• 1
  • 2
2019-04-07, 09:32
Medlem
Jag tycker att man ska få lön efter hur bra jobb man gör, inte pga kön eller annat. Som jag har förstått det är många feminister inne på att lönen istället ska sättas så att män och kvinnor får lika hög lön även ifall det skulle vara så att ena inte gör ett riktigt lika bra jobb, men jag kan ha missuppfattat synen generellt sett hos feminister?

Innan ett par får barn så finns knappt några löneskillnader (se källa nedan) men kvinnor tar oftare jobb där de är överkvalificerade och får därför lite lägre lön än om de hade tagit de högsta jobb de var kvalificerade för. Små skillnader. Däremot efter att ett par har fått barn så växer lönegapet pga att kvinnor väljer att vara hemma mer med sjuka barn, mammaledig osv. Om nu kvinnorna väljer att göra det istället för att männen är hemma så lär de sig mindre på sitt jobb eftersom de inte är där. Någon som har lärt sig mer och är duktigare på sitt jobb kan lättare byta jobb och få upp lönen t.ex.

Mammor behöver inte vara hemma med barnet mer än mannen under barnets hela uppväxt utan det är ett val som görs i många relationer nu idag. Det är också viktigt att arbeta mot att kvinnor nu är mer sjukskrivna än män. Det är orsakerna man bör ändra på, då kommer lönen att haka på när orsakerna till att kvinnor har längre lön är borta.

Håller du med? Det går självklart bra att svara även om man inte anser sig vara feminist. Själv är jag för att män och kvinnor ska få lika hög lön, så länge de gör ett likvärdigt arbete. Jag gillar heller inte kvotering av samma anledning.

https://www.ifau.se/sv/Press/Forskni...betsmarknaden/

"När vi jämför kvinnor och män som legat på sjukhus för samma diagnos finner vi att kvinnorna var betydligt mer benägna än män att vara hemma från arbetet. ... Det tycks som att kvinnor sjukskrivs oftare vid samma hälsa. ... Kvinnorna lever dock längre, vilket skulle kunna tyda på att kvinnorna paradoxalt nog är friskare."
Inställning hos folk tar tid att ändra på, men det är möjligt.
Citera
2019-04-07, 09:41
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3934

"När vi jämför kvinnor och män som legat på sjukhus för samma diagnos finner vi att kvinnorna var betydligt mer benägna än män att vara hemma från arbetet. ... Det tycks som att kvinnor sjukskrivs oftare vid samma hälsa. ... Kvinnorna lever dock längre, vilket skulle kunna tyda på att kvinnorna paradoxalt nog är friskare."
Inställning hos folk tar tid att ändra på, men det är möjligt.

ELLER så tyder det på att sjukskrivningen var nödvändig och om männen inte hade gått tillbaka till jobbet så snabbt, utan tagit det lugnt under en period så skulle de ha blivit friskare och kanske levt längre.
Citera
2019-04-07, 09:43
Medlem
AoE3#1s avatar
Lika lön för lika arbete, oavsett kön, hudfärg eller sexuell läggning.

Med det sagt pekar allt på att kvinnan mår bättre av att prioritera familj som hon gjort sedan första människorna trampade på jorden.
Citera
2019-04-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
ELLER så tyder det på att sjukskrivningen var nödvändig och om männen inte hade gått tillbaka till jobbet så snabbt, utan tagit det lugnt under en period så skulle de ha blivit friskare och kanske levt längre.

Väldigt spekulativt, men möjligt. Det skulle också kunna vara en väg att gå, att försöka få män att vara sjukskrivna längre och inte gå tillbaka till jobbet så snabbt. Då bör löneskillnaderna också minska. Men om man som land vill försöka få män att vara sjukskrivna längre när de behöver vila så är det förstås viktigt att först undersöka så man är säker på att det verkligen leder till en längre livslängd.
Citera
2019-04-07, 10:00
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3934
Väldigt spekulativt, men möjligt. Det skulle också kunna vara en väg att gå, att försöka få män att vara sjukskrivna längre och inte gå tillbaka till jobbet så snabbt. Då bör löneskillnaderna också minska. Men om man som land vill försöka få män att vara sjukskrivna längre när de behöver vila så är det förstås viktigt att först undersöka så man är säker på att det verkligen leder till en längre livslängd.

