själv varit småkriminell i ungdomen, men hade flyttat ifrån hemstaden och skapat sig ett bättre liv. Bara den beskrivningen var makalös. Han beskrev det som något fullkomligt normalt för svarta att göra inbrott hos vita. Han såg det tydligen som någon slags ekonomisk utjämningsmekanism.
Den roligaste sekvensen i filmen var när han intervjuade en äldre vit republikansk jurist som förklarade att man bara behövde hålla sig till tre enkla regler för att inte hamna i fängelse:
1. Stjäl inte
2. Befatta dig inte med droger
3. Lös inte konflikter med våld
I filmen talades det visserligen om fyra regler, men de två första tycker jag kan buntas ihop i punkt 1. Därtill skulle jag själv lägga till en punkt 4: Låt hjärnan och inte underlivet styra ditt beteende.
Hur som helst var det roliga det att den svarte dokumentärfilmaren antagligen hade tänkt sig att den gamle juristen skulle framstå som ett reaktionärt arsle, när i själva verket hans tämligen banala levnadsregler framstår som fullkomligt självklara för vanligt folk.
Visst, fattigdom existerar, men det finns gott om fattiga ärliga människor som inte anser sig behöva stjäla för sin överlevnad. Och man gör knappast inbrott hos vita för att stilla sin pockande hunger.
Givetvis hade juristen egentligen velat säga: "Våld, droger och stöld, ni svarta har er själva att skylla, vad fan hade ni väntat er?"