2019-04-14, 18:19
Medlem
Jag har en jävla massa prylar jag vill sälja på tradera. Då till min fråga: vem betalar frakten??

Dom har ju 3-4 alternativ.

1. Fri frakt med DHL, schenker osv.

2. Schenker,posten, DHL m.m. Med ett fast pris beroende på vikt.

3. Ingen frakt.

Vad innebär fri frakt? Betalar köparen frakten? Och vad innebär dom andra alternativen med schenker, DHL m.m. Är det jag som säljare som betalar den frakten då??

Jag vill erbjuda frakt men ska jag lägga in den kostnaden i försäljningspriset då? Eller betalar köparen frakten med?
Senast redigerad av fentahorsen 2019-04-14 kl. 18:23.
Citera
2019-04-14, 18:30
Medlem
Fri frakt innebär att frakten är gratis för köparen, eller att du bakar in fraktkostnaden i prissättningen (du betalar).

För de vanliga fraktalternativen så är det köparen som betalar för detta.
Du får dock lägga ut för frakten själv om du t.ex vill skicka dagen efter försäljning eftersom pengarna från försäljningen inte kommer in på ditt konto omedelbart.
Desto mer du säljer och ju bättre betyg du har som säljare desto snabbare får du pengarna.

Tips: Du har en fraktkalkylator på Tradera som hjälper dig räkna ut fraktpris beroende på mått och vikt.
Vill du ta extra betalt för t.ex kartonger eller brev så kan du göra detta genom att öka fraktkostnaden.
Senast redigerad av Gustaphe 2019-04-14 kl. 18:38.
Citera
2019-04-14, 19:03
Medlem
Finnj-vels avatar
När du går in på Elgiganten och köper en superdildo med extra durr, så kan du läsa "Fri frakt över 1000:-". Finner du det rimligt att du ska betala frakt enbart om du handlar för över 1000:-?

Självklart innebär "Fri frakt" att frakten betalas av säljaren, så köparen betalar enbart för produkten och inte produkt + frakt.
Citera
2019-04-14, 19:08
Medlem
När man säljer som privatperson så är det allra oftast som köparen betalar frakten.
Och man skickar aldrig någonting utan att först ha fått betalt. Man skickar heller aldrig mot postförskott, för om köparen aldrig löser ut sitt paket så står du där med kostnader du aldrig får igen.
Att skicka med spårbar försändelse genom Schenker, DHL eller posten är en självklarhet om man inte vill ha en konflikt ifall någonting försvinner eller om köparen är oseriös i säger att varan aldrig kommit fram.

Mät och väg din vara, Tradera har en Fraktkalkylator som är superlätt att använda.
Lägg ut annonsen och skriv priset på frakten (man kan ge flera olika alternativ)
Sälj din vara, se till att få betalt, boka frakt och lämna in till ombud. Sen kan du följa ditt paktet ända fram till dess att det hämtas av köparen.
Det är stora prisskillnader på att skicka varor, och köparna gillar inte att man använder sig av dyra alternativ. Jag har skickat närmre tusen försändelser med Schenker, en gång har en vara gått sönder då paketet var fullkomligen mosat och köparen fick hela ersättningen för varan o frakten utbetald inom två dagar. Posten har "skicka lätt" som fungerar mycket bra, men dom tar aldrig på sig några fel om paketet är fullkomligen mosat, dom vägra att betala ut ersättning för sina felaktigt hanterade försändelser.

Det är viktigt att man packar ordentligt så att inget går sönder under frakten, att skicka en blomkruka i en papperspåse från Ica med lite tejp runt är inget att rekommendera. Kartonger kan man fixa gratis från butiker och fyll hela kartongen ordentligt så att inget ligger o kastas runt inne i kartongen.

Det är enkelt att skicka saker, man måste bara först ha lite koll på de olika fraktbolagens priser.
Citera
2019-04-14, 20:28
Medlem
Var beredd på att motivera varför du har en viss fraktkostnad eftersom de flesta som köper anser att fraktkostnaden borde vara mindre än vad du säger. De tror tex. att de skall få packmaterial och tiden det tar att packa/lämna paketet gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in