• 1
  • 2
2019-04-13, 00:46
Medlem
Hej! Det här är mitt allra första inlägg på flashback och jag gör det här för jag måste verkligen ha hjälp.

Det här är min situation, är en kille runt 18 års åldern och jag har sån otroligt kräkfobi, det enda jag tänker på om dagarna är "Snälla jag vill inte bli magsjuk". Jag undviker alla ställen där jag anser att jag tar en "risk".

Jag korrelerar precis allting med magsjuka, om min polare är lite trött, korrelerar jag det med magsjuka, om någon drar på toa och är borta mer än 5 min så antar jag liksom "Nej nu har han magsjuka" så fort nånting inte är precis som det brukar så får jag direkt upp tankarna "Magsjuka" i huvudet.

Jag har väldiga problem med ångest och panikångest mestadels pågrund av den här kräkfobin, den hindrar mig så otroligt mycket i vardagen, jag är med min flickvän mindre, jag går inte till skolan lika mycket, undviker familj och vänner, ALLT för att inte bli sjuk.

Anledningen bakom min fobi (tror jag) är att en gång när jag var liten (6,8?) hade jag blött väldigt mycket näsblod, lutade mig bak och väntade ut det liksom, då hade allt blod runnit ner i magen och sedan koagulerats vilket gjorde att jag spydde jättemycket blod, mamma visste såklart inte vad det var så hon ringde ambulans, vart ett jävla ståhej med att åka in till sjukhuset tokfort med blåljus och sirener, iallafall. Hela mitt liv har jag haft en otrolig kräkfobi, så fort jag känner minsta lilla illamående eller får den här "magsjuka" tanken i huvudet så får jag direkt ett otroligt starkt ångestpåslag som ofta övergår in till panikångest, mår nu för tiden nästan ständigt illa och har en otroligt ångest. Snälla, nån som har varit med om samma eller vet vad jag ska göra hjälp mig.

(Värt att tillägga, hade magsjuka i december 2018, senast innan det var ett par år, var otroligt rädd innan jag spydde men när jag väl spydde var det liksom "Jaha, varför är jag en sån jävla tönt" Det var inte så illa som jag tänkte, men det spelar ingen roll, fortfarande varje gång när jag mår illa så får jag den där otroliga ångesten, även fast jag vet att det inte är så jävla hemskt och inte farligt alls.)

Har även primperan utskrivet mot illamående, funkar okej tycker jag men om man skulle få magsjuka och tar en primperan, slutar man eller börjar inte alls spy då?

Lång text men uppskattar all hjälpt otroligt mycket!!!
Citera
2019-04-13, 01:36
Medlem
Tror att en liten dos sertralin på dig hade gjort susen.
Citera
2019-04-13, 01:42
Medlem
JohnJensens avatar
Fyfan mannen, du får se din TS som 'nu tar jag tag i det här'. Berätta för någon du håller kär.
Citera
2019-04-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Tror att en liten dos sertralin på dig hade gjort susen.

Haha, rökte mycket förut för att dämpa ångest men blev tagen på piss och blev avstängd från skola och skit, nu är jag ren och vill iallafall testa att hitta en "ren" väg till att må bra
Citera
2019-04-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Fyfan mannen, du får se din TS som 'nu tar jag tag i det här'. Berätta för någon du håller kär.

Mjoo :/ Är ju inskriven på psykiatrin pga adhd och lite andra problem men tydligen svårt att få tag på hjälp i form av kbt-behandling där :/ Har hört att det ska ha funkat riktigt bra för vissa

Edit: Haha kanske inte var uppenbart, men psykolog och läkare som tar hand om mig vet om det här problemet
Citera
2019-04-13, 02:16
Medlem
Bra att du vet att det är en orimlig rädsla

Du minns själv att det inte är så farligt som ditt undermedvetna försöker inbilla dig. Fortsätt prata med psykologen och slappna av, se om du hittar någon som gått igenom samma sak. ”Face your fears” är något jag börjat med, kanske inte är det bästa om du har ptsd från när du blödde, men ju fler gånger du inser att det inte alls är farligt utan snarare en livsnödvändig funktion desto lugnare kommer du bli med det.