Jag tror inte det ligger något egenvärde i att vara sjukskriven, men nog finns det en poäng i att män tänderar att tänka "äh, fan" istället för att ta sin hälsa på allvar. Om inte ohälsa var så förknippat med svaghet, utan man tog mäns hälsa på allvar i samma utsträckning som kvinnors så tror jag att det skulle ge resultat. (Grov generalisering) Men givetvis är det bara en teori.
Citera
2019-04-07, 10:01
Medlem
Lobstrs avatar
Lön idag är jämn. Eller så jämn jag tror vi kan komma.

Ska vi bli mer jämna måste vi kompensera för sjukskrivningar och barn, som TS skriver och DET tror jag är mycket kontraproduktivt...

Män är naturligt mer tävlingsinriktade än kvinnor, statistiskt. Självklart finns det undantag men om män helt plötsligt ser att det inte spelar något roll hur hårt man jobbar för sin lön eftersom kvinnor tjänar lika bra ändå, tror jag många män skulle sluta kämpa. Skulle skada hela samhället.

Att bryta ned könsroller så brutalt som feminister försöker göra, tror jag kan vara mycket farligare för samhället än vad många tror. Man försöker ändra på något som funnits sedan människan blev till.

Jag menar inte att det var bättre när kvinnor var utan rösträtt osv, absolut inte. Men att ta ifrån mannen hans "manlighet" är direkt livsfarligt. Att inte låta män tävla om lön, positioner, sporter osv, på ett rättvist sätt är att försöka ändra på något som sitter i vårt DNA. Man kan inte lära en fisk klättra i träd eller en apa andas under vattnet.

Media och våra regeringar, vissa mer än andra, har länge drivit män att bli mindre män och kvinnor att bli mer som män, av någon konstig anledning. Resultatet syns idag, tydligt. Kvinnor blir mer deprimerade siktar högre vad det gäller partners, färre barn föds osv. Fler män går utan partners och kärnfamiljen är mer eller mindre död.

Juridiskt har kvinnor redan stora fördelar mot män med mildare straff och starkare skydd på flera plan.

Män gör fortfarande merparten av alla jobb som driver samhället, sophämtning, gruvor, byggen, el/värmeproduktion osv, dessa är välbetalda jobb i många fall och många av dem är idag mycket kompatibla med hur en kvinna ser ut fysiskt och bara att söka. Det är dock inte dessa som feministerna vill att kvinnor ska ha när dom säger att vi måste bli mer jämlika.
Citera
2019-04-07, 10:38
Medlem
När femennister talat om löneskillnader så menar dom egentligen att några kurser i genus”vetenskap” eller någon HR/allas lila värde föreläsning ska ge dom samma lön och status som en VD, läkare eller civilingenjör.

Kvinnor väljer medvetet arbeten som betalar lägre och kräver lägre utbildning och blir sedan förvånade och kränkta när dom inte tjänar lika mycket.

Kollar man dock på statistiken så tjänar unga kvinnor mer än unga män, förutom detta så är de enda löneskillnaderna som finns beroende på andra faktorer än kön, det är inte så att löneavtalet automatiskt är lägre för en kvinna på samma arbetsplats, i sådana fall hade kvinnor varit överrepresenterade överallt eftersom bolaget gör vinst på att enbart anställa kvinnor.

Sedan kräver de art bli inkvoterade på enbart attraktiva tjänster(styrelse, politik osv) trotts tydlig bristande kompetens, i ”jämställdhetens” namn. Vad dom missar är att det inte är jämlikhet att anställa en kvinna över en man enbart för hon e kvinna, detta är könsdiskriminering och sexistiskt.

Sedan så gör skola och samhället allt för att uppmuntra kvinnor att läsa t ex naturvetenskapliga ämnen där det finns mycket män och mycket pengar, men trots skolans och samhällets uppmuntrande plus de orättvisa betygen unga kvinnor får så läser de fortfarande inte till högavlönade jobb, speciellt inte de som bidrar till samhället, det är viktigare att kunna sippa kaffe med de andra kvinnliga kollegorna medans man såsar runt på något icke jobb och sprider rykten och hamnar i lågstadie konflikter med sina så kallade vänner.

Jag har arbetat med kvinnliga chefer och på kvinnodominerande arbetsplatser och fy fan säger jag bara. En sådan dålig arbetsmoral, dålig arbetsmiljö med dokusåpa intriger, skitsnack och grov försummelse av ”jobbiga” arbetsuppgifter samt alla jävla smyg raster under arbetstid så vi andra får täcka upp. En bra kvinnlig chef har jag haft ska det vara sagt, och hon var ovanligt bra så potential finns det självklart men samhället måste göra något allmänt åt speciellt unga kvinnors tankebanor, inställning och attityd.

