• 1
  • 2
2019-04-09, 08:50
Medlem
Hej alla!
Jag är boende i Linköping, Malmslättsområdet, och har de senaste veckorna sett ett antal personer uppträda mystiskt i området; sitter i bilar långa tidsperioder osv. I samma tidsperiod har en bekant som bor i samma område blivit av med saker ur sitt garage. Jag valde igår att konfrontera en person som jag sett smyga runt och undrade vad han höll på med, men han mumlade bara något på engelska med brittisk dialekt och gick därifrån.

Någon Linköpingsbo som sett något??
Citera
2019-04-09, 08:54
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibet4n
Hej alla!
Jag är boende i Linköping, Malmslättsområdet, och har de senaste veckorna sett ett antal personer uppträda mystiskt i området; sitter i bilar långa tidsperioder osv. I samma tidsperiod har en bekant som bor i samma område blivit av med saker ur sitt garage. Jag valde igår att konfrontera en person som jag sett smyga runt och undrade vad han höll på med, men han mumlade bara något på engelska med brittisk dialekt och gick därifrån.

Kan vara irländska tattare/gypsys. Såna som är här och lägger asfalt osv. Sen är det en del britter ur arbetarklassen som är i Sverige och arbetar och säkert inte är några duvungar alla gånger. Antar att de är billiga att anställa för svenska företag och att de tjänar något bättre av att arbeta här.
Citera
2019-04-09, 09:06
Medlem
Citat:
Hej alla!

Kan vara travelers. De kommer hit och jobbar med till exempel asfaltläggning. De har även stölder som extraintäkt.
Troligen är det ett gäng som håller till någonstans i området. Sedan åker de runt och kollar om det finns grejer som är enkla att stjäla. Du borde tipsa polisen.
Citera
2019-04-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Kan vara irländska tattare/gypsys. Såna som är här och lägger asfalt osv. Sen är det en del britter ur arbetarklassen som är i Sverige och arbetar och säkert inte är några duvungar alla gånger. Antar att de är billiga att anställa för svenska företag och att de tjänar något bättre av att arbeta här.
Jag tänkte också i de banorna. Samtidigt tycker jag att de personer jag iaktagit ser 'fräschare' ut än den traditionella asfaltsläggaren...
Citera
2019-04-09, 09:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag tänkte också i de banorna. Samtidigt tycker jag att de personer jag iaktagit ser 'fräschare' ut än den traditionella asfaltsläggaren...

De har väl stulit ett badkar...

Nä, travellers eller pikies var min tanke också och de är nog slipade nog för att inte sticka ut i onödan när de är ute och spanar. De har haft några generationer på sig att slipa tekniken.
Citera
2019-04-09, 09:41
Medlem
Tryckkokarens avatar
Det är ju en militär flygplats i Malmslätt.
De kanske är spioner?
Citera
2019-04-09, 09:48
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Kanske ett gäng metalldetektorister som letar vikingaskatter I skydd av mörkret.
Citera
2019-04-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det är ju en militär flygplats i Malmslätt.
De kanske är spioner?
Intressant teori helt klart för det är ju inte säkert att stölden och britterna har en koppling. Ingen annan Linköpingsbo här som har gjort intresanta observationer? Jag skulle säga att jag har observerat minst tre personer här i området som stuckit ut från normalbilden.
Citera
2019-04-09, 10:07
Medlem
Ta lite bilder nästa gång du ser någon, och kolla vilket land bilarna är registrerade i.
Citera
2019-04-09, 10:54
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kan vara travelers. De kommer hit och jobbar med till exempel asfaltläggning. De har även stölder som extraintäkt.
Troligen är det ett gäng som håller till någonstans i området. Sedan åker de runt och kollar om det finns grejer som är enkla att stjäla. Du borde tipsa polisen.

Tror jag med. Dessa "asfaltsläggare" är ofta inblandade i annan kriminalitet. När ett gäng drog bort i närheten av där jag bor hittade jag massa tomma förpackningar från leksaker och elektronik. Dessutom massor av lappar från kläder samt två uppklippta lås. Riktigt skum stämning var det när man gick förbi när de fortfarande hade sina husvagnar där. En grov snubbe med tatueringar gav mig en mördarblick.
Citera
2019-04-09, 11:38
Medlem
chran508s avatar
Jag bor i Malmslätt men har inte märkt något. Vart exakt har du sett dem?
Citera
2019-04-09, 12:51
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Skriv ner regnr, fabrikat, årsmodell, färg, allt. Om det saknas en fälg eller om det är en lång repa på ena sidan osv. Kolla vilka som sitter i bilen. Fota om möjligt och ge all info till polisen via 11414.
Bevaka din egen tomt, visa att de är iakttagna och inte kan röra sig fritt utan att någon ser dem (dvs avskräck dem från att stjäla.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in