2019-04-06, 11:58
Medlem
Dassaults avatar
Är detta verkligen ok att Trollhättans kommun återvinningscentral jobbar med
Emmaus Björkå?

https://www.trollhattan.se/startsida/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/praktik-och-arbetstraning/returen/returens-avdelningar/kladsorteringen/

"Dessa kläder sorteras i olika fraktioner, varav en del säljs till grossiter och en del i Returens butiker. Försäljningsintäkterna tillfaller Emmaus Björkå."

http://emmausbjorka.se/2019/04/05/bojkotta-israel-och-eurovision-2019/

"Emmaus Björkå uppmanar till bojkott av Eurovision 2019 och av israeliska varor och tjänster. Eurovision Song Contest 14-18 maj 2019 i Israels huvudstad Tel Aviv närmar sig."
Citera
2019-04-06, 12:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dassault
Är detta verkligen ok att Trollhättans kommun återvinningscentral jobbar med
Emmaus Björkå?

https://www.trollhattan.se/startsida/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/praktik-och-arbetstraning/returen/returens-avdelningar/kladsorteringen/

"Dessa kläder sorteras i olika fraktioner, varav en del säljs till grossiter och en del i Returens butiker. Försäljningsintäkterna tillfaller Emmaus Björkå."

http://emmausbjorka.se/2019/04/05/bojkotta-israel-och-eurovision-2019/

"Emmaus Björkå uppmanar till bojkott av Eurovision 2019 och av israeliska varor och tjänster. Eurovision Song Contest 14-18 maj 2019 i Israels huvudstad Tel Aviv närmar sig."

Är du förvånad? Trollhättans kommun håller säkert med antisemiterna i frågan.
Citera
2019-04-06, 14:05
Medlem
Det är väl bra att en återvinningscentral samarbetar med personer som har erfarenhet av att omge sig med skräp och sopor?
Citera
2019-04-06, 17:59
Medlem
Bajskissens avatar
Emmaus i GBG jobbar på samma vis. Skyltar uppsatta i deras fönster spaltar upp judarnas olika brott mot palestinierna. Antal vägar på västbanken som förvägras palestinierna, antal bosättningar etc. Ska försöka trolla fram en bild under kvällen.
Citera
2019-04-07, 10:16
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dassault
Är detta verkligen ok att Trollhättans kommun återvinningscentral jobbar med Emmaus Björkå?

[...]
Om det är "OK" kan väl besvaras ut två synvinklar.

Dels om det alls är lagligt att ge bort kommunal egendom till en förening. Det tror jag inte.

Om det ska ses som betalning för en tjänst (ta hand om uttjänta kläder och möbler) så trodde jag att det är en verksamhet som ska underkastas offentlig upphandling.

Dels om det är ok att den kommunala förvaltningen ensidigt stödjer en revolutionär kommunistisk organisation. Om man själv är revolutionär kommunist så tycker man väl att det är ok, är man inte det så handla man naturligtvis inte på Emmaus över huvud taget.
Citera
2019-04-07, 13:26
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Om det är "OK" kan väl besvaras ut två synvinklar.

Dels om det alls är lagligt att ge bort kommunal egendom till en förening. Det tror jag inte.

Om det ska ses som betalning för en tjänst (ta hand om uttjänta kläder och möbler) så trodde jag att det är en verksamhet som ska underkastas offentlig upphandling.

Dels om det är ok att den kommunala förvaltningen ensidigt stödjer en revolutionär kommunistisk organisation. Om man själv är revolutionär kommunist så tycker man väl att det är ok, är man inte det så handla man naturligtvis inte på Emmaus över huvud taget.

Jag tror dock inte att det betraktas som kommunens egendom. Först och främst så handlar det om att Emmaus har containers på återvinningsstationerna, en sådan som syns på bild i länken i trådstarten. Nu vet jag inte hur det är i just Trollhättans kommun, men i min kommun så får secondhandbutiker betala en viss avgift årligen för att få ha sådana containers på återvinningsstationer runt om i kommunen. Läser man sedan exempelvis -> http://emmausbjorka.se/2018/05/14/emmaus-bjorka-overtar-myrornas-insamling-inom-avfallshantering-ostra-skaraborg/ så ser man att Emmaus Björkå har ett avtal även med andra kommuner. Om de då har ett avtal med olika kommuner angående 'avfallshantering' och insamling av textiler, så är det knappast kommunens egendom.
Citera
2019-04-07, 13:56
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag tror dock inte att det betraktas som kommunens egendom. Först och främst så handlar det om att Emmaus har containers på återvinningsstationerna, en sådan som syns på bild i länken i trådstarten. Nu vet jag inte hur det är i just Trollhättans kommun, men i min kommun så får secondhandbutiker betala en viss avgift årligen för att få ha sådana containers på återvinningsstationer runt om i kommunen. Läser man sedan exempelvis -> http://emmausbjorka.se/2018/05/14/emmaus-bjorka-overtar-myrornas-insamling-inom-avfallshantering-ostra-skaraborg/ så ser man att Emmaus Björkå har ett avtal även med andra kommuner. Om de då har ett avtal med olika kommuner angående 'avfallshantering' och insamling av textiler, så är det knappast kommunens egendom.
Nja, man äger sina sopor tills de nått avfallsanläggningen, då övergår de i kommunens ägo. I det här fallet förefaller man låta Emmaus ta rätt på sakerna, jag gissar att det blir en gåva.

