Citat:
Ursprungligen postat av
jageStefan
Vid besiktning av min avlinda fars lägenhet konstaterade hyresvärden att lägenheten är så pass inrökt (cigarettrök) att en totalsannering behövs.
Ommålning av samtliga väggar, byte av alla golv samt byte av alla elkontakter.
Besiktningmannen bedömmer (har inte fått offerten än) kostnaden till ca 80k.
Frågan är alltså om man har rätt att göra någon form av avdrag på den kostanden pga normalt slitage (åldersreducering) ? .
Har i dagsläget ingen koll på när hyresvärden har gjort någon form av renovering, men det förutsätter jag att de måste berätta om jag frågar?
Beklagar sorgen, till att börja med...
Det här låter (tycker jag) som ett GDSGD-försök (Går det, så går det).
Att röka inomhus anses visserligen osunt och äckligt, rent socialt och numera, men som hyresgäst är det bara förbjudet om man har en överenskommelse med hyresvärden att inte röka.
Givetvis vill hyresvärden (och det är brukligt) renovera lägenheten inför en ny hyresgäst, men den kostnaden ingår normalt i hyran som hyresgästerna betalar. Summan antyder ju också att det inte handlar om en djupgående renovering, utan om relativt normal uppsnyggning inför en ny hyresgäst. r
Det som inte framgår här är:
Hur länge har din far bott i lägenheten?
Vilket skick var lägenheten i vid tillträdet ?
Vad har din far (som hyresgäst) lovat hyresvärden avseende rökning ? (Alternativt, vilka villkor har hyresvärden ställt i kontraktet, och är de i så fall inom det rimligas gräns ?)
När gjorde hyresvärden sedvanligt underhåll (tapeter, ommålning etc) senast ?
Reder du ut svaren på de frågorna får du säkerligen klart för dig om du (dödsboet) rimligen skall betala detta.