2019-04-04, 12:45
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag har en kandidatexamen och arbetar i ett bristyrke där det fortfarande kommer att vara en stor brist i framtiden också. Så jag är inte orolig faktiskt. Jag kan arbeta i hela världen med min examen. Antingen vitt genom en massa jävla pappersarbete först eller jobba extra som svart arbetskraft. Återvänder jag hem, så är det ju bara snällt att börja betala tillbaka genom en avbetalningsplan om jag inte hunnit investera pengarna på börsen och kan fortsätta mitt uppehälla utomlands.
Ok. Så frågan är egentligen bara hur mkt du kan låna?
Som sagt 350 000 brukar ju vara max per bank. Men du skulle ju kunna testa att söka samtidigt på ett gäng olika banker. Med lite tur kan du kanske få igenom ett par lån eller mer på den summan.
Går ju ta många olika kreditkort med och maxa uttagen. Känns som att har man inte mkt lån sedan tidigare, bra kreditvärdighet, bra lön så borde man nog kunna låna ihop 700 000 iaf
Citera
2019-04-04, 12:47
Medlem
Kronofogden har ingen makt i Thailand samt att de ej heller har utlämningsavtal med Sverige bara vid grov brottslighet

Jag har själv gjort de du tänker på dock med sms lån o diverse andra smålån gör du alla samma dag eller vecka så får du ihop en hel del ja fick ihop runt 300,000

Sen kan du ju öppna bankkonto i Thailand också dem är väldigt noga med banksäkerhet där också,

Gillar du Asien så dra till Kambodja Vietnam Myanmar Laos eller Thailand så kommer du utan tvekan kunna leva där i 10år så de preskriberas och sedan åker till Sverige igen jobba ett år och så kan du göra samma sak igen.
Citera
2019-04-04, 14:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Kronofogden har ingen makt i Thailand samt att de ej heller har utlämningsavtal med Sverige bara vid grov brottslighet

Jag har själv gjort de du tänker på dock med sms lån o diverse andra smålån gör du alla samma dag eller vecka så får du ihop en hel del ja fick ihop runt 300,000

Sen kan du ju öppna bankkonto i Thailand också dem är väldigt noga med banksäkerhet där också,

Gillar du Asien så dra till Kambodja Vietnam Myanmar Laos eller Thailand så kommer du utan tvekan kunna leva där i 10år så de preskriberas och sedan åker till Sverige igen jobba ett år och så kan du göra samma sak igen.

Efter 6 månader kommer du vistas illegalt i alla de länder du räknar upp. Det går inte att pendla fram och tillbaka med nya 30 dagars visa i 10 år.
Taktiken från svenska myndigheter är att återkalla ditt pass. Om du vistas i Thailand utan giltigt pass
kommer du att anhållas av Thai police och utvisas av Thailändska myndigheter.
För att kräva en utlämning enligt utlämningsavtalet krävs en dom i sverige.
Citera
2019-04-04, 14:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ok. Så frågan är egentligen bara hur mkt du kan låna?
Som sagt 350 000 brukar ju vara max per bank. Men du skulle ju kunna testa att söka samtidigt på ett gäng olika banker. Med lite tur kan du kanske få igenom ett par lån eller mer på den summan.
Går ju ta många olika kreditkort med och maxa uttagen. Känns som att har man inte mkt lån sedan tidigare, bra kreditvärdighet, bra lön så borde man nog kunna låna ihop 700 000 iaf

Jag skulle tro att du hinner ta 2 lån, max 3 innan du blir spärrad pga för många UC på kort tid.
banker och kreditinstitut kollar hur många upplysningar som tagits på dej och har du många på
kort tid som blir det stoppat.
Citera
2019-04-04, 14:30
Medlem
Christopher.s avatar
Skulle rekommendera dig att få ihop mer pengar, då kan du komma tillbaka lagom till pensionen, då kan inte kronofogden göra ett piss om du inte har några tillgångar av värde, om inte skulderna redan preskriberats.

Dock skulle jag rekommendera dig om du genomför detta att avskriva dig rätten till arv från släktingar, så inte kronofogden kan nalla av det.
Citera
2019-04-04, 14:31
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag skulle tro att du hinner ta 2 lån, max 3 innan du blir spärrad pga för många UC på kort tid.
banker och kreditinstitut kollar hur många upplysningar som tagits på dej och har du många på
kort tid som blir det stoppat.

