Citat:
Ursprungligen postat av
Spyrran
Jag tror dock inte att det betraktas som kommunens egendom. Först och främst så handlar det om att Emmaus har containers på återvinningsstationerna, en sådan som syns på bild i länken i trådstarten. Nu vet jag inte hur det är i just Trollhättans kommun, men i min kommun så får secondhandbutiker betala en viss avgift årligen för att få ha sådana containers på återvinningsstationer runt om i kommunen. Läser man sedan exempelvis ->
http://emmausbjorka.se/2018/05/14/emmaus-bjorka-overtar-myrornas-insamling-inom-avfallshantering-ostra-skaraborg/ så ser man att Emmaus Björkå har ett avtal även med andra kommuner. Om de då har ett avtal med olika kommuner angående 'avfallshantering' och insamling av textiler, så är det knappast kommunens egendom.
Nja, man äger sina sopor tills de nått avfallsanläggningen, då övergår de i kommunens ägo. I det här fallet förefaller man låta Emmaus ta rätt på sakerna, jag gissar att det blir en gåva.
Man skulle kunna invända att Emmaus, och andra, har uppsamlingskärl utplacerade på flera andra platser på stan och att gåvan går från tidigare direkt till Emmaus.
Här sker uppsamlingen dock inne i den kommunala verksamheten, där en del förefaller ombesörjas av Emmaus.
I Trollhättan sker det inom ramen för den kommunala verksamheten Returen. Om den skriver kommunen:
Citat:
Returen är en arbetsmarknadsåtgärd som genom sin återvinningsdel gör insatser för Trollhättans miljö och med sitt samarbete med Emmaus Björkå även för människor i tredje världen.
och vidare
Citat:
Returens samarbete med Emmaus Björkå innebär att vi tar hand om kläder som lämnats till Trollhättans och Vänersborgs återvinningsstationer. Vi driver två second handbutiker där bättre insamlingsmateriel säljs. Försäljningsintäkterna tillfaller Emmaus Björkå.
Det är alltså till Trollhättan och Vänersborgs återvinningsstationer som sakerna skänks, dvs till respektive kommun. När Emmaus "tar hand om" så kan det inte betyda annat än att de får dem i gåva. Ska vi vara petiga så kanske inte gåvan sker från kommunen ty man skriver
Citat:
Återvinningscentral Returen
Återvinningscentralen ägs av Trollhättan Energi AB.
Det här "Returen" är alltså en av allmänna medel finansierad stödverksamhet, en åtgärd för att ge folk något att syssla med på dagarna, eller en praktikplats för att göra dem anställningsbara. Det är skattemedel, och de inkomster som den genererar skickas alltså in i en revolutionär kommunistisk organisation.
Emmaus kallar sig iofs inte kommunistisk. Den kallar sig "politisk", men om förtydligandet nu hör till saken så är den alltså revolutionär leninistisk.