2026-06-01, 16:43
Medlem
SmalFetLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Var nåt inlägg om att maten för alla djur kostar 5000 kr/vecka, 5000 x 52 = 260000 kr årligen. Ett äldre inlägg uppgav matkostnaden för djuren till 300000 kr årligen. Hur ska de ha det? Jag tycker de summorna låter lite väl. Har bekanta som haft sällskapsgrisar och får, inte kostar de dessa summorna.

Tror inte ett smack på henne!

Hon saltar där det behövs och drar ifrån när det krävs.
Det var någon som reagerade på de summorna för maten till djuren för en tid sedan, som påstod att hen hade fler djur än M*chelle och maten till dessa djur kostade betydligt mindre. Dessutom yrkesarbetade denna människa och tog hand om djuren på sin fritid.

Sådana inlägg tycker nog inte M*chelle om...

Nu söker hon tydligen någon som är bygg-kunnig och tidigare var det transportörer...

Hon verkar inte klara av mycket själv utan tigger sanslösa pengar från ont anande människor med gott hjärta, men verkar både extremt oorganiserad och allt annat än stabil.

Det kommer inte en krona från mig, vare sig nu eller framöver, då jag inte hjälper självupptagna, giriga och falska parasiter som dessutom verkar starta konflikter i tid och otid när hon inte får som hon vill.
Citera
2026-06-01, 17:58
Medlem
Angående dessa skyhöga summor för mat hon nämner

2x häst : ca 10 kg hö/häst och dag = 140 kg i veckan (snittpris ca 3kr/kg på storbalar) = 420 kr i veckan

Hästarna rör sig inte mer än i hagen så 0 kr för kraftfoder. Annat dom kan tänkas behöva, kanske mineraler eller snacks, max 80 kr i veckan för båda.

Total foderkostnad häst per vecka= 500 kr.

10x gris
(8 stora) : 1x fullvuxen avelsgris kan äta 3-5 kg spannmål per dag.

Ingen av dessa grisar diar några ungar och vissa är inte fullvuxna så vi räknar på 3kg spannmålskross/gris och dag.

8x3=24 kg spannmålskross/dag

(2 små) : ca 0,5-0,7 kg spannmålskross/dag

Spannmålspris på bulk varierar mellan 1,70-2,50 beroende på sort men vi kan räkna på 2 kr.

För att göra det enkelt - ca 25 kg spannmålskross/dag går åt till grisarna, så 175kg/veckan.

175x2 = 350

Grisarna får ju en del grönsaker också vilket jag tycker dom ska ha.
Gratis grönsaker finns att hämta från olika butiker men om man mot förmodan behöver köpa borde man klara sig på 150 kr i veckan.

Total foderkostnad gris per vecka = 350-500 kr.

4x hund
Med hundarnas storlek i åtanke kan jag bara gissa att daglig torrfoderranson ser liknande ut:
2 medelstora - ca 400g/dag/hund
1 mellan - ca 250g/dag
1 liten - ca 150 g/dag

Daglig konsumtion ca 1,2 kg/ dag , i veckan 8,4 kg

En säck torrfoder av helt okej kvalité kostar ca 35kr/kg

Hundgodis, tuggisar och snacks vill dom också ha, 50 kr per hund i veckan är rimligt.

Total foderkostnad hund i veckan: ca 500 kr

2x katt
Ca 200g torrfoder per katt/dag
400×7 = 2,8 kg/ veckan

Ett helt okej kattfoder kostar ca 35 kr/kg

35x2,8= 98 kr / vecka

Total foderkostnad katt per vecka = ca 100 kr

4x kanin
2x får+ 2x lamm

Jag klumpar ihop fåren och kaninerna nu. Eftersom Hästarna käkar ca 140 kg hö i veckan blir det att öppna en höbal varannan vecka, totalt 280kg till hästarna. För att få en kostnad på fåren och kaninerna kan vi säga att dom käkar upp resten av de ca 100 kg som finns kvar på balen varannan vecka. Så ca 50kg hö/vecka på smådjuren.

50x3 = 150

Total foderkostnad får och kaniner per vecka = 150 kr

= 26 djur

Eftersom hon skrivit att det finns ca 60 djur på gården i nuläget borde det i runda slängar finnas ca 30 höns där också.

Räknar på ca 1dl spannmålskross per höna/dag samt matrester,bete och lite grönsaker från grisarna.

Ca 3 kg spannmålskross för alla hönor per dag då, vilket blir 21 kg i veckan .
21x2 = 42

Total foderkostnad höns per vecka = ca 50 kr

Så för att summera vad varje djurslag kostar i veckan :

Hästar 500 kr
Grisar 500 kr
Hundar 500 kr
Katter 100 kr
Får och kanin 150 kr
Höns 50 kr

Totalt blir det en kostnad på 1800kr i veckan för att fodra alla djuren med den maten dom behöver ha samt godsaker.
Då har jag inte räknat med det billigaste priset på fodret heller, utan någonstans mittemellan billigt och dyrt.

Att Michelle väljer att inte köpa foder på bulk utan istället betalar 3 gånger så mycket i en närbutik är knäppt. För om hon ska komma upp i den här kostnaden på 6000 kr i veckan som hon pratar om måste hon slösa på riktigt bra.
Senast redigerad av Draperi 2026-06-01 kl. 18:00.
Citera
2026-06-01, 18:47
Medlem
Snyggt räknat av "Draperi".
För det som inte fattat det så lever MB av pengarna hon samlar in till djuren. Har alltid gjort och fortsätter att göra.
Hennes insamlingarna betalar hennes privata hyra, cig, kaffe, öl, vin, mat, telefon, el, vatten, menskydd, smink, tatueringar, resor.
Där har ni förklaringen till att vaken hon eller föreningen redovisar sina inkomster.
Vem på denna planet tror att man kan leva på luft?
Citera
2026-06-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NIBBE79
Snyggt räknat av "Draperi".
För det som inte fattat det så lever MB av pengarna hon samlar in till djuren. Har alltid gjort och fortsätter att göra.
Hennes insamlingarna betalar hennes privata hyra, cig, kaffe, öl, vin, mat, telefon, el, vatten, menskydd, smink, tatueringar, resor.
Där har ni förklaringen till att vaken hon eller föreningen redovisar sina inkomster.
Vem på denna planet tror att man kan leva på luft?

Precis som förut när hon reste jorden runt på olika djurrättsevangemang och när hon blev ifrågasatt av folk inom rörelsen varför hon spenderade pengarna på onödiga saker som alkohol så sa hon att hon gjorde det för att annars klarade hon inte av att gå igenom materialet....så nödvändigt att supa ner sig för donationerna man får in tydligen. Precis som nu. Öl och vin hela tiden. Klart veckokostnaden för "djurens foder" blir hiskelig när även hennes alkoholmissbruk ska finansieras av följarna.
Citera
2026-06-02, 22:00
Medlem
Nu har MB gått ut på sin Facebook och påstår att hennes djur kostar 32 000 i månaden att ta hand om.
32 000!
Det innebär att "föreningen " måste tigga ihop nästan 400 000 per år för att ha råd att bara mata djuren!
Citera
2026-06-02, 22:48
Medlem
SmalFetLagoms avatar
Citat:
Nu har MB gått ut på sin Facebook och påstår att hennes djur kostar 32 000 i månaden att ta hand om.
32 000!
Det innebär att "föreningen " måste tigga ihop nästan 400 000 per år för att ha råd att bara mata djuren!

Har hon skrivit det idag för jag hittar inte någon summa i de senaste inläggen på Facebook.
Däremot läste jag vad en man skrivit som inte var direkt imponerad av henne och genast blev han ifrågasatt av "de beundrande hönsen" som inte inser hur lurade de blir....

OBS... Nu såg jag kommentaren om att djuren kostar 32 000 kronor i månaden.
Hon är ju tamefan inte riktigt frisk....
Senast redigerad av SmalFetLagom 2026-06-02 kl. 23:00.
Citera
2026-06-03, 18:33
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
32 000!

Summan tycks öka för varje inlägg. Vad är det som kostar? Hyran av marken? Vattnet? Elen? Fodret? Varför inte redovisa.

Pratade om detta fall med en bekant som har hästar och haft fler + får. Personen tyckte ju summorna är lite väl höga, även om allt räknas in i det hela.
Citera
2026-06-03, 18:57
Medlem
Nu har hon skaffat sig två nya kultingar också.
Djursamlandet slutar inte... det kommer bli för mycket, det är redan för många på den lilla ytan..
Citera
2026-06-04, 06:04
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Nu har hon skaffat sig två nya kultingar också.
Djursamlandet slutar inte... det kommer bli för mycket, det är redan för många på den lilla ytan..

Vet du varifrån de grisarna kom?

Samlar in fler djur på en tomt som inte har dugliga väderskydd, absolut inte för kalla höstar och vintrar, 200 hektar... Om vi nu ska tro på Michelles påstående att djuren kostar över 30K per månad, då skaffar man två till, utan säkrad ekonomi. Nej, nu blir det anmälan till länsstyrelsen idag.

Jag tycker det är fint med djurfristäder, absolut inget emot de, de fristäder jag besökt tidigare har haft flera aktiva medlemmar (minst 10+) som arbetar deltid/heltid med annat samt har säkrad ekonomi. De skulle aldrig få för sig göra något sådant här vårdslöst att samla djur hursom.
Senast redigerad av SegerHelg88 2026-06-04 kl. 06:08.
Citera
2026-06-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Vet du varifrån de grisarna kom?

Samlar in fler djur på en tomt som inte har dugliga väderskydd, absolut inte för kalla höstar och vintrar, 200 hektar... Om vi nu ska tro på Michelles påstående att djuren kostar över 30K per månad, då skaffar man två till, utan säkrad ekonomi. Nej, nu blir det anmälan till länsstyrelsen idag.

Jag tycker det är fint med djurfristäder, absolut inget emot de, de fristäder jag besökt tidigare har haft flera aktiva medlemmar (minst 10+) som arbetar deltid/heltid med annat samt har säkrad ekonomi. De skulle aldrig få för sig göra något sådant här vårdslöst att samla djur hursom.

Alla andra fristäder äger ju sin gård där dom har fristaden. Det verkar också som att dom som driver de fristäderna har jobb också (vilket enligt Michelle är omöjligt). Ska man ha en fristad borde det vara en självklarhet att man börjar med att skaffa en gård där man kan ha djuren. Michelle söker redan efter en ny gård att flytta till.

Angående mängden djur så har Michelle setts i olika djurforum, bland annat för hästar, där han aktivt söker efter djur att ta över/köpa loss. Typiskt beteende hos djursamlare.

Såg på ett av de senaste posterna hon gjorde att någon frågade hur många höns dom hade men självklart uteblev svaret. Det är flera som frågat. Jag gissar att hon inte vill svara eftersom folk då kommer märka när djuren helt plötsligt försvinner. Det är många djur som försvinner från gården men aldrig mer talas om. Förutom grisen som dog då, där var det så viktigt med separat kremering för nästan 20 000.
Citera
2026-06-04, 15:08
Medlem
SmalFetLagoms avatar
Nu får den som swishar mest pengar döpa en höna...
Girigheten saknar helt spärrar och parasiten levererar nya tiggerier varje dag.

Inlägget låg uppe i ca 30 minuter och försvann ganska snabbt, men de fem största swish-bidragen skulle få döpa varsin höna!!
Sinnessjukt!!!
Senast redigerad av SmalFetLagom 2026-06-04 kl. 16:05.
Citera
2026-06-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmalFetLagom
Nu får den som swishar mest pengar döpa en höna...
Girigheten saknar helt spärrar och parasiten levererar nya tiggerier varje dag.

Inlägget låg uppe i ca 30 minuter och försvann ganska snabbt, men de fem största swish-bidragen skulle få döpa varsin höna!!
Sinnessjukt!!!

Nejdå det finns kvar! Den tävlingen pågår fram till 7e Juni.. rätt rolig läsning i kommentarerna på utsprungsinlägget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in