Har haft mild bakterieskräck som nu är borta, har liksom inte dött än av lite skit på händerna Kan Bear Grylls överleva litervis med kiss så kan jag ta på ett handtag, kan alla pinnsmala anorexiatjejer överleva att spy upp tre måltider om dagen så klarar du en till magsjuka vart tionde år.
Citera
2019-04-13, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Bra att du vet att det är en orimlig rädsla

Du minns själv att det inte är så farligt som ditt undermedvetna försöker inbilla dig. Fortsätt prata med psykologen och slappna av, se om du hittar någon som gått igenom samma sak. ”Face your fears” är något jag börjat med, kanske inte är det bästa om du har ptsd från när du blödde, men ju fler gånger du inser att det inte alls är farligt utan snarare en livsnödvändig funktion desto lugnare kommer du bli med det.

Har haft mild bakterieskräck som nu är borta, har liksom inte dött än av lite skit på händerna Kan Bear Grylls överleva litervis med kiss så kan jag ta på ett handtag, kan alla pinnsmala anorexiatjejer överleva att spy upp tre måltider om dagen så klarar du en till magsjuka vart tionde år.

Jo, har försökt det där med att intala sig själv att det inte är nån fara men det förstår inte jag själv när jag har den här jävla ångesten, direkt när jag får det så försvinner allt sunt förnuft. Ibland har jag tillomed suttit efter nån lång panikattack och ba vafan, nästa gång kör jag fan fingrarna i halsen, skulle ju vara skönt att bara spy upp skiten och må bra igen, men sen kommer illamåendet nästa gång och jag sitter i samma sits igen, ångest och massa skit, jätterädd för att spy.

Har nästan utvecklat en mindre bakterieskräck av den här fobin, vågar liksom inte röra handräcken och sånt, efter jag rör saker som jag kan tänka mig att många andra har rört så torkar jag händerna mot byxorna eller tvättar händerna, kanske bra att ha en liten bakterieskräck ändå haha.

Är inte riktigt rädd för nånting annat egentligen, byter ofta mediciner i samband med adhd osv, och det enda jag tänker på i biverkningarna är "Illamående, kräkningar, magont, diarée" Bryr mig inte om nånting annat i hela bipackssedeln, och VARJE medicin har fan illamående och kräkningar som biverkning så är alltid lite orolig, men har hittils klarat mig ganska bra från illamående och inte kräkts ÄN av nån medicin.
Citera
2019-04-13, 03:37
Medlem
Har du svår allmän ångest skulle jag tro att det snarare är den som ligger till grunden för din kräkfobi och inte vice versa. Ett allmänt erkänt tips för att få barn att göra som vi säger är att säga vad de ska göra och aldrig använde ordet inte. Då tänker de tydligen på vad de inte ska göra. Och gör det. Känns det bekant mr "jag får inte spy".

Bara tvinga dig själv att utmana dina fobier, ta kontroll över din ångest. I slutändan kommer inga mediciner eller psykologer kunna hjälpa dig. Detta är en strid endast du kan ta. Ser du tecken, avfärda dem inte som tillfälligheter. Våga följa
Citera
2019-04-13, 07:09
Medlem
"bara" att spy några gånger så är din fobi borta.
KBT i sin renaste form sas.
Sätt fingrarna i halsen och spy 1 gång om dagen i 2 veckor eller 3 veckor om det behövs.
Eller dra på dig en maginfluensa med flit .

Ärligt ingen gillar att spy men din rädsla är inte rationell och för att bli av med den får du man up sluta vara en lite flicka och spy några gånger så får du tillbaka ditt liv, simple as that.
Citera
2019-04-13, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriiik23
Hej! Det här är mitt allra första inlägg på flashback och jag gör det här för jag måste verkligen ha hjälp.

