2019-04-04, 11:01
Medlem
Hallå! Ber om ursäkt om en liknande tråd finnes, har sökt men inte riktigt hittat en men jag är nyfiken på hur mycket i blancolån man kan ta innan det säger stopp? Har en taxerad inkomst mellan 450-500 000 kr. Haft det såhär de senaste 6 åren. Alltså ca 40 000 kr i lön. Bara en csn skuld, annars inga skulder alls. Har alltså ett bra kreditvärde.

Kan man ta 1 milj i blancolån innan man kan dra för att aldrig mer återvända? 350 000 kr är väl max per företag? Har redan 300 000 i sparande. Med 1,3 miljoner i sparande kan man leva bra. Problemet blir vart i världen man skall bosätta sig. Europa är uteslutet. Thailand likaså.
Citera
2019-04-04, 11:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Helt seriöst.
Du har en bra ordnad ekonomi och där du tjänar bra. Och så ska du hålla på med sån skit? Varför?
Du kommer för alltid att vara på flykt för en småsumma (som kommer att växa). De kommer att få tag i dig till slut. Men före de får de, kommer du vara trött på att rymma.
Citera
2019-04-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Helt seriöst.
Du har en bra ordnad ekonomi och där du tjänar bra. Och så ska du hålla på med sån skit? Varför?
Du kommer för alltid att vara på flykt för en småsumma (som kommer att växa). De kommer att få tag i dig till slut. Men före de får de, kommer du vara trött på att rymma.

För alltid stämmer väl dock inte, de preskriberas väl inom en viss tid?

I övrigt håller jag med, känns dumt om man har en städad ekonomi.
Citera
2019-04-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Helt seriöst.
Jag är less på mitt liv i Sverige och vill bosätta mig utomlands. Bosätter jag mig utomlands kommer det skita sig med inkomsten då jag ej kan arbeta utomlands. Därför vill jag nu ge mig iväg för alltid. Det dröjer väl ett tag innan de börjar söka efter mig? Någon som vet vad preskriptionstiden ligger på?

Grovt skattebrott tror jag har en preskriptionstid på 10 år. Något liknande borde väl ligga här.
Senast redigerad av Halshuggning 2019-04-04 kl. 12:12.
Citera
2019-04-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
För alltid stämmer väl dock inte, de preskriberas väl inom en viss tid?

I övrigt håller jag med, känns dumt om man har en städad ekonomi.

Skulder preskriberas inte...
Citera
2019-04-04, 12:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Hallå! Ber om ursäkt om en liknande tråd finnes, har sökt men inte riktigt hittat en men jag är nyfiken på hur mycket i blancolån man kan ta innan det säger stopp? Har en taxerad inkomst mellan 450-500 000 kr. Haft det såhär de senaste 6 åren. Alltså ca 40 000 kr i lön. Bara en csn skuld, annars inga skulder alls. Har alltså ett bra kreditvärde.

Kan man ta 1 milj i blancolån innan man kan dra för att aldrig mer återvända? 350 000 kr är väl max per företag? Har redan 300 000 i sparande. Med 1,3 miljoner i sparande kan man leva bra. Problemet blir vart i världen man skall bosätta sig. Europa är uteslutet. Thailand likaså.
1.3 miljoner räcker väl inte särskilt långt ens in Thailand..
Citera
2019-04-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
1.3 miljoner räcker väl inte särskilt långt ens in Thailand..
12-20 år räcker det iallafall. Då är jag nästan 50-55 år. Då är det mesta av livet färdigt. Det är nu man skall leva. Skulle dock inte åka till Thailand. Sverige har väl ett nära samarbete med dem. Det kommer ta ett par månader innan det går till kronofogden och ytterligare ett tag innan de gör en utmätning av ens tillgånger. Tills dess öppnar man ett konto i danmark, överför pengarna dit. Sedan ett nytt konto i det nya landet och överför pengarna dit. Sedan ut i cash.
Citera
2019-04-04, 12:29
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
12-20 år räcker det iallafall. Då är jag nästan 50-55 år. Då är det mesta av livet färdigt. Det är nu man skall leva. Skulle dock inte åka till Thailand. Sverige har väl ett nära samarbete med dem. Det kommer ta ett par månader innan det går till kronofogden och ytterligare ett tag innan de gör en utmätning av ens tillgånger. Tills dess öppnar man ett konto i danmark, överför pengarna dit. Sedan ett nytt konto i det nya landet och överför pengarna dit. Sedan ut i cash.
Ok. Låt oss säga 12 år då. Vad ska du göra vid 50 års ålder sen då? Ta livet av dig?

Åka hem till Sverige är ju ganska uteslutet. 12 år utan, gissar jag, dokumenterat arbete lär innebära arbetslöshet. Därtill lär kronofogdeskulden vid det laget ha mångdubblats så det skulle innebära arbetslöshet och en gigantisk skuld . Låter som ett dyrt pris att betala för 12 år i solen.
Citera
2019-04-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Skulder preskriberas inte...

Sluta prata om saker du uppenbarligen inte vet något om.

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2019-04-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Sluta prata om saker du uppenbarligen inte vet något om.

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Dock så är det inte så svårt för den som driver skulden att bryta preskriptionstiden.
Citera
2019-04-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ok. Låt oss säga 12 år då. Vad ska du göra vid 50 års ålder sen då? Ta livet av dig?

Åka hem till Sverige är ju ganska uteslutet. 12 år utan, gissar jag, dokumenterat arbete lär innebära arbetslöshet. Därtill lär kronofogdeskulden vid det laget ha mångdubblats så det skulle innebära arbetslöshet och en gigantisk skuld . Låter som ett dyrt pris att betala för 12 år i solen.
Jag har en kandidatexamen och arbetar i ett bristyrke där det fortfarande kommer att vara en stor brist i framtiden också. Så jag är inte orolig faktiskt. Jag kan arbeta i hela världen med min examen. Antingen vitt genom en massa jävla pappersarbete först (orkar inte och tar år) eller jobba extra som svart arbetskraft. Återvänder jag hem, så är det ju bara snällt att börja betala tillbaka genom en avbetalningsplan om jag inte hunnit investera pengarna på börsen och kan fortsätta mitt uppehälla utomlands.
Senast redigerad av Halshuggning 2019-04-04 kl. 12:42.
Citera
2019-04-04, 12:37
Avslutad
Intressant idé, jag har haft liknande tankar. Fast i mitt fall handlar det mest om att skita i att betala en reavinst. Men blir nog lite struligt med bankkonton och sånt, och alla pengar vill man nog inte ha i kryptovalutor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in