• 1
  • 2
2019-04-10, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det verkar råda viss förvirran gällande topic. Det finns en anlednin gtill att det postades i "Fysik, matematik och teknologi: allmänt" och det är inte för att jag är intresserad kring LHS:ares syn på IQ-test. Det jag alltså undrar är hur man kan räkna ut riktigt höga IQs via test. I praktiken kan detta egentligen gälla vilket normerat test som helst.

Det är genom en etablerad normstandard...inget annat.

De testerna med högst antal deltagare föreställer jag mig vara RAPM och RAPM2, men dessa tester övergår ej 130 SD 15 och de anses sedan många år som förverkade pga att svar till uppifter blivit spridda.

Som sagt, IQ över 130 SD är för svårt att uppskatta.

130 SD 15 är redan den IQ, som anses vara genomsnittet för professorer.

Jag flinar sarkastiskt åt för höga IQ:n, då de inte är trovärdiga.

Universitetsstudenter, akademiker, har ett snitt på 120 SD 15.

Höga IQ:n är bara ett samtalsämne att skryta om och man är fortfarande en idiot i andras ögon om man ej har sunt förnuft eller social kompetens.
Citera
2019-04-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Problemet är att man ju egentligen inte vet vad man mäter med IQ. Det är ju inte som t ex kroppslängd där allt man behöver är ett måttband eller linjal. Om någon faktiskt är 3m lång så är han ju det.

När det gäller höga IQ är det inte alls så det fungerar. Skalan definieras som normalfördelad, utifrån resultaten på speciella knep & knåp-tester. Så t ex ett IQ på över 180 betyder att man klarar dessa knep & knåp-tester bättre än 99.99999517 % av jordens befolkning. Vilket som TS påpekar skulle kräva väldigt många testdeltagare för att kalibrera.

Nej, det finns nog skäl till att vara skeptisk. Att hålla på med IQ-tester är slöseri med tid. Att betala för test och bedömning är i sig ett bevis på att man nog inte har alla hästar hemma i stallet. Enligt min blygsamma mening.

Spatiala IQ-test har en stark korrelation med matematisk förmåga, som i sin tur har en stark korrelation med allmän intelligens.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3997754/

Why do spatial abilities predict mathematical performance?

The observed overlap between spatial ability and mathematics is substantial (r > .40).
Citera
2019-04-13, 22:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det verkar råda viss förvirran gällande topic. Det finns en anlednin gtill att det postades i "Fysik, matematik och teknologi: allmänt" och det är inte för att jag är intresserad kring LHS:ares syn på IQ-test. Det jag alltså undrar är hur man kan räkna ut riktigt höga IQs via test. I praktiken kan detta egentligen gälla vilket normerat test som helst.
Vad är LHS:are för något? När det gäller min kritiska syn baseras den till inte ringa del på just matte.

Tycker iofs att jag har försökt svara konstruktivt på frågan. Andra säger att det är omöjligt.

Är ditt tilltänkta ämne alltså helt utrett nu, så att tråden skulle kunna låsas?

Väljer att ändå hålla lite liv i tråden så länge.
Citera
2019-04-13, 22:39
Medlem
Om man svarar alla rätt hur räknas då iq testet ut olika Iq.

Tex alla får alla rätt = 200 iq poäng eller vad nu max är ?
20 minuter på den ene
40 minuter på den andre
1 timme på den tredje.

Vad blir skillnaden i iq på dom ?

Är hundra iq poäng lika med genomsnittet 100 % på alla.
Alltaå är 100 iq flytande efter snittet ?

Tex kan ju mina 115 iq poäng jag fick fär 10 år sedan nu ökat till 180 iq antagligen .
Senast redigerad av troligengud 2019-04-13 kl. 22:48.
Citera
2019-04-13, 22:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Spatiala IQ-test har en stark korrelation med matematisk förmåga, som i sin tur har en stark korrelation med allmän intelligens.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3997754/

Why do spatial abilities predict mathematical performance?

The observed overlap between spatial ability and mathematics is substantial (r > .40).
0.4 är väl knappast en imponerande korrelation?

https://en.wikipedia.org/wiki/Correl..._examples2.svg

Och som sagt, correlation is not causation. Gör ett matte-test om du vill veta om du är bra på matte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in