Flashback bygger pepparkakshus!
2006-02-28, 14:33
Medlem
Mmm detta undrar jag över, alla dessa tv-kockar som säger att gratängen, steken, grytan eller vad det nu är, att den ska "vila" i 20 minuter eller nått, efter den är klar.

Om de menar att maten ska svalna så fattar jag om maten är för varm för att ätas, men "vila", smakar maten bestämt bättre efter 20 min?
Citera
2006-02-28, 14:39
Medlem
Deannas avatar
Nja. Det är väl så att exempelvis kött fortsätter att "efterlagas" då du tagit ut den från ugnen. För att förhindra att köttet blir tort tar man ut den vid en viss innertemperatur (lägre än vad man egentligen vill ha som innertemperatur) och sedan låter köttet "vila" (dvs efterlagas) och köttet innertemp går upp till den man egentligen vill ha den till..

Förstod du det där?
Citera
2006-02-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nja. Det är väl så att exempelvis kött fortsätter att "efterlagas" då du tagit ut den från ugnen. För att förhindra att köttet blir tort tar man ut den vid en viss innertemperatur (lägre än vad man egentligen vill ha som innertemperatur) och sedan låter köttet "vila" (dvs efterlagas) och köttet innertemp går upp till den man egentligen vill ha den till..

Förstod du det där?

Om du lägger ut texten igen så kan jag läsa en gång till, så kanske jag förstår

Nejdå bra beskrivet, men jag tycker nog att även vanliga gratänger och andra saker, ska "vila". Missbrukar de inte ordet lite?
Citera
2006-02-28, 15:28
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Om du lägger ut texten igen så kan jag läsa en gång till, så kanske jag förstår

Nejdå bra beskrivet, men jag tycker nog att även vanliga gratänger och andra saker, ska "vila". Missbrukar de inte ordet lite?

Kan det inte vara så att gratänger också efterlagas och därmed kan de bli torra om man kör de förlänge i ugnen?
Det har blivit en liten trend att "vila" köttet.. För 10-15 år sedan hörde man aldrig sånt i matlagningsprogram eller läste om det i tidningar.
Citera
2006-02-28, 15:59
Medlem
Magica-de-hexs avatar
En gratäng, eller lasagne ska stå och "vila" så att vätskan tas upp. Om du skär i den med en gång så är det blaskigt. Väntar du ca 20 min så har den mustat ihop sig.

Smaklig måltid!
Citera
2006-02-28, 16:51
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-de-hex
En gratäng, eller lasagne ska stå och "vila" så att vätskan tas upp. Om du skär i den med en gång så är det blaskigt. Väntar du ca 20 min så har den mustat ihop sig.

Smaklig måltid!

Och samma gäller väl köttbitar och stekar . Man låter dem vila lite så de kan suga upp alla goda köttsafter igen och på så sätt bli mer välsmakande och saftiga .
Citera
2006-02-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-de-hex

Smaklig måltid!

Intressant, då har det en mening i andra saker än kött också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in