2019-04-16, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Om man med mellanöl bara menar öl med en alkoholhalt lägre än starköl men högre än folköl så har jag druckit mellanöl. Var dock inte med när det begav sig. Finns flera öl jag gillar som ligger mellan 4-5%. Sen var det väl ganska många som det gick åt helvete för i den generation som var ung under mellanölseran? Var väl därför det togs bort från affären för att minska ungdomsfylleriet? Eller har jag fel? Gick bland annat kass för Kjell Bergqvist i gymnasiet pga mellanölet.
Måste väl vara bättre att dricka svagare drycker än starkare. Man tog bort mellanölen och lanserade Kir som den nya drycken för yngre. Kir är/var vin.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Är född 1963. Mellis var vanligt bland de dummare, tuffare grabbarna. De tog moppen och köpte en konsum-kasse full. Jag var helt ointresserad av sprit så jag kan inte kommentera smak eller fylla. Men jag såg ett TV-program om min generation, några från Rågsved i Stockholm. Där söp sig 12-15-åringarna fulla varje helg. När TV-programmet spelades in kanske 20 år senare så var 25% döda. De hade blivit fullvärdiga alkisar på kort tid av mellanölen.
Jag drack mellanöl men man drack inte varje helg. Vilken småkille har så mycket pengar? Man drack inte heller en kass full utan snarare en sexpack ungefär. Jag har inte blivit alkis och jag lever helt uppenbart.

Det har aldrig varit så enkelt att få fatt i sprit, starköl och annat som de senaste 15 åren. Förvisso kunde man även tidigare köpa av smugglare i form av lastbilschaufförer vid företag och liknande. Man behöver varken vara 20 år eller ha någon som köper ut, idag kan småungar köpa bara de vet vart de ska vända sig. Men de gör de ju snabbt om de är intresserade. Man kan få det levererat vid dörren som en pizza.

Mellanöl smakade som öl ska smaka, nämligen öl. Öl ska inte smaka sprit. Framställer man öl utan jäst så blir den ungefär som mellanöl var. Pripps Blå var nog en favorit, tror jag.
Senast redigerad av KamratBlue 2019-04-16 kl. 01:37.
Citera
2019-04-16, 02:01
Medlem
Carlsbergs Hof är riktigt bra. Annars dricker jag mest ale.
Citera
2019-04-16, 02:09
Medlem
ChampionsLeagues avatar
Lätt den bästa alkoholhalten för en riktigt lång sommarfest. Mellanölet Tre Skilling Banco såldes på systemet ännu för 25 år sen.
Citera
2019-04-16, 08:18
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValeNappi
4,5% är en väldigt bra styrka för bra smak på ölen, om det kan kombineras med en lägre alkohol skatt så blir det helt fantastiskt. Jag förstår att många blir helt lyriska när de pratar om mellanöl

De borde sänka skatten på 3,5 öl förresten, eftersom det är det enda öl jag dricker nuförtiden pga systembolaget, aldrig att jag handlar på det skitstället stark sprit köper jag utomlands

Antar att det är någon form av skatt som gör att 3,5 öl är dubbelt så dyrt som 2,8 öl?

Nej det är inte på grund av skatten. Om det bara var skatten hade ett sexpack 3,5or bara varit 5 kronor dyrare än 2,8or. Butikerna tar ut ett högt pris för att de kan.
Citera
2019-04-16, 09:29
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Här i Norge så får du handla øl med upp till 4,7% i vanliga affärer men dom flesta pilsner ligger på 4,5%.
Jag tycker att det är helt perfekt smakmässigt.

EDIT: Pga det så har jag aldrig köpt öl på vinmonopolet (systemet) efter att jag flyttade till Norge.
Hur ser utbudet ut när det säljs i vanliga affärer? Gissningsvis är det mest industrilager och inte alkoholsvaga bitters och mild som saluförs men jag kan ha fel.
Citera
2019-04-16, 09:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag drack mellanöl men man drack inte varje helg. Vilken småkille har så mycket pengar? Man drack inte heller en kass full utan snarare en sexpack ungefär. Jag har inte blivit alkis och jag lever helt uppenbart.

