Naturligtvis är det en politisk dom. Samtidigt som Sverige (och EU) satsar betydande belopp på att möjliggöra för dissidenter i andra länder att förmedla sina budskap utom regimens räckvidd slår man ner på avvikande röster med hjälp av YGL Vidare så finner jag ingenting som tyder på att de sänt "liveradio". Radio är utsändningar i etern genom radiovågor och det tror jag inte de gjort men jag kan ha fel. Jag antar att det istället rör sig om så kallade "livesändningar" över Internet. Under den politiska klassens sommarfest, Almedalsveckan, lär det ha varit tretton "livesändningar" på dussinet, hur många av dem har ansvarig utgivare, hur många av de som saknar är anmälda och hur många av de anmälda är fällda? Svaret torde bli tre nollor på raken.
YGL skrevs innan Internet var allmänt känt och dessutom verkar både lagstiftare och jurister i allmänhet vara tekniska idioter så YGL har blivit rena rama mischmaschen efter försöken att dels inkorporera Internet och senare vad jag antar syftar på Lexbase. Jag skulle vilja ha "livesändningar" till
Citat:
tekniska upptagningar: upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med ett tekniskt hjälpmedel
men eftersom teknik bakom dessa "utsändningar" är databasdrivna så kan man inte ge sig den på att någon jurist fastnar för den alternativa definitionen för "program"
Citat:
innehållet i offentliga uppspelningar ur en databas.
Nu är det fullt möjligt att jag tolkar YGL sett ur ett tekniskt perspektiv och att juristerna med måttliga tekniska kunskaper kommer till en annan slutsats men såvitt jag kan se behövs det inget utgivningsbevis för "tekniska upptagningar" utan bara "ska förses med tydliga uppgifter om vem som har låtit framställa upptagningen, om exemplaren framställs i landet och är avsedda för spridning här".