2019-04-01, 13:07
Medlem
Hyresradhus 7 lägenheter skadat och man låter den brinna ner. I samma grupp av hus brann en länga ned för mer än 10 år sedan, en död den gången. Orsaken då sas vara en utegrill.

Lite längre bort i Viksjö brann ett likadant hus för ca 5 år sedan. Kan man misstänka en lågaktiv pyroman eller bor det bara slarvmänniskor i hyresradhus? Är det en livsfarlig boendeform? Taken är förmodligen inte brandsektionerade det sprider sig snabbt på krypvinden, brinner en lägenhet brinner alla.

Ruggigt för de som bor kvar och som måste lita på sina grannar.
Citera
2019-04-01, 14:57
Medlem
Någon som vet vilka nummer på Forellgränd det gäller?
Citera
2019-04-01, 21:04
Moderator
Tystnads avatar
Ja dom här vindarna utan brandsektioner är hemska, trodde man byggt bort dessa då problemet är välkänt sedan årtionden, men tydligen inte.

Dom bränder jag varit med om via jobbet har för det mesta slarv orsakad av levande ljus, sängrökning, spisbränder.
Så visst slarv är en bidragande orsak.
Slarv människor bor dock överallt, bostadsrätter, hyreshus, villor så det går inte se något sammanband.
Däremot har ju villa och större hus ägare en tendens och möjlighet köpa mera prylar eftersom dom har plats ha dessa , tex elbilar (eluttagsladdningen kan brinna, hänt flera ggr) , robotgräsklippare, hoverboards osv (bägge har högeffektbatterier som är välkänt brandfarliga), man eldar med ved,och pellets som är en brandfara om det slarvas.

Värre är att många slarv pellar aldrig byter batteri i brandvarnaren, börja den pipa pga batteriet är dåligt eller matlagning , så varken byter dom batteri eller trycker på pausknapp vid matlagning, nej den plockas ner och sätts sedan aldrig upp igen
Citera
2023-07-07, 00:42
Medlem
Jag bor i radhuslänga på Hummelmora som alla pratar om. Min vän Marie Ahlson omkommit i branden på Forellgränd. Området är livsfarligt. Så fort brinner i en lägenhet då brinner det i hela radhuslänga genom taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in