2019-04-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Men snälla "Endryt". Tror du verkligen att bara för att "alla kommer in på lärarlinjen" verkligen passar för detta yrke. Vad jag vet sållas minst hälften bort under först året på grund av att de inte kan formulera sig ordentligt när de har tentamen, eller att de inte kan förstå det de läser. Andra året sållas det bort ca 1/3 av de som är kvar, de klarar inte pressen att läsa tyngre forskning. Det tredje året sållas ytterligare bort, de som är kvar det fjärde året ( när jag läste och tog examen 270hp), var det ca var sjunde kvar. Jag läste tunga undervisningsämnen som kemi, fysik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och matematik...INGEN av de som ursprungligen sökte in på dessa 270 hp var kvar i min grupp, däremot var det många som läste estetisk inriktning, dessa fick dock ingen riktig lärarexamen. Jag tror inte du vet något alls men försöker glänsa med din löjliga statistik...
Kom med riktiga fakta, men du har väl inte ens 270hp i Universitetsstudier alls???

Jag har totalt över 400 Högskolepoäng tackar som frågar.
Jag handleder universitetsstudenter. Jag har med egna ögon sett förfallet.
Jag vet vilket tryck fakulteter, dekaner, rektorer sätter på lärare och handledare att godkänna elever; "annars klarar vi inte budgeten". Man låter studenter godkännas på B- och C-uppsatser, trots att de inte vet var punkt skall sättas, hur kommatecken skall användas, var stor bokstav skall sättas osv.
Jag ser årligen referens- och litteraturförteckningar och referenshanteringar som får en att gråta.

Att "folk sållas ut från lärarprogrammen" - nej du! En del, men lååååååångt ifrån den nödvändiga kvantiteten. Varför? Just för att lärarprogrammen är kravlösa och oerhört enkla. Detta är allmänt känt bland både studenter och universitetsanställda. "Jaha, du vill läsa ett enkelt program som inte tar någon tid på dagarna - då ska du välja lärarprogrammet".

Pinsamt låga antagningskrav och usel status. Sverige har gjort så att det är mestadels "bottenskrapet" som blir lärare. De som knappt själva kunde matte i skolan tillåts bli mattelärare. Sjukt är ordet!

Vivalla-skolan är inget undantag. Lägg därtill sedvanligt "värdegrunds-prat", flathet och 95% invandrarelever. Voila!
Citera
2019-04-10, 10:47
Medlem
Isnatts avatar
Lärare sätts i en jobbig situation.
Skolan är inrullad i en imaginär taggtrådsrulle bestående av lagen, skollagen, läroplanen, barnkonventionen, förordningar, allmänna råd och så vidare.
Dessutom har nog alla skolor policys med förhållningssätt över hur personalen förväntas uppträda och andra styrdokument.
Dessutom kan förhållningsregler som att 'det är aldrig barnens fel' och liknande 'lagar' som begränsar lärarnas möjlighet att utrycka sig fritt finnas.
Lägg alla regler, lagar, förordningar, policys, styrdokument, läroplaner i en högg, strössla med kaosbarm och en rektor som säger att 'its all just fine..' så har man en situation där lärarna förmodligen känner sig totalt instängda och utan egen förmåga att försöka göra nåt åt situationen.
Citera
2019-04-10, 11:12
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Jag har totalt över 400 Högskolepoäng tackar som frågar.
Jag handleder universitetsstudenter. Jag har med egna ögon sett förfallet.
Jag vet vilket tryck fakulteter, dekaner, rektorer sätter på lärare och handledare att godkänna elever; "annars klarar vi inte budgeten". Man låter studenter godkännas på B- och C-uppsatser, trots att de inte vet var punkt skall sättas, hur kommatecken skall användas, var stor bokstav skall sättas osv.
Jag ser årligen referens- och litteraturförteckningar och referenshanteringar som får en att gråta.

