2019-04-11, 20:58
Medlem
Har bytt bromsoken bak på båda sidor och har försökt lufta halva dagen men pedalen sjunker ändå aningen mer än förut. Köpte en avluftnings apparat som man kopplar till kompressorn men den tyckte jag inte att fungerade så bra. Hade sen en vän och pumpa bromsen medan jag luftade och det blev aningen bättre. Skall på bess imån vad tror ni?
Citera
2019-04-11, 21:00
Medlem
Swe1227s avatar
För låg nivå?
Citera
2019-04-11, 21:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorta460
Har bytt bromsoken bak på båda sidor och har försökt lufta halva dagen men pedalen sjunker ändå aningen mer än förut. Köpte en avluftnings apparat som man kopplar till kompressorn men den tyckte jag inte att fungerade så bra. Hade sen en vän och pumpa bromsen medan jag luftade och det blev aningen bättre. Skall på bess imån vad tror ni?
Om du håller tryck på pedalen en stund så sjunker den saaakta neråt och du ser inget läckage?
Citera
2019-04-11, 21:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Hur gör du när du avluftar då? Du måste ju dra åt nippeln innan din polare släpper upp pedalen, annars kan det sugas in luft igen genom nippeln.

Tillägg: Tja, måste och måste. Har man en slang från nippeln som slutar under vätskeytan i en burk med bromsvätska så ska man väl kunna pumpa med pedalen utan att stänga nippeln mellan pumptagen men jag tror det finns risk att det kommer luft via nippelns gänga så jag skulle stänga den ändå.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-04-11 kl. 21:25.
Citera
2019-04-12, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
risk att det kommer luft via nippelns gänga så jag skulle stänga den ändå.

Hmm skulle detta innebära att alla enmansluftverktyg är värdelösa

Så länge det inte kryper upp vätska från gängorna, säkrast är att öppna nippeln minimalt
Citera
2019-04-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge

Så länge det inte kryper upp vätska från gängorna, säkrast är att öppna nippeln minimalt
Nej. Alla enmansverktyg är inte värdelösa. Vissa är det medan de flesta har värdelösa ägare.
Gör man rätt så blir det oftast rätt.
Själv väljer jag att lufta bromsar, old school.
Jag vill påstå att du till 90% säkerhet gör fel. Men du kan även ha fel på huvudcylinder eller ett läckage du skapat när du skruvat.
Mitt råd är att du söker efter trådar om bromsluftning o börjar om. För själva systemet är ett simpelt hydraulsystem som de flesta klarar att fixa.
Citera
2019-04-12, 11:11
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej. Alla enmansverktyg är inte värdelösa. Vissa är det medan de flesta har värdelösa ägare.
Jag vill påstå att du till 90% säkerhet gör fel. Men du kan även ha fel på huvudcylinder eller ett läckage du skapat när du skruvat.
Mitt råd är att du söker efter trådar om bromsluftning o börjar om. För själva systemet är ett simpelt hydraulsystem som de flesta klarar att fixa.
Se provocatives svar
Citera
2019-04-12, 11:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge

Jag vet inte, jag har inte använt sådana utan haft en medhjälpare som pumpat på pedalen medan jag har öppnat och stängt nippeln för säkerhets skull.

Om man kletar lite smörjfett runt nippeln, mot oket till så räcker det nog för att förhindra luftinsugning den vägen så man kan pumpa med pedalen utan risk för inläckage av luft och ha nippeln öppen hela tiden. Fettet är så segt så det lär inte kunna sugas in via gängorna och förorena bromsvätskan. Luft läcker ju lättare än både bromsvätska och fett då det är så små molekyler i luft och låg viskositet.
Citera
2019-04-12, 12:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu har jag visserligen inte skruvat på många år, men jag tror inte att bromssystemen har ändrats så förbannat mycket. Precis som du säger så har nog de flesta inte riktigt 100% koll på vad de gör och varför.

Bara en sån grej som att ens fundera över "om det läcker in luft via gängorna" visar att man inte vet riktigt hur det funkar. Det är inget vacuumsystem vi har att göra med, bromsvätskebehållaren sitter högst upp i systemet och det blir alltså ett litet, litet övertryck i systemet, dock tillräckligt högt för att trycka ut ev. luft vid gängorna.

Jag har nog aldrig använt några "specialverktyg" för att lufta vad jag kan minnas. När jag började på bilverkstad så fanns det visserligen några olika typer av sådana som ingen använde, eftersom de var värdelösa. Slang, burk och kompis kommer man långt med.

Det enda "specialverktyg" man i så fall kan tala om är en anordning för att hålla ner bromspedalen.
Just den grejen tror jag att många missar helt. Om man redan innan man börjar öppna bromssystemet "låser" bromspedalen nedtryckt ett par cm, dvs. ungefär där bromsarna ansätts, så är mycket vunnet.

När man sedan bytt slangar/ok/cylindrar/rör tar man bort låsanordningen och öppnar luftnippeln/nipplarna i de delar som varit öppna. Sedan låter man bromsvätskan fylla upp de tomma delarna med självtryck, och när det börjar droppa stänger man luftnippeln. Om man vill kan man sätta på en genomskinlig slangstump på ett par tre dm på nipplarna och rikta den uppåt, på så sätt syns det om det kommer luftbubblor. Redan efter detta bör man ha en pedal som känns ganska bra.

Sedan är det bara att lufta som vanligt, tryck - öppna - botten - stäng. Normalt ska det inte behövas mer än två - tre upprepningar på varje luftställe, men om bromsvätskan är skitig kan det vara bra att köra några gånger extra för att byta ut vätskan. Håll koll på behållaren bara, suger man luft där är risken stor att man åker på att lufta hela systemet.

På det här sättet har jag luftat ett antal bromssystem. Från ett enkelt okbyte till att byta alla bromscylindrar, slangar och huvudcylinder på sexhjulsdrivna fordon.
Citera
2019-04-12, 17:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Är det nåt konstigt med att pedalen sjunker aningen mer än tidigare? Nu fungerar oken och kolvarna går tillbaka som dom ska, i stället för att ligga på.
Citera
2019-04-12, 17:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Är det nåt konstigt med att pedalen sjunker aningen mer än tidigare? Nu fungerar oken och kolvarna går tillbaka som dom ska, i stället för att ligga på.
Kolvarna i oken rör sig inte särskilt mycket, kanske runt någon mm, så om pedalen sjunker beror det på något annat.
Citera
2019-04-12, 17:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
[...]

Bara en sån grej som att ens fundera över "om det läcker in luft via gängorna" visar att man inte vet riktigt hur det funkar. Det är inget vacuumsystem vi har att göra med, bromsvätskebehållaren sitter högst upp i systemet och det blir alltså ett litet, litet övertryck i systemet, dock tillräckligt högt för att trycka ut ev. luft vid gängorna.

[...]
Jag är mycket väl medveten om att det inte är vakuum i bromsledningarna i vanliga fall, särskilt inte när man trycker ner bromspedalen. Jag skrev att det gäller när man släpper upp pedalen och då bildas faktiskt ett visst undertryck i hydraulsystemet. Varför tror du det finns bromsavluftningsverktyg med backventil om inget skulle kunna sugas in via de öppna nipplarna?

Kraften för att skapa undertrycket kommer förstås från returfjädrarna till kolvarna i huvudcylindern. Det är säkert inget kraftigt undertryck och det är ju ganska tätt runt gängorna om man bara lossat nippeln ett halvt varv eller så så jag säger inte att det nödvändigtvis kommer in någon märkbar luftmängd den vägen men det är i alla fall inte omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in