Citat:
Men snälla "Endryt". Tror du verkligen att bara för att "alla kommer in på lärarlinjen" verkligen passar för detta yrke. Vad jag vet sållas minst hälften bort under först året på grund av att de inte kan formulera sig ordentligt när de har tentamen, eller att de inte kan förstå det de läser. Andra året sållas det bort ca 1/3 av de som är kvar, de klarar inte pressen att läsa tyngre forskning. Det tredje året sållas ytterligare bort, de som är kvar det fjärde året ( när jag läste och tog examen 270hp), var det ca var sjunde kvar. Jag läste tunga undervisningsämnen som kemi, fysik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och matematik...INGEN av de som ursprungligen sökte in på dessa 270 hp var kvar i min grupp, däremot var det många som läste estetisk inriktning, dessa fick dock ingen riktig lärarexamen. Jag tror inte du vet något alls men försöker glänsa med din löjliga statistik...
Kom med riktiga fakta, men du har väl inte ens 270hp i Universitetsstudier alls???
Kom med riktiga fakta, men du har väl inte ens 270hp i Universitetsstudier alls???
Jag har totalt över 400 Högskolepoäng tackar som frågar.
Jag handleder universitetsstudenter. Jag har med egna ögon sett förfallet.
Jag vet vilket tryck fakulteter, dekaner, rektorer sätter på lärare och handledare att godkänna elever; "annars klarar vi inte budgeten". Man låter studenter godkännas på B- och C-uppsatser, trots att de inte vet var punkt skall sättas, hur kommatecken skall användas, var stor bokstav skall sättas osv.
Jag ser årligen referens- och litteraturförteckningar och referenshanteringar som får en att gråta.
Att "folk sållas ut från lärarprogrammen" - nej du! En del, men lååååååångt ifrån den nödvändiga kvantiteten. Varför? Just för att lärarprogrammen är kravlösa och oerhört enkla. Detta är allmänt känt bland både studenter och universitetsanställda. "Jaha, du vill läsa ett enkelt program som inte tar någon tid på dagarna - då ska du välja lärarprogrammet".
Pinsamt låga antagningskrav och usel status. Sverige har gjort så att det är mestadels "bottenskrapet" som blir lärare. De som knappt själva kunde matte i skolan tillåts bli mattelärare. Sjukt är ordet!
Vivalla-skolan är inget undantag. Lägg därtill sedvanligt "värdegrunds-prat", flathet och 95% invandrarelever. Voila!