Att "folk sållas ut från lärarprogrammen" - nej du! En del, men lååååååångt ifrån den nödvändiga kvantiteten. Varför? Just för att lärarprogrammen är kravlösa och oerhört enkla. Detta är allmänt känt bland både studenter och universitetsanställda. "Jaha, du vill läsa ett enkelt program som inte tar någon tid på dagarna - då ska du välja lärarprogrammet".

Pinsamt låga antagningskrav och usel status. Sverige har gjort så att det är mestadels "bottenskrapet" som blir lärare. De som knappt själva kunde matte i skolan tillåts bli mattelärare. Sjukt är ordet!

Vivalla-skolan är inget undantag. Lägg därtill sedvanligt "värdegrunds-prat", flathet och 95% invandrarelever. Voila!

Inte bara där. Är lite äldre och började på högskolan igen nu i höstas. Nivån man accepterade på seminarier och inlämningsuppgifter var oroväckande.

Läraren säkerställer inte att varje elev kan det den ska. Man viftar förbi dåliga inlämningar med att ”till nästa gång”. Allting kändes som man blindt hoppades på att eleven själv skulle skärpa sig, av ren välvilja. Men istället så fortsatte man bara med samma låga ambition.

Blev fan riktigt orolig.
Citera
2019-04-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztoorm
https://www.na.se/artikel/orebro-kom...ar-pafrestande

Åsa Fahlström, rektor på Vivallaskolan, beskriver stämningen på skolan som god. Hon menar också att sjukskrivningen i torsdags var en slump. Samtidigt brottas skolan med stora besparingar, låg måluppfyllelse och höga sjuktal.
– Jag håller fast vid att de hade skäl att vara sjukskrivna. Jag vet att det var så, säger Åsa Fahlström bestämt.

Åsa Fahlström berättar också att på måndagen var de flesta av personalen i årskurs två tillbaka igen. Då var sex av nio i tjänst i det berörda arbetslaget.

Flera lärare beskriver en svår situation på skolan med stora besparingar. Hur många måste sluta?

– Vi hade fyra personal som hamnade i omställning förra året och ytterligare sju fick gå efter årsskiftet. De nya besparingarna innebär att tre tjänster till ska bort.

14 personer, det är många?

– Ja, det är många, säger Åsa Fahlström.

Hur har det här påverkat skolan?

– Vi har många utmaningar och det är klart det här har påverkat oss. Det är påfrestande men vi försöker hantera det efter bästa förmåga, säger Åsa Fahlström.

Måluppfyllelsen på skolan är låg. Det är långt ifrån alla barn som når upp till godkänt i ämnena svenska, matematik och engelska. Höstterminen 2018 hade till exempel bara 36 procent av eleverna i årskurs 6 godkänt i svenska, engelska och matematik.

Är inte det väldigt lågt?

– Jo, det är jättelågt.

Åsa Fahlström berättar att hon lyft problemet högre upp i hierarkin. Men några löften om extra resurser har hon inte fått.

– De säger att vi ska klara det på skolan utifrån de förutsättningar vi har. Men jag jobbar i dialog med förvaltningen om det här. Jag gör så gott jag kan.

Vivallaskolan har ett 90-tal anställda, 47 är lärare, och 530 elever. Skolan skulle kunna ta in fler. Just nu saknas minst en hel klass. Färre elever ger också mindre pengar till skolan. Dessutom har skolan höga sjuktal.

– Ja, vi har en ganska hög sjukskrivning, säger Åsa Fahlström. Och det är en arbetsmiljöfråga som vi jobbar med hela tiden.

Facket: Vivallaskolan kan bli fråga för Arbetsmiljöverket
Bengt Olov Johansson är huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund i Örebro. Han funderar just nu på vilka åtgärder som behöver sättas in.

– Frågan är om det här ska lyftas med Arbetsmiljöverket, säger han.

