Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-13, 20:10
  #13
Medlem
IMBILDENs avatar
Svensson-medelklassare skulle jag vilja säga. Som någons skrev kan säkert 50% av folket kategoriseras här. Det stora problemet är att de inte är tillräckligt självständiga och kritiskt tänkande. De tuggar bara i sig vad de blir matade med. Nyhetsintaget sker via DN, SvD, Aftonbladet och Expressen. TV-nyheterna inhämtas från SVT och TV4. Dessa mediahus är tätt sammanlänkande med varandra. Därför kommer dessa individer aldrig förstå att det finns seriösa forskare som ifrågasätter vare sig klimathysterin eller inser det ohållbara med att upprätthålla den svenska välfärdsstaten samtidigt som vi mer eller mindre ställer våra gränser på vid gavel. Tycker man annorlunda är man automatiskt SD:are och det är tydligen väldigt fult. Då gillar man inte mångfald och man får nedkört i halsen att man inte skulle anse alla människor vara lika värda. Värdegrundsarbete måste fortgå, för annars är inte alla människor lika mycket värda för det är ju alla människor förutom de som väljer att rösta på SD, för de är inte värda ett skit. Den miljon människor som gjort det ska man helst isolera och plocka bort från sin vänlista på Facebook. Underhållningen på kvällarna består i att titta på mello samt diverse andra underhållningsprogram. Samhällsengagemanget är sällan särskilt stort. Slår man på stort köper man en laddhybrid för att klimatkompensera semesterresorna till Thailand...
Citera
2019-04-14, 12:15
  #14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Ska försöka beskriva ett fenomen som jag stött på flera gånger men som jag inte riktigt kan fånga in med en enkel definition.

Ett konkret exempel:
Två av mina kvinnliga kollegor kommer från Skåne. En är från Malmö och den andra är från någon håla utanför Helsingborg. De har båda ganska nyligen bildat egna familjer och åker ofta hem till släkt och familj i Skåne för att umgås och leva familjeliv. De är flitiga användare av Facebook och Instagram och postar gärna bilder på släkt och vänner från sina besök. Trots att de befinner sig i närheten i Malmö och Helsingborg ser man inte en enda icke-svensk bland deras vänner och bekanta. De tycks vara så übersvenska man kan bli. Mina två kollegor beter sig egentligen som två ideala sverigedemokrater på alla sätt och vis. Samtidigt har jag hört dem uttrycka sitt ogillande mot SD de få gånger jag hört dem prata politik. De är verkligen inga PK-riddare och verkar vilja hålla sig långt borta från politik och allt som kan uppfattas som kontroversiellt. På ytan gillar dom säkert "mångfald" osv men i det praktiska livet är det tydligt att de gillar lika.

Vad ska man kalla dessa svenskar som är svenskar ut i fingertopparna men som inte vill erkänna det själva? Det handlar i princip uteslutande om medelklassmänniskor i de fall jag noterat detta fenomen. Dessa personer är vanligtvis inte särskilt politiskt insatta eller intresserade. Eftersom de har utbildning vet de vad de ska förväntas tycka.

Har någon annan noterat detta fenomen? Är ointresse och/eller motvilja mot politik en förutsättning idag för att kunna leva ett kultursvenskt liv i Sverige?

Orsaken att de använder Facebook kanske inte är att de är flockstyrda, utan för att de genom logiskt tänkande insett att det är en produkt som effektivt tillgodoser många människors kommunikationsbehov? Man får används vilka ord man vill men JAG tycker iaf inte att det är lämpligt att använda samma ord (kultur) för moderna individualisters val som för flockstyrda vildar som dansar samma danser runt totempålen bara för att deras förfäder gjorde det. Den västerländska civilisationen är inte kollektivistisk och det är just därför vi byggt upp saker som ingen tidigare civilisation nånsin vågat hoppas på. Ingen jävla kultur kan mäta sig mot det vi i västerlandet uppnått.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback