Citat:
Ursprungligen postat av
Enzyme
Om man med mellanöl bara menar öl med en alkoholhalt lägre än starköl men högre än folköl så har jag druckit mellanöl. Var dock inte med när det begav sig. Finns flera öl jag gillar som ligger mellan 4-5%. Sen var det väl ganska många som det gick åt helvete för i den generation som var ung under mellanölseran? Var väl därför det togs bort från affären för att minska ungdomsfylleriet? Eller har jag fel? Gick bland annat kass för Kjell Bergqvist i gymnasiet pga mellanölet.
Måste väl vara bättre att dricka svagare drycker än starkare. Man tog bort mellanölen och lanserade Kir som den nya drycken för yngre. Kir är/var vin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Är född 1963. Mellis var vanligt bland de dummare, tuffare grabbarna. De tog moppen och köpte en konsum-kasse full. Jag var helt ointresserad av sprit så jag kan inte kommentera smak eller fylla. Men jag såg ett TV-program om min generation, några från Rågsved i Stockholm. Där söp sig 12-15-åringarna fulla varje helg. När TV-programmet spelades in kanske 20 år senare så var 25% döda. De hade blivit fullvärdiga alkisar på kort tid av mellanölen.
Jag drack mellanöl men man drack inte varje helg. Vilken småkille har så mycket pengar? Man drack inte heller en kass full utan snarare en sexpack ungefär. Jag har inte blivit alkis och jag lever helt uppenbart.
Det har aldrig varit så enkelt att få fatt i sprit, starköl och annat som de senaste 15 åren. Förvisso kunde man även tidigare köpa av smugglare i form av lastbilschaufförer vid företag och liknande. Man behöver varken vara 20 år eller ha någon som köper ut, idag kan småungar köpa bara de vet vart de ska vända sig. Men de gör de ju snabbt om de är intresserade. Man kan få det levererat vid dörren som en pizza.
Mellanöl smakade som öl ska smaka, nämligen öl. Öl ska inte smaka sprit. Framställer man öl utan jäst så blir den ungefär som mellanöl var. Pripps Blå var nog en favorit, tror jag.