2019-03-30, 18:12
Medlem
Merwinnas avatar
VI kan ju inte vad som gäller på sjukhus i Schweiz? Men om jag ska gissa från vad jag vet om schweizisk vård annars, så tror jag att de kommer att köra på helnarkos (och efteråt höga doser smärtlindrande), och då får du inte vara med medan det görs (det hjälper ju ändå inget eftersom hon inte vet om det). Man gör till och med så med missfall i vissa andra europeiska länder: kvinnan behöver inte blöda ut missfallet själv och se fostret komma ut, utan hon sövs och skrapas, och sedan är det meningen att hon ska må bättre när hon inte minns något. Själv tror jag inte på det, men det är en annan diskussion.

Är det inte bättre att din flickvän kollar med det sjukhuset som det gäller?

EDIT: kollade nu och de tillåter abort i tolv veckor, men den är inte helt fri som i Sverige, utan kvinnan måste kunna visa att hon befinner sig i trångmål. Vet inte vad som gills som "trångmål" dock, men du - eller hon - borde ju kunna googla fram några tips om vad man ska säga till läkaren, för att han ska bevilja aborten. Om ni nu ska gå igenom den överhuvudtaget. Håller tummarna för att hon inte är gravid, TS!
Senast redigerad av Merwinna 2019-03-30 kl. 18:23.
Citera
2019-03-30, 18:23
Medlem
fairy.slingshots avatar
Över en vecka sen mens och gravtest visar negativt? När tog hon testet? Moderna tester är så bra att de ofta kan visa graviditet redan någon dag innan missad mens, och en vecka efter, definitivt.

Dessutom skriver du att hon fick mens två dagar efter det oskyddade sexet, och det är nästa mens som var sen. Hade ni sex däremellan eller åkte du hem till Sverige? För om du åkte hem och ni inte hade sex efter den mensen så är det väldigt osannolikt att hon är gravid.

Man kan missa sin mens av andra anledningar än graviditet (undernäring, överträning, stress, vissa mediciner etc etc). Kan vara bra att kolla upp.

OnT: Fint att du vill finnas vid hennes sida om det blir abort. Det får du säkert och om inte så vänta så nära som möjligt och ge så mycket kärlek det bara går. Hoppas det går bra hur det än blir!
Citera
2019-03-30, 18:26
Medlem
Kmzatans avatar
Jag fattar inte riktigt. Har du koll på det här med menscykeln? För att hon skulle vara gravid med ditt barn samtidigt som din historia passar måste ni varit på skidresa ca en månad minst.

Först sex vid ägglossning --> ~14 dagar senare är hon två dagar sen med mensen. --> ~14 dagar senare sex vid nästa ägglossning --> ~21 dagar senare en vecka sen mens.

Eller så har hon dålig koll på detta och ev. mellanblödningar mm.
Citera
2019-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
VI kan ju inte vad som gäller på sjukhus i Schweiz? Men om jag ska gissa från vad jag vet om schweizisk vård annars, så tror jag att de kommer att köra på helnarkos (och efteråt höga doser smärtlindrande), och då får du inte vara med medan det görs (det hjälper ju ändå inget eftersom hon inte vet om det). Man gör till och med så med missfall i vissa andra europeiska länder: kvinnan behöver inte blöda ut missfallet själv och se fostret komma ut, utan hon sövs och skrapas, och sedan är det meningen att hon ska må bättre när hon inte minns något. Själv tror jag inte på det, men det är en annan diskussion.

Är det inte bättre att din flickvän kollar med det sjukhuset som det gäller?

EDIT: kollade nu och de tillåter abort i tolv veckor, men den är inte helt fri som i Sverige, utan kvinnan måste kunna visa att hon befinner sig i trångmål. Vet inte vad som gills som "trångmål" dock, men du - eller hon - borde ju kunna googla fram några tips om vad man ska säga till läkaren, för att han ska bevilja aborten. Om ni nu ska gå igenom den överhuvudtaget. Håller tummarna för att hon inte är gravid, TS!