Man skulle kunna invända att Emmaus, och andra, har uppsamlingskärl utplacerade på flera andra platser på stan och att gåvan går från tidigare direkt till Emmaus.
Här sker uppsamlingen dock inne i den kommunala verksamheten, där en del förefaller ombesörjas av Emmaus.

I Trollhättan sker det inom ramen för den kommunala verksamheten Returen. Om den skriver kommunen:
Citat:
Returen är en arbetsmarknadsåtgärd som genom sin återvinningsdel gör insatser för Trollhättans miljö och med sitt samarbete med Emmaus Björkå även för människor i tredje världen.
och vidare
Citat:
Returens samarbete med Emmaus Björkå innebär att vi tar hand om kläder som lämnats till Trollhättans och Vänersborgs återvinningsstationer. Vi driver två second handbutiker där bättre insamlingsmateriel säljs. Försäljningsintäkterna tillfaller Emmaus Björkå.
Det är alltså till Trollhättan och Vänersborgs återvinningsstationer som sakerna skänks, dvs till respektive kommun. När Emmaus "tar hand om" så kan det inte betyda annat än att de får dem i gåva. Ska vi vara petiga så kanske inte gåvan sker från kommunen ty man skriver
Citat:
Återvinningscentral Returen
Återvinningscentralen ägs av Trollhättan Energi AB.
Det här "Returen" är alltså en av allmänna medel finansierad stödverksamhet, en åtgärd för att ge folk något att syssla med på dagarna, eller en praktikplats för att göra dem anställningsbara. Det är skattemedel, och de inkomster som den genererar skickas alltså in i en revolutionär kommunistisk organisation.
Emmaus kallar sig iofs inte kommunistisk. Den kallar sig "politisk", men om förtydligandet nu hör till saken så är den alltså revolutionär leninistisk.
Citera
2019-04-07, 14:24
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Nja, man äger sina sopor tills de nått avfallsanläggningen, då övergår de i kommunens ägo. I det här fallet förefaller man låta Emmaus ta rätt på sakerna, jag gissar att det blir en gåva.

Det är alltså till Trollhättan och Vänersborgs återvinningsstationer som sakerna skänks, dvs till respektive kommun. När Emmaus "tar hand om" så kan det inte betyda annat än att de får dem i gåva. Ska vi vara petiga så kanske inte gåvan sker från kommunen.

Jag tror faktiskt inte att det handlar om "gåvor", och att det egentligen tillhör kommunen som väljer att skänka det vidare till Emmaus.

Du skrev även tidigare:

Citat:

Jag tror faktiskt att det sker upphandling. I Borås har de i alla fall lämnat anbud, och sedan överklagat upphandlingen. Upphandlingen har då gällt ”Omhändertagande av textilmaterial mm”. -> http://emmausbjorka.se/2018/01/31/emmaus-bjorka-overklagar-upphandling/

Så det borde vara upphandling i Trollhättan också, även om jag ännu inte har hittat någon information om det. Speciellt med tanke på att Returen sysslar med klädsortering etc, och säljer det i butiken.
Citera
2019-04-07, 20:07
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag tror faktiskt inte att det handlar om "gåvor", och att det egentligen tillhör kommunen som väljer att skänka det vidare till Emmaus.

Du skrev även tidigare:

Jag tror faktiskt att det sker upphandling. I Borås har de i alla fall lämnat anbud, och sedan överklagat upphandlingen. Upphandlingen har då gällt ”Omhändertagande av textilmaterial mm”. -> http://emmausbjorka.se/2018/01/31/emmaus-bjorka-overklagar-upphandling/

Så det borde vara upphandling i Trollhättan också, även om jag ännu inte har hittat någon information om det. Speciellt med tanke på att Returen sysslar med klädsortering etc, och säljer det i butiken.
Ja, det borde det.
Men ingen av oss hittar något om att tjänsten upphandlats.
Det är konstigt för allt annat med återvinning har upphandlats. Inom kort kommer följande vara öppet för ny budgivning:
  • Mottagning av grovavfall ÅVC Ramavtal Q2
  • Mottagning av matavfall Ramavtal Q2
  • Mottagning av restavfall Ramavtal Q2
  • Mottagning brännbart avfall ÅVC Ramavtal Q2
men inte det här med kläderna som Trollhättan avlönar folk att ta hand om så att Emmaus sen kan sälja dem med förtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in