Bengt Olov Johansson sitter med i den samverkansgrupp som diskuterar besparingarna på Vivallaskolan.

– Vivallaskolan har ju ett underskott sedan tidigare, samtidigt har man en låg måluppfyllelse, eleverna når inte målen i samtliga kärnämnen. Vi anser därför att det behöver skjutas till pengar, säger han.

Om det var en protest eller inte i torsdags har Bengt Olov Johansson svårt att svara på.

– Det kan ju vara så olyckligt att alla var sjuka samtidigt, men det är ett tydligt tecken att något inte står rätt till, säger han.

Har det hänt tidigare att elever har skickats hem på grund av att alla var sjuka?

– Nej, det har jag inte hört talas om, det måste ha varit ett väldigt speciellt läge den dagen.

Vad händer nu?

– Jag skickade i fredags ett mejl till alla våra medlemmar på skolan och har bett om en återkoppling om hur de upplever situationen. Jag inväntar nu deras svar för att se hur vi ska agera.

– Efter det ska jag prata med rektor, verksamhetschef och skolchef. Och om det är ett kraftigt arbetsmiljöproblem så kan det lyftas med Arbetsmiljöverket. Men där är vi inte riktigt än, säger Bengt Olov Johansson.

Även föreningen For the people i Vivalla har reagerat på att skolan skickade hem eleverna i torsdags. Khalid Mohammed, som är föreningens talesperson, har själv pratat med personal på skolan och fått veta att det är en ansträngd situation. Han kallar därför alla berörda till ett möte på Folkets hus i Vivalla den 17 april klockan 18.

– Jag har kallat hit alla berörda personer, som rektor och ordförande för grundskolan. Det här vill vi inte ska hända igen, säger han och hoppas att så många som möjligt kan komma.

90 anställda på drygt 500 elever. Och rektorn skriker att hon behöver ÄNNU FLER ANSTÄLLDA?
Snacka om att dessa barn är svagbegåvade.
Citera
2019-04-10, 11:44
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
90 anställda på drygt 500 elever. Och rektorn skriker att hon behöver ÄNNU FLER ANSTÄLLDA?
Snacka om att dessa barn är svagbegåvade.

Det är här skon klämmer.

Det är omöjligt i dagens samhälle att ens antyda att en orsak till vissa invandrargruppers usla skolresultat skulle kunna vara nedärvd låg studiebegåvning.

Det skulle vara intressant (men ack så kostsamt) med ett experiment där varje somalier i en klass tilldelades en egen personlig lärare under ett år. Jag gissar att resultatet skulle blivit djupt nedslående, men det är ju bara en gissning.
Citera
2019-04-10, 11:48
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotum
Så är det även i Göteborg. Skolor i Angered fick rektorer nyligen en lönehöjning på 10k, vanliga lärare fick max 1-3%.
De höga rektorlönerna beror troligtvis på att dennes CV efter den tjänsten garanterat kommer bestå av en misslyckad skola där resultaten fallerar och där lärare vantrivs och säger upp sig stup i kvarten.

När ditt CV sedan består av kanske två sådana tjänstgöringar(läs misslyckanden) så är du inte längre så attraktiv på arbetsmarknaden.

Med det i åtanke så är de lönerna rättvisa. Jämför tjänsten med en helvit skola där allt är smoothsailing. En sådan tjänst kan en rektor förmodligen gå ner i lön för att få.
Senast redigerad av Kosmos. 2019-04-10 kl. 12:26.
Citera
2019-04-10, 11:53
Medlem
Studsbolls avatar
Har personalen återgått till arbetet? Det är märkligt attinga inblandade läckt ut info om vad som pågår, speciellt om de är hemma av missnöje.
Citera
2019-04-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Var skulle det vara oseriöst att sortera bort problembarnen? Det gör ju att övriga elever får större chans att lära sig något. Man kanske till och med kan förhindra att Sverige blir ett u-land.

