Resultat: Smilies, bra eller dåligt?
De är bra
65,25%
77 röster
Dåligt!
16,10%
19 röster
Orka bry sig
18,64%
22 röster
2006-02-28, 11:45
Avslutad
Finns det någon anledning att använda smilies på ett diskussionsforum?

Borde inte det mest relevanta vara att eventuellt ha funktionen på enbart i Loungen?

Undertecknad försökte nämligen stänga av idiotin, men jag upptäckte snabbt att missar man en "" så finns det risk för att man missuppfattar inlägg å det grövsta.

Smilies är till nytta i chattar och i sms, men på ett forum hämmar de bara folks förmåga att uttrycka sig.

Skulle vi kunna upprätta en öppen omröstning?

Det kan inte bara vara jag som tycker de är idiotiska.
2006-02-28, 12:01
Medlem
micaeles avatar
Smilies berikar språket på forumet, så länge man inte använder dom alltför mycket. Vissa har en benägenhet att placera en smiley efter varje mening, och då blir det bara osammanhängande.
Eftersom vi inte ser varandras ansikten och hör röstlägen så är svårt att uttrycka ironi eller andra påståenden där röst och kroppsspråk är vitala. I det fallet är smileys ett måste, utan dom skulle vi bara skriva torr svenska där alla missuppfattar varandra och viktiga känslor aldrig skulle få komma fram. Få vill nog skriva en roman för att säga vad de känner och tycker.

En smiley säger mer än tusen ord...
2006-02-28, 12:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Du skriver ju själv skälet - missar man ett flino - så kan man missförstå avsikten med inlägget.

Jag är personligen för flinos, och gärna flera flinos än de nuvarande.
2006-02-28, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Du skriver ju själv skälet - missar man ett flino - så kan man missförstå avsikten med inlägget.

Precis. Annars skulle postaren gjort sin avsikt tydlig genom att skriva ut HELA skämtet. Vi har många talanger här, och få av dem hänger sig åt att bomba sina inlägg med smilies. Dom av oss som borde öva oss på stilistiken, däremot, tar till smilies för att slippa utveckla.
2006-02-28, 13:16
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Precis. Annars skulle postaren gjort sin avsikt tydlig genom att skriva ut HELA skämtet. Vi har många talanger här, och få av dem hänger sig åt att bomba sina inlägg med smilies. Dom av oss som borde öva oss på stilistiken, däremot, tar till smilies för att slippa utveckla.

Jag tror att de som "borde öva på stilistiken" skulle skriva samma inlägg fast utan smileys om de togs bort och därför riskera att bli missuppfattade.

Själv skulle jag gärna se hundra smileys till. Vissa använder dem knappt alls och riskerar att folk missuppfattar dem och vissa överanvänder dem och riskerar att uppfattas som barnsliga, men det är ett självreglerande problem som är upp till var och en.
2006-02-28, 13:23
Avslutad
Jag har svårt att se debatterande människor i trettioårsåldern behöva "hundra smilies till". Att riskera att missförstås gör du bara om du inte kan uttrycka dig ordentligt.
2006-02-28, 13:28
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tror att de som "borde öva på stilistiken" skulle skriva samma inlägg fast utan smileys om de togs bort och därför riskera att bli missuppfattade.

Själv skulle jag gärna se hundra smileys till. Vissa använder dem knappt alls och riskerar att folk missuppfattar dem och vissa överanvänder dem och riskerar att uppfattas som barnsliga, men det är ett självreglerande problem som är upp till var och en.

Det finns alltid folk som missuppfattar det man vill säga, hur utförligt man än tycker sig ha uttryckt saken så det spelar väl ingen roll egentligen. Personligen känner jag ofta att en människa som gömmer texten bakom en massa gulingar inte riktigt vågar stå för sin åsikt, men samtidigt är jag väl medveten om att jag ofta uppfattas som en arrogant jävel p g a att jag inte stoppar in ett happy face mellan varje ord. Jag har slutat att störa mig på dem och ser dem knappt längre när jag läser en text. Det är som reklamen mellan TV-programmen ungefär, man kollar men registrerar inte budskapet.
2006-02-28, 13:37
Medlem
Anemis avatar
Min högst personliga åsikt är att en skribent skall klara av att uttrycka sig utan dessa förhatliga gula gubbar.

Att hänvisa till att folk missförstår inlägg utan smiliesar är fel; både skribenten och läsaren bör vara så aktiva att sådana inte skall behövas. Vårt språk har klarat sig utan gubbar ganska länge nu, och jag kan inte se användandet av dem som någonting annat än ett konstruerat behov.
Ni som påstår att ni inte förstår vad en skribent menar utan att se förklarande grimaser på strategiska ställen, borde kanske öva upp er läsförståelse.

Jag anser att smiliesar bidrar till en fördumning som är fullständigt onödig. Jag har börjat se gubbarna, eller tecknen de symboliserar, på dokument som rör mitt arbete, i textmeddelanden från lärare/professorer och liknande situationer, och det får mig att gråta inombords.
Faktum är att jag känner respekt för folk som konsekvent låter bli att använda sig av smilies, och förakt för folk som använder dem. Användarna är dessutom i regel (undantag finns) av den folkgrupp som inte nöjer sig med ett utrops- eller frågetecken, stavar som kråkor och gärna skriver i versaler då de är upprörda.
Jag är medveten om att mina känslor för dessa missfoster måhända är lite väl starka, men jag kan inte låta bli att känna så.

Vidare anser jag att någonting av det mest störande som finns är att skriva inlägg eller text som innehåller parenteser, och sedan märka att någon mjukvara har ändrat delar av min text till arga/glada/förvirrade/spyende pac-mans.

Som en fotnot vill jag säga att jag med detta inlägg absolut inte menar att jag själv skulle vara någon form av auktoritet då det gäller skriven text eller läsförståelse, utan enbart att jag hyser en närmast ohälsosam aversion mot smilies.
2006-02-28, 13:40
Avslutad
Kan någon modda in en poll?
2006-02-28, 14:10
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Kan någon modda in en poll?
Japp, en poll får du. Är själv lite intresserad men resultatet kommer troligvis inte förändra något.

// admin2
2006-02-28, 14:18
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin2
Japp, en poll får du. Är själv lite intresserad men resultatet kommer troligvis inte förändra något.

// admin2

Kunde du inte slängt in en lite mer talande poll? Typ:
* Jag vill ha fler smilies
* Jag tycker det är bra som det är
* Jag vill ha färre smilies
* Jag vill att smilies tas bort helt
2006-02-28, 14:24
Medlem
rebbans avatar
Bra att dom finns..

Är det nån som överanvänder dom så hoppar man ändå över att läsa vad h*n läser.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in