2019-04-04, 12:07
Medlem
Vid besiktning av min avlinda fars lägenhet konstaterade hyresvärden att lägenheten är så pass inrökt (cigarettrök) att en totalsannering behövs.
Ommålning av samtliga väggar, byte av alla golv samt byte av alla elkontakter.

Besiktningmannen bedömmer (har inte fått offerten än) kostnaden till ca 80k.

Frågan är alltså om man har rätt att göra någon form av avdrag på den kostanden pga normalt slitage (åldersreducering) ? .

Har i dagsläget ingen koll på när hyresvärden har gjort någon form av renovering, men det förutsätter jag att de måste berätta om jag frågar?
Citera
2019-04-04, 12:15
Medlem
JohnJensens avatar
80 utan rot låter billigt. Är det något som dödsboet skall betala?
Citera
2019-04-04, 12:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jageStefan
Frågan är alltså om man har rätt att göra någon form av avdrag på den kostanden pga normalt slitage (åldersreducering) ? .

Jag tror inte det. Har man rökt så mycket så har man nog så att säga inte vårdat lägenheten och därmed satt det här med ”normalt slitage” ur spel.
Citera
2019-04-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
80 utan rot låter billigt. Är det något som dödsboet skall betala?

Ja, enligt besikningsmannen kommer denna kostnad belastas dödsboet
Citera
2019-04-04, 20:01
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tror inte det. Har man rökt så mycket så har man nog så att säga inte vårdat lägenheten och därmed satt det här med ”normalt slitage” ur spel.

Tror också som ovanstånde
Citera
2019-04-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Tror också som ovanstånde

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Enligt hyresgästföreningen har man rätt att röka i sin lägenhet.
Dom sa även att det hade varit nått fall uppe i rätten där ett par hade flyttat in i en nyrenoverad hyresrätt vilken hyresvärden bedömde sen var i behov av sanering efter deras avflytt, men då paret kunde bevisa att de hade städat lägenheten och vädrat den frekvent så slapp de alla form av krav.

Har ju ingen aning om vädring har skett i det här fallet. Men hoppet lever iaf.
Citera
2019-04-04, 20:48
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Enligt hyresgästföreningen har man rätt att röka i sin lägenhet.
Dom sa även att det hade varit nått fall uppe i rätten där ett par hade flyttat in i en nyrenoverad hyresrätt vilken hyresvärden bedömde sen var i behov av sanering efter deras avflytt, men då paret kunde bevisa att de hade städat lägenheten och vädrat den frekvent så slapp de alla form av krav.

Har ju ingen aning om vädring har skett i det här fallet. Men hoppet lever iaf.

(JB 12 kap) 15 § Under hyrestiden ska hyresvärden hålla lägenheten i sådant skick som anges i 9 § första stycket, om inte något annat har avtalats eller följer av andra stycket.

Om lägenheten helt eller delvis är uthyrd till bostad, ska hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Detta gäller dock inte, om något annat har avtalats
...(diverse undantag)

Enligt Hyresnämnden är normala intervaller 12-15 år för tapetsering, källa: http://www.hyresnamnden.se/Fragor-oc...-i-lagenheten/

Avräkning för ålder sker ju definitivt när t ex försäkringsbolag ska ersätta förstörda golv och tapeter så det borde ju verkligen gå att hävda att dödsboet inte ska stå fullt ut för renovering till toppskick. TS borde till att börja med reda ut när bostaden var ommålad/-tapetserad senast. I mitt tycke borde dödsboet möjligen stå för tillkommande kostnader i form av t ex spärrfärg att grunda tak och väggar med för att "låsa" nikotinet i det fall det är 15 år sen det senast tapetserades.
Citera
2019-04-05, 10:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vid besiktning av min avlinda fars lägenhet konstaterade hyresvärden att lägenheten är så pass inrökt (cigarettrök) att en totalsannering behövs.
Ommålning av samtliga väggar, byte av alla golv samt byte av alla elkontakter.

Besiktningmannen bedömmer (har inte fått offerten än) kostnaden till ca 80k.

Har i dagsläget ingen koll på när hyresvärden har gjort någon form av renovering, men det förutsätter jag att de måste berätta om jag frågar?

Beklagar sorgen, till att börja med...

Det här låter (tycker jag) som ett GDSGD-försök (Går det, så går det).

Att röka inomhus anses visserligen osunt och äckligt, rent socialt och numera, men som hyresgäst är det bara förbjudet om man har en överenskommelse med hyresvärden att inte röka.

Givetvis vill hyresvärden (och det är brukligt) renovera lägenheten inför en ny hyresgäst, men den kostnaden ingår normalt i hyran som hyresgästerna betalar. Summan antyder ju också att det inte handlar om en djupgående renovering, utan om relativt normal uppsnyggning inför en ny hyresgäst. r

Det som inte framgår här är:

Hur länge har din far bott i lägenheten?
Vilket skick var lägenheten i vid tillträdet ?
Vad har din far (som hyresgäst) lovat hyresvärden avseende rökning ? (Alternativt, vilka villkor har hyresvärden ställt i kontraktet, och är de i så fall inom det rimligas gräns ?)
När gjorde hyresvärden sedvanligt underhåll (tapeter, ommålning etc) senast ?

Reder du ut svaren på de frågorna får du säkerligen klart för dig om du (dödsboet) rimligen skall betala detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in