Nej, ibland måste man svälja faktumet att det inte alltid är ”alla andras fel” utan man borde ta en titt på sin egna inställning och attityd.

Kanske borde vi ha liknande ”utbildningar” för kvinnor om hur man ska bete dig på en arbetsplats och hur man jobbar i samma veva dom man har ”lär din son att inte va en sexistisk kvinnohatare!”

Men det klart, enligt dagens svenska femenism kult så kan en kvinna aldrig göra fel och borde även vara befriad från allt ansvar oavsett vad, männen ska ju täcka upp och slava för att dom ska kunna glida genom livet i någon fantasivärld.
Citera
2019-04-07, 10:39
Medlem
Diarrees avatar
Kan du visa ett fackligt avtal där det står a något i stil med "är du kvinna får du mindre lön.?
Citera
2019-04-07, 10:49
Medlem
Alltid roligt med människor som direkt avslöjar sin egentliga åsikt redan i rubriken. mnedan de sen desperat försöker kamouflera detta i TS.

Så nå TS
Ska män få lika hög lön som kvinnor?
Citera
2019-04-07, 11:12
Medlem
rostigamazons avatar
Nu ser vi hur regeringen kvoterar in invandrare i arbete, kompetenskraven tycks inte längre gälla. När feministerna såg det här, så försöker dom på samma sätt kvotera in kvinnor i arbete. Lönen avgör den som anställer, man får lämna löneanspråk, och sen avgör arbetsgivaren vilken lön dom anställda ska ha.
Citera
2019-04-07, 11:46
Medlem
Paris24s avatar
Alla är värda den lön de själva lyckas förhandla fram. Det är min inställning, den fungerar till 100% liksom marknadsekonomi, den har framtiden för sig, den fungerar i alla länder med personer från alla länder i alla kön.

Någon som föreslår en annan lösning än denna, som fungerat i 100-tals år, har ganska mycket att bevisa. Kan lägga till att alla försök att lägga "marknadskrafterna" tillrätta har misslyckats. I alla länder i alla tider.
Citera
2019-04-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Alltid roligt med människor som direkt avslöjar sin egentliga åsikt redan i rubriken. mnedan de sen desperat försöker kamouflera detta i TS.

Så nå TS
Ska män få lika hög lön som kvinnor?

Skriv gärna vad du tycker eller något som bidrar framåt i tråden. Jag kan svara för att förtydliga min ståndpunkt ifall den inte var så tydligt. Som du är inne på så hintar jag redan i rubriken kring vad jag tycker och sedan förklarar jag det mer i första inlägget. Jag tycker då att man ska få betalt för hur bra arbete man gör. Om två personer gör ett likvärdigt jobb så tycker jag att båda ska få samma lön, oavsett sexuellt läggning, kön, eller liknande. Sen kan jag hålla med Lobstr om att det nog inte är önskvärt att försöka göra det 100 % likvärdigt. Det går aldrig att uppnå exakt 100 % lika för alla och det krävs mycket tid och energi för att komma nära det, vilket man skulle kunna lägga på andra viktigare saker istället.

Tar gärna emot andra tankar från andra håll ifall du har en annan åsikt. Kort svar på din fråga: Ja, om de gör ett lika bra jobb tycker jag att de ska få lika hög lön. Du har däremot vänt på frågan vilket blir lite konstigt då det i dagsläget är män som i snitt har högre lön. Ändrar man till "samma" istället för "lika hög" så går det fint att vända ordning ifall man föredrar den ordningen på orden.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Alla är värda den lön de själva lyckas förhandla fram. Det är min inställning, den fungerar till 100% liksom marknadsekonomi, den har framtiden för sig, den fungerar i alla länder med personer från alla länder i alla kön.

Någon som föreslår en annan lösning än denna, som fungerat i 100-tals år, har ganska mycket att bevisa. Kan lägga till att alla försök att lägga "marknadskrafterna" tillrätta har misslyckats. I alla länder i alla tider.

Här kan jag hålla med med en passus om att det bör finnas något system och struktur. Du har inte skrivit något emot det så du tänker nog så också. Det skulle t.ex. bli väldigt bökigt om man ska förhandla sin lön varje månad, eller även om man skulle förhandla om sin grundlön helt varje år med risk för en stor lönesänkning vissa år. Som det är nu i Sverige tycker jag är rätt nära så som jag vill ha det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in