Håller delvis med, dock en knepig lösning på skolor med många stökiga elever i varje klass. Det kommer inte bli några små undervisningsgruppen för fåtal individer i så fall, utan stora grupper med bara stökiga individer och det blir ju mindre kul att undervisa dem i så fall.
Citera
2019-04-10, 12:17
Medlem
Ungarna verkar varit i slagsmål.

– lärare på Vivallaskolan berättar anonymt: ”Aldrig varit så illa som nu”
https://www.na.se/artikel/orebro-kom...sa-illa-som-nu
Citera
2019-04-10, 12:22
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591

Den var låst
Citera
2019-04-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591

Klart samhället behöver reagera och ge lärarkollektivet auktoritet att styra i klassrummen. En utarmning av detta från politikernas sida är huvudproblemet. Exempelvis vill nu massor av vänsterdebattörer avstyra ordningsbetyg trots att detta inte skulle hamna i slutbetyget. Det behövs massor av pusselbitar för att få ordning på många skolor igen. Men lärarna måste ges verktyg och auktoritet. Det där sista är vänsterfolk livrädda för och därför är det också kaos på många skolor nu.
Citera
2019-04-10, 13:50
Jag blir helt galen. Det är inte alls svårt att se problemen som behöver åtgärdas. Men flata skolledningar/kommunpolitiker är, precis likt våra riksdagspolitiker, oerhört uppe bland molnen och famlar. Alternativt SER de, men vägrar erkänna det.

Lärare idag på skolor likt den i TS har NOLL auktoritet. Det är vedervärdigt. Det är liknande på mer välbeställda skolor också, men utanför "no go-områdena" är det ju inte riktigt lika allvarliga problem. Där är det mer att lille Melker givetvis inte behöver lämna in läxan om han inte vill. Han får även gärna surfa på sin mobil om han inte har lust att lyssna på läraren. Helt utan reprimander. MEn det är ju som sagt inte riktigt samma sak som i dessa områden där våld och hot är vardag. Det är helt SINNESSJUKT! Jag tror inte att ni som inte upplevt det kan föreställa er HUR illa det är. Har man då som lärare en rektor som viftar bort allt så blir man självklart frustrerad.

Vad jag vill komma fram till är att lärare idag har en vansinnig arbetsbelastning där stor del av arbetet går åt till ordbajseri som skriva åtgärdsplaner, individuella utvecklingsplaner o s v, allt för att hålla ryggen fri gentemot storebror Skolverket. De får heller inte betygsätta kvantitativ kunskap utan ska betygsätta färdigheter. Men det många inte verkar förstå är för att ens kunna utveckla sina färdigheter så måste en hel del fakta in innan. Det är vansinne att börja dilla om att kunna jämföra länder/dra slutsatser kring olika länders olika politiska styren t ex innan man ens vet var typ Danmark ligger på kartan.

Lärarutbildningen genomled jag under tre terminer. HEEEELT SJUKT! SÅ galet låg nivå. Jag har fem poäng i sällskapslekar. På fullaste allvar. Jag skojar inte. Jag pluggade med målet att bli gymnasielärare i SO. Förstår ni vilken jääävla bortkastad tid det är? För oss alla? Och det var bara en liten del av galenskapen. På utbildningen står de som ska lära människor att bli lärare och är själva URUSLA pedagoger. Det är så vansinnigt att jag känner hur min ven i pannan bultar hårdare och hårdare nu. Om jag försvinner mitt i texten så kommer det vara för att mitt huvud sprängdes.

Skolan är, precis som övriga samhället, på väg mot ett förfall utan dess like.

Och sen har "vissa" mage att ifrågasätta privatskolorna!? Det är så högt tryck på dem just nu att flera tusen och åter tusen står i kö. Men ingen fokuserar på varför det är så utan försöker istället svartmåla dessa hemska vinstdrivande företag. Vojne...

Nu sprängs fan skallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in