Det har aldrig varit så enkelt att få fatt i sprit, starköl och annat som de senaste 15 åren.
Det är inte enbart tillgången som gör antal alkoholister. Vin-länder som Frankrike och Tyskland där ett litet glas vin till lunchen kostar samma som en stor cola har sannolikt färre alkisar än Sverige och Finland. I mellanölets fall var det reklamen, grupptryck, tradition, tidsandan, som gjorde tonåringar till alkoholister (inte dig). Tonåringar dricker sig inte fulla på billig import-öl från Danmark/Tyskland i Skåne. Det ingår inte längre i kulturen. På 1970-talet ingick det i kulturen i vissa killgäng att ha en fylla på helgen. Det är borta nu som tur är. Det är bra att mellanöl inte finns längre.

Finns en fantastisk film från Sverige på 1970-talet, ett stort nyhetsbolag (CBS?) från USA kom och filmade en vardaglig moppe-helg-fylle-kväll i Stockholms södra förorter. USA-journalisten såg verkligen totalrädd ut när hon visade upp stupfulla svenska 15-åringar som gapade och raglade runt i natten. Sällan jag skämts så mycket som när jag såg det programmet. Någon som kan hitta ett klipp på nätet?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-04-16 kl. 09:46.
Citera
2019-04-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Om man med mellanöl bara menar öl med en alkoholhalt lägre än starköl men högre än folköl så har jag druckit mellanöl. Var dock inte med när det begav sig. Finns flera öl jag gillar som ligger mellan 4-5%. Sen var det väl ganska många som det gick åt helvete för i den generation som var ung under mellanölseran? Var väl därför det togs bort från affären för att minska ungdomsfylleriet? Eller har jag fel? Gick bland annat kass för Kjell Bergqvist i gymnasiet pga mellanölet.

Tror att man kunde handla starkare öl än så i livsmedelsbutik under en kortare försöksperiod i Göteborgsregionen i slutet av 1960 talet. Försöket avbröts !
Citera
2019-04-16, 10:53
Medlem
En fin lördagskväll var det perfekt att gå in i gamla butiken "Ettan" och köpa några mellanöl och sedan gå ner på stranden med några vänner.
Ölen var inget speciellt att minnas eller sakna, men stämningen var alltid trevlig och en bra start på utekvällen.
Citera
2019-04-16, 10:57
Medlem
MrWins avatar
Vi var ett gäng tonåringar som söp oss fulla på mellanöl när det kom 1965. Man fick dricka ganska många, men det gick att bli full.
Citera
2019-04-16, 11:34
Medlem
Du har ju stavas fel i rubriken. Det heter inte "mellanöl" utan "blasköl".
Citera
2019-04-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nej det är inte på grund av skatten. Om det bara var skatten hade ett sexpack 3,5or bara varit 5 kronor dyrare än 2,8or. Butikerna tar ut ett högt pris för att de kan.
Citat:
Skatt på öl tas ut per liter med 2.02 kronor (fr.o.m. 2017-01-01) för varje volymprocent alkohol om alkoholhalten är högre än 2,8 volymprocent. Dvs på en liter starköl 5,0 % är skatten 10.10 kr.
Det blir ca 21 kr skatt på ett sexpack?
Det måste väl vara största förklaringen till prisskillnaden även om jag vet att tex bensinstationer tar hutlösa priser för 3,5 för att de kan

Ett tips kan vara att det går att spetsa 2,8 öl med någon billig vodka som man har fått tag på
Senast redigerad av ValeNappi 2019-04-16 kl. 12:14.
Citera
2019-04-16, 12:15
Medlem
Jobbade i butik på den tiden och sålde mkt mellanöl till gubbarna på byn. "När smager en Tuborg best", har jag inristat i själen:-) Minns att städerskan i butiken i princip tog ut all lön i mellanöl. Tror det var till maken. Jag smakade aldrig själv för jag var en riktig torrboll:-( (religiös)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in