Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-09-05, 05:22
  #73
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Det tror, hoppas jag inte.
Annars måste jag slänga en halv pall JHP som köptes innan det blev 'Covid-19/Ukraina priser' på all ammunition..
Gött att sitta på 25k 9mm, jag köpte med 25k innan priset eskalerade, dock inte HP......men dom är slut sedan länge.
Citera
2023-09-05, 22:30
  #74
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Gött att sitta på 25k 9mm, jag köpte med 25k innan priset eskalerade, dock inte HP......men dom är slut sedan länge.
Haha 25 tusen, ingen bra idé att försöka göra inbrott i ditt hus verkar det som.
Själv är jag ägare till 5k 9mm Luger, typ 15k god 22LR CpHp o knappt 2k 308W/7.62mm o något tusental blyhagel 3'or - men jag fick nu ett.. behov av mer 9mm.. 5k försvinner fort när man hamnar i en skytteperiod.
Citera
2023-09-06, 00:08
  #75
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
HP är inte förbjuden för civilt skytte, eller missförstår jag dig här?

Ja..eller Nej..uppfattade TS som han formulerade sina frågor att han vill skada så mycket som möjligt.
Det är bara militäranpassning egentligen som förbjuder HP, men det finns versioner och ammunition framtagen för jakt som inte lämpar sig till annat än jakt eller skjutbanan. Vad säger lagen om att använda halvmantlade kulor för de som får bära dem civilt? Vad händer om man skjuter ute på stan med 39B 9mm ammo? Mig veterigen är det bara polisen som har tillstånd att bära (HP) den typen av ammunition i tjänst. Det kan hända jag har fel här men rätta mig då om jag har fel.
Citera
2023-09-06, 05:29
  #76
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Haha 25 tusen, ingen bra idé att försöka göra inbrott i ditt hus verkar det som.
Själv är jag ägare till 5k 9mm Luger, typ 15k god 22LR CpHp o knappt 2k 308W/7.62mm o något tusental blyhagel 3'or - men jag fick nu ett.. behov av mer 9mm.. 5k försvinner fort när man hamnar i en skytteperiod.
Det går en del ammo när man skjuter IPSC, en träning är ju typ 3-500 bulor.
Citera
2023-09-06, 05:31
  #77
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja..eller Nej..uppfattade TS som han formulerade sina frågor att han vill skada så mycket som möjligt.
Det är bara militäranpassning egentligen som förbjuder HP, men det finns versioner och ammunition framtagen för jakt som inte lämpar sig till annat än jakt eller skjutbanan. Vad säger lagen om att använda halvmantlade kulor för de som får bära dem civilt? Vad händer om man skjuter ute på stan med 39B 9mm ammo? Mig veterigen är det bara polisen som har tillstånd att bära (HP) den typen av ammunition i tjänst. Det kan hända jag har fel här men rätta mig då om jag har fel.
Ja det är ju en fråga som egentligen inte är aktuell, det finns ingen, mig veterligen, civil som får bära vapen på stan så torskar man på det så misstänker jag att valet av ammo inte spelar in.
Citera
2023-09-06, 05:53
  #78
Medlem
För eget perssonskydd skulle jag fylla magasinet med varannan hålspets , varannan helmantlad patron

då har du chans att få genomslag även i västar , samtidigt som hålspets tar bra på oskyddade ytor

vill man ytterligare jävlas med de 5 sista patronerna i magasinet , så borrar man ur hålspets maximalt , fyller med kvicksilver och löder igen toppen på kulan
Citera
2023-09-06, 09:01
  #79
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja det är ju en fråga som egentligen inte är aktuell, det finns ingen, mig veterligen, civil som får bära vapen på stan så torskar man på det så misstänker jag att valet av ammo inte spelar in.

ja så kan de vara
Citera
2023-09-11, 23:32
  #80
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det går en del ammo när man skjuter IPSC, en träning är ju typ 3-500 bulor.
Ja det kan jag tänka mig att IPSC lär vara smärre fältövning varje tillfälle.
Brukar göra av med kanske 200-300st 9mm dankar när jag o brorsan skjuter på min 'hemmagjorda skjutbana', tillsammans ihopräknat, o sen kan det dröja några månader innan det börjar klia i pekfingret igen.

Därför är det även trevligt med 22LR o snabbladdare o flera magasin så det blir lite mer ruljans o då kanske det blir ett tusen skott under en dag på fältet tills man tröttnar.. men dröjer inte lika länge mellan tillfällena tack vare att det inte smäller så in i helvete till grannarna, hästar o andra kreatur som far illa av högre knallar.

Vad har ni för omsättning på 22lr inom IPSC per träningsövningar? 2-4 tusen per pers?
Citera
2023-09-12, 04:39
  #81
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ja det kan jag tänka mig att IPSC lär vara smärre fältövning varje tillfälle.
Brukar göra av med kanske 200-300st 9mm dankar när jag o brorsan skjuter på min 'hemmagjorda skjutbana', tillsammans ihopräknat, o sen kan det dröja några månader innan det börjar klia i pekfingret igen.

Därför är det även trevligt med 22LR o snabbladdare o flera magasin så det blir lite mer ruljans o då kanske det blir ett tusen skott under en dag på fältet tills man tröttnar.. men dröjer inte lika länge mellan tillfällena tack vare att det inte smäller så in i helvete till grannarna, hästar o andra kreatur som far illa av högre knallar.

Vad har ni för omsättning på 22lr inom IPSC per träningsövningar? 2-4 tusen per pers?
Förutom minirifle så finns det ingen gren inom ipsc som använder 22lr.....ännu så det tränar man inte med, men inför sista minirifle SM som jag var med på så drog jag nog en 5-6000 22r månaden innan.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback