Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-04-01, 15:59
Bannlyst
Hejsan.
Jag letar efter bra program som kan erbjuda uppsnabbning av system och rengöra, optimera, defraga, Malware kontroll osv... Vet om att det finns en uppsjö med program men vad rekommenderar ni?
Citera
2019-04-01, 16:16
Bannlyst
Ccleaner rensa skräp.
Ccleaner fixa registery.
Ccleaner ta bort onödiga uppstarts program.
Ccleaner ta bort onödiga program.
Malewarebytes ta bort virus och trojaner.
Ändra temat till windows classic och välja high preformance.
Installera om windows.
Citera
2019-04-01, 17:05
Medlem
Gud-Runars avatar
Jag har licens för Advance System Care Ultimate köpt många år sedan.
Letar man lite på nätet brukar det gå ofta att hitta billigare än från direkt från Iobit.

Det är både rensning och antivirus.
Uppdaterade precis licensen för 3 datorer 1 år för 199kr.
Förr körde jag gratisprogram och fick ibland problem, ibland stora men detta är stabilt, enkelt o krångelfritt.
Har inte haft antydan till problem på mer än 5 år.
Använder också deras gratisprogram.

Inbillar mig att den största vinsten är de är gjorda för att fungera tillsammans.
Citera
2019-04-01, 17:20
Bannlyst
Tusen tack för tipsen.
Iobit ser mycket intressant ut måste ge det en chans.
CCleaner rensade upp mycket.
Citera
2019-04-01, 18:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobban
Hejsan.
Jag letar efter bra program som kan erbjuda uppsnabbning av system och rengöra, optimera, defraga, Malware kontroll osv... Vet om att det finns en uppsjö med program men vad rekommenderar ni?

Wise care, Cacheman och Kerish Doctor är intressanta. Advanced system care gjorde min dator med en SSD långsammare trots att det var just SSD`n som det skulle göra snabbare.

Egentligen finns det inga sådana program, den uppsnabbning och optimering de lovar är marginell. Rensa, ja det gör de flesta. Det som finns är ett antal "tweaks" man kan tillämpa på datorn som man kan hitta på nätet som förbättrar etc. De fungerar faktiskt och gör skillnad.

Vad, mer exakt vill du förbättra?

Har du t.e.x aktiverat alla processorer?
Citera
2019-04-01, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du t.e.x aktiverat alla processorer?

Hur gör man det?
Med program?
Citera
2019-04-01, 19:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hur gör man det?
Med program?

Kontrollpanelen - admin.v-tyg - Sys.konfig - systemstart - avancerade alternativ. Resten tror jag du förstår.

Vilket Os har du?
Citera
2019-04-01, 19:53
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Hur gör man det?
Med program?
Det kan du om du går in på Advanced SystemCares Ultimate flik Åtgärdcentral och Process Manager.
Lite att lära sig förstås innan man behärskar allt fullt ut.

Själv är jag nöjd med inställningar som kommer men använder dess "Turbo Boost" som stängt 8 processer.

Vill du trycka på en knapp och fixa det mesta eller skaffa dig specialkunskaper och Tweaka datorn själv?
Citera
2019-04-01, 20:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Det kan du om du går in på Advanced SystemCares Ultimate flik Åtgärdcentral och Process Manager.
Lite att lära sig förstås innan man behärskar allt fullt ut.

Själv är jag nöjd med inställningar som kommer men använder dess "Turbo Boost" som stängt 8 processer.

Vill du trycka på en knapp och fixa det mesta eller skaffa dig specialkunskaper och Tweaka datorn själv?

Varför betala för något som är gratis.

