• 1
  • 2
2019-03-31, 01:02
Medlem
biggestdickeus avatar
Halloj alla nattugglor!

Nu är det såhär att jag jobbade som säljare på Verisure i november/december (endast 2 månader pga firman i stan jag befinner mig i lades ner) där jag även upptäckte ett par frågetecken angående lönerna.
Kollegor berättade även att cheferna strulat till det med löner tidigare där tex deras anställde som skötte det administrativa råffat åt sig extradeg ifrån anställdas löner till rätt extrema mängder. Men eftersom jag var nyanställd så tog jag det bara som en bekräftelse att dem litade på mig och att de inte skulle låta det hända mig. (Han fick såklart inte jobba kvar).

Men nu när skattedeklarationen blivit aktuell så ser jag att min inkomst ligger på (ungefär) 21000kr varav (ungefär) 3700 är betald skatt. Med dem exakta siffrorna så fick jag fram att min inkomst efter skatt skulle landat på 17837kr.

Här uppstår dock problemet.
I min första lönespec står det att jag fått betalt 12000kr efter skatt. Inte exakt 12000, men inte långt ifrån.

Värt att notera är också att jag jobbade där i ca 1 månad och 2-3 veckor men var fortfarande anställd i 2 månader. Borde jag inte fått min andra lön där med? Och jag arbetsvägrade inte heller då jag blev ombedd att lämna firmakläder etc. Jag var liksom inte kapabel att jobba mer.

Har den nyblivna vuxna jag missat något, eller har mitt unga och dumma arsle blivit utnyttjat pga man är just det? Samt om orättvisan är solklar, hur ska jag gå till väga? Har jag rätt att kräva pengar och isånnafall hur?

Tack på förhand!
Citera
2019-03-31, 01:20
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestdickeu
Halloj alla nattugglor!

Nu är det såhär att jag jobbade som säljare på Verisure i november/december (endast 2 månader pga firman i stan jag befinner mig i lades ner) där jag även upptäckte ett par frågetecken angående lönerna.
Kollegor berättade även att cheferna strulat till det med löner tidigare där tex deras anställde som skötte det administrativa råffat åt sig extradeg ifrån anställdas löner till rätt extrema mängder. Men eftersom jag var nyanställd så tog jag det bara som en bekräftelse att dem litade på mig och att de inte skulle låta det hända mig. (Han fick såklart inte jobba kvar).

Men nu när skattedeklarationen blivit aktuell så ser jag att min inkomst ligger på (ungefär) 21000kr varav (ungefär) 3700 är betald skatt. Med dem exakta siffrorna så fick jag fram att min inkomst efter skatt skulle landat på 17837kr.

Här uppstår dock problemet.
I min första lönespec står det att jag fått betalt 12000kr efter skatt. Inte exakt 12000, men inte långt ifrån.

Värt att notera är också att jag jobbade där i ca 1 månad och 2-3 veckor men var fortfarande anställd i 2 månader. Borde jag inte fått min andra lön där med? Och jag arbetsvägrade inte heller då jag blev ombedd att lämna firmakläder etc. Jag var liksom inte kapabel att jobba mer.

Har den nyblivna vuxna jag missat något, eller har mitt unga och dumma arsle blivit utnyttjat pga man är just det? Samt om orättvisan är solklar, hur ska jag gå till väga? Har jag rätt att kräva pengar och isånnafall hur?

Tack på förhand!
Lite för många luckor i berättelsen för att ge dig ett svar.
Hur många timmar har du jobbat där totalt?
Du kan ju inte räkna med en hel månadslön den andra månaden.
Citera
2019-03-31, 01:25
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Var det provisions baserat?
Har du fått lön en eller två gånger?
Citera
2019-03-31, 01:27
Medlem
biggestdickeus avatar
Citat:

Jag var månadsanställd så har för mig det inte dokumenterades. Om jag då inte missat det i lönespecen.
Och näe, det jag tänkte med, men det känns ju endå surt när uppenbarligen skatteverket har fått höra en summa jag själv inte ha fått smaka av. Även om det bara gäller ett par tusenlappar, hade varit riktigt fett att köpa in ett nytt grafikkort eller en monitor lite spontant för den pengen liksom.
Citera
2019-03-31, 01:28
Medlem
biggestdickeus avatar
Citat:
Var det provisions baserat?
Har du fått lön en eller två gånger?