Mycket verkar vara väldigt likt i sjukvården Sverige/Schweiz vad gäller barnmorskemottagning i övrigt, ville lite veta hur det fungerar i Sverige också. Tolv veckor är ju safe. Just nu är det i så fall 6 veckor sedan graviditeten eventuellt inträffat.
Citera
2019-03-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kmzatan
Jag fattar inte riktigt. Har du koll på det här med menscykeln? För att hon skulle vara gravid med ditt barn samtidigt som din historia passar måste ni varit på skidresa ca en månad minst.

Först sex vid ägglossning --> ~14 dagar senare är hon två dagar sen med mensen. --> ~14 dagar senare sex vid nästa ägglossning --> ~21 dagar senare en vecka sen mens.

Eller så har hon dålig koll på detta och ev. mellanblödningar mm.

Förväntad mens 20/2. Sex 23/2. Mens 25/2 --> Förväntad mens 20/3 --> "Jag känner när jag kommer"-ångest 30/3
Citera
2019-03-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fairy.slingshot
Över en vecka sen mens och gravtest visar negativt? När tog hon testet? Moderna tester är så bra att de ofta kan visa graviditet redan någon dag innan missad mens, och en vecka efter, definitivt.

Dessutom skriver du att hon fick mens två dagar efter det oskyddade sexet, och det är nästa mens som var sen. Hade ni sex däremellan eller åkte du hem till Sverige? För om du åkte hem och ni inte hade sex efter den mensen så är det väldigt osannolikt att hon är gravid.

Man kan missa sin mens av andra anledningar än graviditet (undernäring, överträning, stress, vissa mediciner etc etc). Kan vara bra att kolla upp.

OnT: Fint att du vill finnas vid hennes sida om det blir abort. Det får du säkert och om inte så vänta så nära som möjligt och ge så mycket kärlek det bara går. Hoppas det går bra hur det än blir!

Du gör mig lugn! Vi hade inte sex däremellan, jag var i Sverige när hon fick mensen och vi har inte träffats sedan dess. Btw, älskar folk som stöttar istället för att idiotförklara på Flashback. Vet att jag är oroligt nojjig men långdistansförhållanden kräver en viss framförhållning
Citera
2019-03-30, 20:33
Medlem
Kmzatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneanka15
Förväntad mens 20/2. Sex 23/2. Mens 25/2 --> Förväntad mens 20/3 --> "Jag känner när jag kommer"-ångest 30/3
Ja, då kan du inte gärna gjort henne gravid.
Citera
2019-03-30, 20:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kmzatan
Ja, då kan du inte gärna gjort henne gravid.

...men någon annan kan. Det är ju inte vanligt att mensen hoppar över på en ung, frisk kvinna - om hon inte är gravid.
Citera
2019-03-30, 21:07
Medlem
Citat:
...men någon annan kan. Det är ju inte vanligt att mensen hoppar över på en ung, frisk kvinna - om hon inte är gravid.

Jag kanske är naiv, men jag tänker inte hetsa upp mig ännu mer och börja få otrohetstankar
Citera
2019-03-30, 22:48
Bannlyst
Ursäkta min dumhet men om hon fick mens två dagar efter ni hade sex senast så kan hon väl omöjligt vara gravid. I alla fall med ditt barn.
Eller missuppfattade jag något på sexuallkunskapen för flera år sen?
Citera
2019-03-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Ursäkta min dumhet men om hon fick mens två dagar efter ni hade sex senast så kan hon väl omöjligt vara gravid. I alla fall med ditt barn.
Eller missuppfattade jag något på sexuallkunskapen för flera år sen?

Så trodde jag också att det var, men tydligen finns det ändå en liten, liten risk
Citera
2019-03-31, 03:08
Medlem
Citat:

Fast det finns ju många orsaker till varför en mens uteblir/blir försenad. Det handlar inte bara om graviditet. Det kan inträffa annars också, exempelvis om man är stressad, mår dåligt, tränar hårt eller någon hormonell obalans, till exempel PCOS. Eller så har man en oregelbunden menscykel. Eller så har det med vikten att göra. Om man exempelvis har gått upp eller ner i vikt, speciellt om det handlar om drastiska eller plötsliga ändringar. Men att vara undernärd eller överviktig kan påverka mensen också. Sedan finns det andra orsaker också.

Så flickvännen behöver inte alls vara gravid, varken med TS's eventuella barn eller någon annans barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in