Det är rätt enkelt att stänga av långt mer än 8 processer. Vad sägs om 25-30?
Faran med tweak/optimeringsprogram är att de inte värderar det de vill stänga av. Man behöver själv veta om det är rätt. A.S.C vill t.e.x via turboboost rätt ofta stänga nödvändiga processer. Förutom att det inte innehåller alla goda tweaks samt gör fel inställningar för en del av dem. Ibland faktiskt försämrar.
Senast redigerad av 1FF 2019-04-01 kl. 20:04.
Citera
2019-04-01, 20:35
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Varför betala för något som är gratis.

Det är rätt enkelt att stänga av långt mer än 8 processer. Vad sägs om 25-30?
Faran med tweak/optimeringsprogram är att de inte värderar det de vill stänga av. Man behöver själv veta om det är rätt. A.S.C vill t.e.x via turboboost rätt ofta stänga nödvändiga processer. Förutom att det inte innehåller alla goda tweaks samt gör fel inställningar för en del av dem. Ibland faktiskt försämrar.
66 spänn per dator/år är 18 öre per dag för att slippa fördjupa sig i systemet. Så klart att ett systemprogram inte är optimalt för min hårdvara, mjukvara och användningssätt.
Men nu kräver jag bara typ 90% av möjlig prestanda.

Nu har jag 5 datorer varav en Linux men jag betvivlar att om jag använde A.S.C och lämnade bort dem till en datorfirma för att snabba upp dem att jag märkte annan skillnad som användare än tunnare plånbok.

Har inte haft en enda systemkrasch på 5 år på någon av mina 4 windows kanske tweaka lagom är bra.
Citera
2019-04-01, 21:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
66 spänn per dator/år är 18 öre per dag för att slippa fördjupa sig i systemet. Så klart att ett systemprogram inte är optimalt för min hårdvara, mjukvara och användningssätt.
Men nu kräver jag bara typ 90% av möjlig prestanda.

Nu har jag 5 datorer varav en Linux men jag betvivlar att om jag använde A.S.C och lämnade bort dem till en datorfirma för att snabba upp dem att jag märkte annan skillnad som användare än tunnare plånbok.

Har inte haft en enda systemkrasch på 5 år på någon av mina 4 windows kanske tweaka lagom är bra.

Ts har bara en dator, om jag förstått rätt.

Det finns bara 3-4 tweaks man behöver göra samt köra 3-4 program sedan är alla uppsnabbningar/optimeringar gjorda, optimalt. Till skillnad ifrån vad dessa förbättringsprogram gör. I vissa fall försämrar de som sagt. Alla andra småförbättringar som A.S.C och Wise care t.e.x gör utgör inte ens en marginell skillnad. Dessa typer av program är bara en annan typ av kontrollpanel för Windows.

Sedan beror det lite på vad man vill förbättra, Cacheman t.e.x kan vara bra ibland. Speciellt på datorer som är gamla eller har lite RAM.

Men den bästa optimering man kan göra är att byta till SSD om man har en HDD. Allt annat är rätt marginellt i det stora hela.

Men men, vi får höra vad Ts säger.
Senast redigerad av 1FF 2019-04-01 kl. 21:51.
Citera
2019-04-01, 23:11
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ts har bara en dator, om jag förstått rätt.

Det finns bara 3-4 tweaks man behöver göra samt köra 3-4 program sedan är alla uppsnabbningar/optimeringar gjorda, optimalt. Till skillnad ifrån vad dessa förbättringsprogram gör. I vissa fall försämrar de som sagt. Alla andra småförbättringar som A.S.C och Wise care t.e.x gör utgör inte ens en marginell skillnad. Dessa typer av program är bara en annan typ av kontrollpanel för Windows.

Åh en connoisseur.
När licensen har varit nära att gå ut har jag migrerat den till en bekant som har haft problem, de har sannerligen blivit glada av förbättringen.
Men som du säger har de kunnat fixa det själva med " 3-4 tweaks man behöver göra samt köra 3-4 program sedan är alla uppsnabbningar/optimeringar gjorda"

Det kanske är just den kunskapen jag inte har utan betalar 18 öre per dag/dator för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in