Det var provisions baserat med 18K i grundlön. Och jag har bara fått för första månaden.
Citera
2019-03-31, 01:43
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Det var provisions baserat med 18K i grundlön. Och jag har bara fått för första månaden.
Och du hade inte haft några andra inkomster detta år?
Var en del av tiden obetald utbildning?
Du kan ju gå in på din internetbank och se exakt vad du fått in på kontot 2018.
Du skall spara dina lönespecar minst ett år om det inte låg online.
Om detta var allt du tjänade 2018 och det var skatten som var betald så får du ju pengar tillbaka runt midsommar.
Det är ju ett grundavdrag på 20 000.
P.S. du har väl deklarerat?
Citera
2019-03-31, 03:01
Medlem
biggestdickeus avatar
Citat:
Och du hade inte haft några andra inkomster detta år?
Var en del av tiden obetald utbildning?
Du kan ju gå in på din internetbank och se exakt vad du fått in på kontot 2018.
Du skall spara dina lönespecar minst ett år om det inte låg online.
Om detta var allt du tjänade 2018 och det var skatten som var betald så får du ju pengar tillbaka runt midsommar.
Det är ju ett grundavdrag på 20 000.
P.S. du har väl deklarerat?

Jag har en inkomst till också ifrån sommaren, dock stämmer den matten överens med det jag fick betalt, därför jag vart lite kluven. Där fick jag betalt 7475kr och skattade 2243kr (jobb på en marknad)

Man hade en grundutbildning en vecka som start, där dock transportmedel fick man ordna själv samt det stod inte något om det i kontraktet, det kanske man inte behöver skriva iofs.

Totalsumman ifrån Verisure jag fick ut var 12 218kr ser jag nu på internetbanken. Och enligt skatteverket var min inkomst 21 472kr varav avdragen skatt är 3635kr.

Grundavdrag ska jag vara ärlig med att erkänna att jag inte riktigt har koll på vad det innebär..
Och jag har dokumenten sparade, dock inte just här hemma där jag befinner mig just nu.

Och ja, jag har deklarerat Det var nu när jag dubbelkikade på inkomsterna jag blev fundersam.
Citera
2019-03-31, 03:18
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Jag har en inkomst till också ifrån sommaren, dock stämmer den matten överens med det jag fick betalt, därför jag vart lite kluven. Där fick jag betalt 7475kr och skattade 2243kr (jobb på en marknad)

Man hade en grundutbildning en vecka som start, där dock transportmedel fick man ordna själv samt det stod inte något om det i kontraktet, det kanske man inte behöver skriva iofs.

Totalsumman ifrån Verisure jag fick ut var 12 218kr ser jag nu på internetbanken. Och enligt skatteverket var min inkomst 21 472kr varav avdragen skatt är 3635kr.

Grundavdrag ska jag vara ärlig med att erkänna att jag inte riktigt har koll på vad det innebär..
Och jag har dokumenten sparade, dock inte just här hemma där jag befinner mig just nu.

Och ja, jag har deklarerat Det var nu när jag dubbelkikade på inkomsterna jag blev fundersam.
Du kan ju gå in på Skatteverket med ditt BankID.
Du borde få tillbaka ca 2800-2900 sek.om du inte har några övriga kapitalinkomster.
Det är ju alltid lite plåster på såren😀
För övrigt stämmer det nog tyvärr...
D.v.s. en månadslön innebär som regel att man skall ha JOBBAT 165 timmar.
Citera
2019-03-31, 03:28
Medlem
biggestdickeus avatar
Citat:
Du kan ju gå in på Skatteverket med ditt BankID.
Du borde få tillbaka ca 2800-2900 sek.om du inte har några övriga kapitalinkomster.
Det är ju alltid lite plåster på såren😀
För övrigt stämmer det nog tyvärr...
D.v.s. en månadslön innebär som regel att man skall ha JOBBAT 165 timmar.

Ah okay

Får faktiskt tillbaka hela 3700!
Kanske bara jag som fattat fel gällande hur det beräknas etc.
Citera
2019-03-31, 05:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Enkel matematik visar att här föreligger något fel.
Hade du några andra beskattningsbara förmåner i den anställningen?
Citera
2019-03-31, 08:38
Medlem
Antar att du menar inkomstdeklaration, skattedeklaration är den deklarationen som man redovisar moms och arbetsgivaravgifter på
Citera
2019-03-31, 09:14
Medlem
8bitrages avatar
Fast inkluderar inte dom 21000 också ditt marknadsarbete?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in