• 8
  • 9
2024-10-29, 06:41
Medlem
Starköl eller inget!
Senast redigerad av Tryggahem 2024-10-29 kl. 06:47.
Citera
2024-11-06, 21:48
Medlem
JohanLiljegrens avatar
För mig är en mellanöl något som har under 5,0% alkoholhalt i sig och jag dricker det regelbundet. Vissa ölsorter som jag gillar ligger på 4,0 till 4,9% och faller mig väl i smaken.
Citera
2025-07-12, 18:49
Medlem
Passifloras avatar
Tillbaka med mellanöl runt 4.5% i vanliga butiker!

Varför ska man tvingas välja på en dunk på 5L hembränt eller att åka till Systembolaget pga att man bor på landet?

3.5% räcker inte för att bygga upp en skön fylla.

Efter 18 folköl som man kämpat i sig så är det så pass sent på kvällen att man lika gärna kan skita i det.
Ingen skön fylla är ändå uppnådd.
Citera
2025-07-12, 18:57
Medlem
Jag måste säga att mellanöl gav mig en väldigt skön känsla. Inte för att jag drack mer än möjligtvis någon milliliter vid ett fåtal gånger, utan mer pga av de vackra kedjor av själva öppningsflärpen som vävdes och hängdes upp på väggen där mina betydligt äldre syskon umgicks med sina kompisar på den tiden.
Dessutom blev de stora barnen alltid väldigt snälla och kärleksfulla mot mig när de drack denna ädla dryck.
Om det sen fanns mindre ädla motiv bakom detta vill jag inte spekulera i. Det funkade iaf och jag skvallrade aldrig för morsan.
Citera
2025-07-12, 22:23
Medlem
tomatlarss avatar
vissa av dom smakar ju gott vilket är varför jag dricker öl.
Citera
2025-07-14, 13:44
Medlem
En skojig idé till "50-årsjubiléet" av avskaffandet (mellanölet) 2027 vore väl att något modigt bryggeri släpper en Limited Edition av gamla klass IIB på sen-våren detta år. (Naturligtvis i en uppdaterad variant av den klassiska plastflaskan!)

Säljs begränsad tid - på Systembolaget då, naturligtvis - t o m 30 juni, det datum som det ursprungliga säljstoppet inföll 1977.

( TT säljs förvisso idag på Systemet i lite av en retro-doftande 50 cl-burk med en styrka på 4,5%, men jag tvivlar på att receptet är snarlikt det på 60- och 70-talet(?)).
Citera
2025-07-14, 14:23
Medlem
McCarthy01s avatar
TT Three Towns mellanöl såldes på krogar så sent som i slutet av 90-talet, en av de godaste och mest lättdruckna ölen, absolut.
Citera
2025-07-16, 09:09
Medlem
Önskar verkligen att mellanölen kunde återvända till vanliga butiker. Alkoholstyrkan är lagom för ett måttligt drickande och passar många öltyper. Utom kanske svensk fulöl då, som Systembolaget verkar omhulda.
3.5 är en konstruerad produkttyp som är väldigt svårt att få till bra. Volymerna är relativt låga i butikerna, vilket tillsammans med nästan samma skatt gör att priserna blir ungefär samma som för starköl.
Mellanöl i matbutiker hade nog lett till att 3.5 i princip hade försvunnit. Jag tror också att Systembolagets försäljning av starköl hade droppat betänkligt. Så det lär ju inte hända.
Marginalerna på importerad öl hade nog sjunkit med konkurrensen. Idag är det rätt märkliga prisskillnader på en tysk standardöl och en svensk öl. Den tyska ölen borde inte vara så mycket dyrare. Enda förklaringen kan vara bristen på konkurrens. Importören kan sätta vilket pris de vill.
Citera
2025-07-16, 17:57
Medlem
Kul kuriosa om MELLANÖLET:

-Redan vid säljstarten 1/10-65 fanns det över 35 märken att välja o vraka emellan i vårt avlånga lands livsmedelsaffärer.

-Efter 20:00 vardagar fick det inte säljas, och täcktes över i butikerna. ( + hela Söndagarna.)

-Säljstoppet i Juli 1977 - och flytten till Systembolaget - gav givetvis mer fokus åt starköl, varpå "mellisens" roll krympte markant.

-Svensk mellanöl gjorde comeback i slutet på 80-talet, med bland andra Spendrups 3 1/2 och klassikern TT.
(Utländsk öl med dessa styrkor återfanns annars under hela detta decennium på Bolaget.)

-Öl med styrka 3,6-4,5 vol.-% fick en egen - lite lägre - skatteklass 1 juli 1992, men sedan årsskiftet
97´-98´ beskattas all öl över 2,8 med samma belopp per liter och volymprocent.

Sedan 2024 är skatten 0,00 kr på över 0,5 högst 2,8, över detta 2,28 kr L/%.

På fyra 50 cl Pripps Blå 5 % (2 liter) betalar du alltså 2 x 5 x 2,28= 22:80;- i skatt av Inköp 58;- + 4 i pant.

(Vill du händelsevis ha starkare saker som t ex Arboga 10,2 blir skatten 46:50 av totalsumman 94:50+4.)

Källor: Wikipedia, Skatteverket & Systembolaget.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in