Det här är min situation, är en kille runt 18 års åldern och jag har sån otroligt kräkfobi, det enda jag tänker på om dagarna är "Snälla jag vill inte bli magsjuk". Jag undviker alla ställen där jag anser att jag tar en "risk".

Jag korrelerar precis allting med magsjuka, om min polare är lite trött, korrelerar jag det med magsjuka, om någon drar på toa och är borta mer än 5 min så antar jag liksom "Nej nu har han magsjuka" så fort nånting inte är precis som det brukar så får jag direkt upp tankarna "Magsjuka" i huvudet.

Jag har väldiga problem med ångest och panikångest mestadels pågrund av den här kräkfobin, den hindrar mig så otroligt mycket i vardagen, jag är med min flickvän mindre, jag går inte till skolan lika mycket, undviker familj och vänner, ALLT för att inte bli sjuk.

Anledningen bakom min fobi (tror jag) är att en gång när jag var liten (6,8?) hade jag blött väldigt mycket näsblod, lutade mig bak och väntade ut det liksom, då hade allt blod runnit ner i magen och sedan koagulerats vilket gjorde att jag spydde jättemycket blod, mamma visste såklart inte vad det var så hon ringde ambulans, vart ett jävla ståhej med att åka in till sjukhuset tokfort med blåljus och sirener, iallafall. Hela mitt liv har jag haft en otrolig kräkfobi, så fort jag känner minsta lilla illamående eller får den här "magsjuka" tanken i huvudet så får jag direkt ett otroligt starkt ångestpåslag som ofta övergår in till panikångest, mår nu för tiden nästan ständigt illa och har en otroligt ångest. Snälla, nån som har varit med om samma eller vet vad jag ska göra hjälp mig.

(Värt att tillägga, hade magsjuka i december 2018, senast innan det var ett par år, var otroligt rädd innan jag spydde men när jag väl spydde var det liksom "Jaha, varför är jag en sån jävla tönt" Det var inte så illa som jag tänkte, men det spelar ingen roll, fortfarande varje gång när jag mår illa så får jag den där otroliga ångesten, även fast jag vet att det inte är så jävla hemskt och inte farligt alls.)

Har även primperan utskrivet mot illamående, funkar okej tycker jag men om man skulle få magsjuka och tar en primperan, slutar man eller börjar inte alls spy då?

Lång text men uppskattar all hjälpt otroligt mycket!!!

Jag får både tics och fobier av texten. Mitt tips, är att berätta för din läkare att du har jättemycket ångest och att din kompis har säg 10*15 mg sobril per dag och du provade ta en 15 st, och det lugnade ner det lite. Sedan tar du det därifrån. Har du någon langare så be om xanor. Nästa gång kan du ju gärna göra det lite mer trovärdigt. För någon över 18...
Citera
2019-04-13, 07:16
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
"bara" att spy några gånger så är din fobi borta.
KBT i sin renaste form sas.
Sätt fingrarna i halsen och spy 1 gång om dagen i 2 veckor eller 3 veckor om det behövs.
Eller dra på dig en maginfluensa med flit .

Ärligt ingen gillar att spy men din rädsla är inte rationell och för att bli av med den får du man up sluta vara en lite flicka och spy några gånger så får du tillbaka ditt liv, simple as that.

Annars kan TS köra den mildare varianten av KBT; borde fungera utmärkt eftersom det är en enskild händelse som är upphov till fobin.

http://kbt-centrum.se/olika-syndrom/specifika-fobier/
Senast redigerad av Passepartout 2019-04-13 kl. 07:19.
Citera
2019-04-13, 07:44
Medlem
Och primperan dämpar illamående lite, tar inte bort det hela plus att du kräks ändå om kroppen vill för det stoppar det inte över huvud taget. Hjälper NOLL vid magsjuka, så det måste varit en riktig klåpare som skrev ut det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in