• 1
  • 2
2019-03-31, 22:27
Medlem
Kort och gott vill jag gå ner 10kg till Juni. Vet att många vill svara ''ät bara bra mat och träna mycket'', ja SJÄLVKLART kommer jag gå till gymmet minst 4 gånger i veckan. Men ungefär hur mycket ska jag äta? Brukar äta 1300 kalorier när jag går på diet men tror jag måste minska. Vad tror ni ? Har förövrigt inte superlätt att gå ner på 1300kalorier, jag är 159cm lång. Tips?
Citera
2019-03-31, 22:30
Medlem
Tryckkokarens avatar
Du är en liten jävel.

Rekommenderar att hålla dig till max 600 kalorier om dagen, ta gärna vitaminer också.

Långpromenader på det så klipper du lätt 10kg.
Citera
2019-03-31, 22:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vikt, längd år?

Räkna dina kalorier och ät bra mat. Då kan det inte gå fel.
Citera
2019-03-31, 22:35
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lima.99
Kort och gott vill jag gå ner 10kg till Juni. Vet att många vill svara ''ät bara bra mat och träna mycket'', ja SJÄLVKLART kommer jag gå till gymmet minst 4 gånger i veckan. Men ungefär hur mycket ska jag äta? Brukar äta 1300 kalorier när jag går på diet men tror jag måste minska. Vad tror ni ? Har förövrigt inte superlätt att gå ner på 1300kalorier, jag är 159cm lång. Tips?

Skippa godis,kakor och annat onyttigt. Ät fiberrik mat och ut och gå varje dag minst en halv mil och helst även många uppförsbackar. Gör du detta så kan du gå ner ett halvt kilo i veckan glöm inte att tillgodose kvalitativ sömn också det är mycket viktigt.

Skall du gymma med styrketräning då kommer du få muskler och då går du inte ner i vikt då muskler väger mer än fett.

Edit: Glömde en viktig grej nämligen drick vatten också varje dag minst två liter. Alkohol är förbjudet
Senast redigerad av CalzoneItalia 2019-03-31 kl. 22:40.
Citera
2019-03-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vikt, längd år?

159-161cm, någonstans där, så typ 160 då. Jag är 20 år. Jag vet jag räknar alltid mina kalorier men hur många ska jag äta är det jag funderar lite på...
Citera
2019-03-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Skippa godis,kakor och annat onyttigt. Ät fiberrik mat och ut och gå varje dag minst en halv mil och helst även många uppförsbackar. Gör du detta så kan du gå ner ett halvt kilo i veckan glöm inte att tillgodose kvalitativ sömn också det är mycket viktigt.

Skall du gymma med styrketräning då kommer du få muskler och då går du inte ner i vikt då muskler väger mer än fett.

Edit: Glömde en viktig grej nämligen drick vatten också varje dag minst två liter. Alkohol är förbjudet

Absolut, inge skräp inte! Men Tänkte mer 1kg i veckan, kan ligga på 1500 kalorier om dagen och gå ner 0.5 i veckan, men det är för segt för mig....
Citera
2019-03-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du är en liten jävel.

Rekommenderar att hålla dig till max 600 kalorier om dagen, ta gärna vitaminer också.

Långpromenader på det så klipper du lätt 10kg.

Men ska jag börja så lågt? Det är väl bättre att börja högre och sen minska successivt. Tror du inte?
Citera
2019-03-31, 22:54
Medlem
Citat:
Vikt, längd år?

Väger 58.8 nu! Vill ner till 48.8, minst. Helst 46kg!
Citera
2019-03-31, 22:59
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
159-161cm, någonstans där, så typ 160 då. Jag är 20 år. Jag vet jag räknar alltid mina kalorier men hur många ska jag äta är det jag funderar lite på...

Mat är energi och ju mer energi du tillgodoser din kropp desto mer orkar du röra på dig varje dag så skippa kaloriräknandet det är helt bortkastat. Se till att äta rätt grejer istället , simmaren Michael Phelps tryckte i sig 12000 kalorier varje dag när han tränade inför OS . Han vann en hel del OS-guld. Så det där med att räkna kalori intag är inte rätt väg att gå.
Citera
2019-03-31, 23:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Du kommer inte få särskilt exhalterande svar. Det finns ett fåtal parametrar vi idag vet om kost och viktnedgång. De vi vet kommer du få flera gånger om.

1. Räkna ut ditt kcalintag

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/
http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

2. Skaffa en app eller en bok och skriv ner allt du äter.

3. Ligg på kaloriunderskott. Men se till att du får i dig bra mängd makro och mikronutrienter.

Ska du ha de snabba tipsen alla vill åt så skippa alkohol, ät en låg mängd kolhydrater i form av pasta och ris. Ät mer protein i form av kyckling och fisk. Ät en näve nötter om dagen och en tzatziki till varje måltid.

Fasta mer.
Citera
2019-03-31, 23:00
Medlem
Utopiantoss avatar
600 kalorier är alldeles för lite, särskilt om du tränar. Vill du gå den omständiga vägen så kan du med fördel sitta och räkna alla kalorier. Du får gissa dig till hur många kalorier du förbränner, då alla människor är olika. Om du istället vill göra det enkelt och smidigt för dig så väg dig helt enkelt varje morgon efter toalett.

Väger du 0.3 kg mindre efter 3 dagar? Bra, det är lagom takt.
Eller är den takten för långsam (minus 0.7 kg i veckan)? Ät mindre.
Ingen skillnad efter 3 dagar? Ät mindre.
Citera
2019-03-31, 23:08
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Du kommer inte få särskilt exhalterande svar. Det finns ett fåtal parametrar vi idag vet om kost och viktnedgång. De vi vet kommer du få flera gånger om.

1. Räkna ut ditt kcalintag

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/
http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

2. Skaffa en app eller en bok och skriv ner allt du äter.

3. Ligg på kaloriunderskott. Men se till att du får i dig bra mängd makro och mikronutrienter.

Ska du ha de snabba tipsen alla vill åt så skippa alkohol, ät en låg mängd kolhydrater i form av pasta och ris. Ät mer protein i form av kyckling och fisk. Ät en näve nötter om dagen och en tzatziki till varje måltid.

Fasta mer.

Ligga på underskott kommer göra att han blir tröttare fortare vid aktiv träning . Det är den aktiva träningen som gör att du går ner i vikt inte utav minskning av kaloriintag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in