Se lyxfällan, var någon nisse med 900.000 i blancolån utöver huslånet i sista lyxfällan.
Citera
2019-04-04, 14:33
Medlem
Citat:
Hallå! Ber om ursäkt om en liknande tråd finnes, har sökt men inte riktigt hittat en men jag är nyfiken på hur mycket i blancolån man kan ta innan det säger stopp? Har en taxerad inkomst mellan 450-500 000 kr. Haft det såhär de senaste 6 åren. Alltså ca 40 000 kr i lön. Bara en csn skuld, annars inga skulder alls. Har alltså ett bra kreditvärde.

Kan man ta 1 milj i blancolån innan man kan dra för att aldrig mer återvända? 350 000 kr är väl max per företag? Har redan 300 000 i sparande. Med 1,3 miljoner i sparande kan man leva bra. Problemet blir vart i världen man skall bosätta sig. Europa är uteslutet. Thailand likaså.

man kan hålla sig borta ett tag men banker samkör sina system så de ser om du varit en stygging innan och vem du blåst.
Citera
2019-04-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
För alltid stämmer väl dock inte, de preskriberas väl inom en viss tid?

I övrigt håller jag med, känns dumt om man har en städad ekonomi.
Brottet, bedrägeri, preskriberas men skulden finns kvar.
Citera
2019-04-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Skulle rekommendera dig att få ihop mer pengar, då kan du komma tillbaka lagom till pensionen, då kan inte kronofogden göra ett piss om du inte har några tillgångar av värde, om inte skulderna redan preskriberats.

Dock skulle jag rekommendera dig om du genomför detta att avskriva dig rätten till arv från släktingar, så inte kronofogden kan nalla av det.
Skulder preskriberas inte
Citera
2019-04-04, 14:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
12-20 år räcker det iallafall. Då är jag nästan 50-55 år. Då är det mesta av livet färdigt. Det är nu man skall leva. Skulle dock inte åka till Thailand. Sverige har väl ett nära samarbete med dem. Det kommer ta ett par månader innan det går till kronofogden och ytterligare ett tag innan de gör en utmätning av ens tillgånger. Tills dess öppnar man ett konto i danmark, överför pengarna dit. Sedan ett nytt konto i det nya landet och överför pengarna dit. Sedan ut i cash.

Min analys är att du inte kan leva 10 år i ett fredligt och trevligt land utan att ha dokument i ordning.
Din enda chans är att köpa en ny identitet med pass och id kort.
Där faller ju Thailand om du inte ser asiatisk ut.
Skulle tro att det kan gå i länder som Serbien, Montenegro, kanske Rumänien/Bulgarien.
Men vem fan vill tillbringa 10 år på Balkan om man inte måste.
Stor skillnad om du håller dej undan rättegång och ett bergsäkert 8-10 årigt fängelsestraff på tung anstalt. Då sitter jag hellre på em balkong vid svarta havet och väntar på preskription.
Citera
2019-04-04, 14:41
Medlem
Citat:
Hallå! Ber om ursäkt om en liknande tråd finnes, har sökt men inte riktigt hittat en men jag är nyfiken på hur mycket i blancolån man kan ta innan det säger stopp? Har en taxerad inkomst mellan 450-500 000 kr. Haft det såhär de senaste 6 åren. Alltså ca 40 000 kr i lön. Bara en csn skuld, annars inga skulder alls. Har alltså ett bra kreditvärde.

Kan man ta 1 milj i blancolån innan man kan dra för att aldrig mer återvända? 350 000 kr är väl max per företag? Har redan 300 000 i sparande. Med 1,3 miljoner i sparande kan man leva bra. Problemet blir vart i världen man skall bosätta sig. Europa är uteslutet. Thailand likaså.
I länder typ Somalia kan du leva länge på en mille. Andra länder funkar nog inte så bra eftersom Sverige skulle dra in ditt pass och hindra rörelse.
Citera
2019-04-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456

Skulder preskriberas inte men kan avskrivas om långivaren vill det.
Det är brotten som preskriberas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in