2019-04-01, 00:31
Medlem
GrillTeknikers avatar
Ska boka en hyrbil för semesterresan och är som vanligt ute i sista taget. Insåg när jag satt och kollade att det tydligen inte duger med ett vanligt Visa bankkort, utan det ska vara ett kreditkort. Något sådant har jag aldrig ägt, så får väl ansöka om det.

Ansökte via min bank Skandiabanken för jag tänkte att det borde gå snabbt då jag varit kund där sedan urminnes tider, men när ansökan var klar så dök det upp att jag måste skicka in ett arbetsgivarintyg och det ska tydligen skickas i nåt jäkla svarskuvert som de skickar ut - lär ju inte ha något kort i näven på minst en vecka, säkert längre.

Så var kan jag ansöka om ett Visa/Mastercard kreditkort med åtminstone 10000-20000 kr kredit så snabbt som möjligt? Är OkQ8 och liknande snabba, eller ska de också ha en massa pappersarbete med gammelpost?
Citera
2019-04-01, 00:41
Medlem
constants avatar
Var duger inte ett betalkort?
Citera
2019-04-01, 00:41
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ska boka en hyrbil för semesterresan och är som vanligt ute i sista taget. Insåg när jag satt och kollade att det tydligen inte duger med ett vanligt Visa bankkort, utan det ska vara ett kreditkort. Något sådant har jag aldrig ägt, så får väl ansöka om det.

Ansökte via min bank Skandiabanken för jag tänkte att det borde gå snabbt då jag varit kund där sedan urminnes tider, men när ansökan var klar så dök det upp att jag måste skicka in ett arbetsgivarintyg och det ska tydligen skickas i nåt jäkla svarskuvert som de skickar ut - lär ju inte ha något kort i näven på minst en vecka, säkert längre.

Så var kan jag ansöka om ett Visa/Mastercard kreditkort med åtminstone 10000-20000 kr kredit så snabbt som möjligt? Är OkQ8 och liknande snabba, eller ska de också ha en massa pappersarbete med gammelpost?
Preem är hyfsat snabba om du hade en hyfsad taxerad inkomst för 2017 (den senaste de har att gå på) men det tar nog närmare en vecka ändå då kort och kod aldrig skickas ut tillsammans. Jag har för mig att koden kommer först men möjligt att det varierar.

Är inkomsten inte tillräckligt hög blir du nekad.
Citera
2019-04-01, 05:50
Bannlyst
Kreditkort får du inte på en natt. Vilket företag tar inte emot ett vanligt betalkort för en bokning??
Citera
2019-04-01, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var duger inte ett betalkort?

Andra länder, t.ex. USA kan vara jobbiga vid bilhyra om man bara har ett debitkort.
Citera
2019-04-01, 17:22
Medlem
Blir du beviljad på Norwegian tror jag att man kan börja använda kortet direkt för internetköp osv. Kortnummer, cvv osv blir synligt i internetbanken om jag minns rätt.
Citera
2019-07-03, 20:52
Medlem
GrillTeknikers avatar
Kan meddela att Norwegian fungerade riktigt bra - beviljning av ansökan gick riktigt snabbt och enkelt (för 20000 i kredigräns, vill minnas att det i princip gick igenom direkt), och kortet fick jag också snabbt. Har hunnit glömma exakt hur det var, men tror jag fick tillgång till kortuppgifterna på deras hemsida väldigt snabbt, innan jag fått kortet.

OKQ8 var ren skit, fick 500:- i kreditgräns av någon anledning.

Skandiabanken tog jättelång tid på sig, vill minnas att det tog nästan två veckor inn jag hade kortet. Och de skulle ha in arbetsgivarintyg och grejer.

För framtida läsare som är i liknande sits så är det alltså inget att fundera på, Norwegian är helt klart överlägset. Bilhyrningen gick som planerat (genom Rentalcars.com) och inga problem med Norwegian-kortet (behövde aldrig utnyttjas iofs, bara registreras hos biluthyraren).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in