• 1
  • 2
2019-03-30, 15:00
Medlem
stillsams avatar
Hej!

Vårens projekt har varit att fräscha upp elen i båten med fokus på att få lanternorna att fungera. Idag är elen dragen enligt följande;

Batteri (+) till huvudströmbrytare -> Säkring --> kopplingsplint (röd)

Batteri (-) --> Kopplingsplint (svart)

Från plintarna har jag dragit kablar vidare till akterlanterna respektive topplanterna, men dessa envisas med att inte lysa. Testar jag att koppla plotters via plintarna är även denna död.

Plottern kan jag dock koppla direkt mot batteriet via egen säkring på pluskabel och då fungerar plottern/lodet som det ska. Har även testat med både tidigare och helt nya lanternor, utan direkt lysande resultat.

Jag hade exakt samma problem tidigare och bytte då ut (nästan) samtliga kablar i båten. De gamla kablarna var original från 1995 och ersattes med nya kablar av grövre dimension. Efter att ha kopplat in de nya kablarna har jag dock exakt samma problem.

Batteriet bör inte vara dåligt då det är ett år gammalt, har underhållsladdats under vintern samt utan problem startar upp båtens motor (testat idag inför sjösättning). Även säkringar är kollade och ser bra ut.

Vad har jag gjort för fel? Alternativt tips på vad jag bör felsöka under morgondagen (eller nästa helg)?
Citera
2019-03-30, 15:14
Moderator
Tystnads avatar
Jag hade provat mäta med en spänningsprovare eller/och voltmätare över polerna på batteriet, är det ström där mäter du vidare, mellan Jord (minus) och efter huvudströmbrytaren, resp på varje sida om säkringsplinten, är det ström där får du mäta på laternan om det är ström.

Det kan uppstått korrision i någon skarv , ett vanligt problem i havs/sjömiljö. Man skall ha speciella kapslade kopplingsdosor eller löda skarvar och isolera väl med krympslang och eltejp.
Citera
2019-03-30, 15:37
Medlem
53....so whats avatar
Gör som ovanstående , sök från batteriet både på + och - sidan, kolla alla kopplingar in och ut i dosor och andra skarvar, öppna allt där kablar sitter fast skrapa rent o sätt tillbaka, säkert inte fel på kablaget.
Titta ordentligt på säkringarna om det finns korrision, gör rent. Generellt om det är typ bilsäkringar
snurra på dom i sina fästen ofta så att kontakt bibehålls.
Senast redigerad av 53....so what 2019-03-30 kl. 16:01.
Citera
2019-03-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag hade provat mäta med en spänningsprovare eller/och voltmätare över polerna på batteriet, är det ström där mäter du vidare, mellan Jord (minus) och efter huvudströmbrytaren, resp på varje sida om säkringsplinten, är det ström där får du mäta på laternan om det är ström.

Det kan uppstått korrision i någon skarv , ett vanligt problem i havs/sjömiljö. Man skall ha speciella kapslade kopplingsdosor eller löda skarvar och isolera väl med krympslang och eltejp.

Dessutom
Lanternorna har ofta problem med kontaktfel inne vid lampan längst ner, fjädern fungerar inte ( trycker inte mot lampans mittpol), det kan vara svårt att komma tillrätta om man inte vill byta lanterna.
Det är svårt att komma åt med en skruvmejsel etc
Ryktesvis beror det på värmen från lampan, så man kan byta till en led, men den är inte godkänd.
Citera
2019-03-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Dessutom
Lanternorna har ofta problem med kontaktfel inne vid lampan längst ner, fjädern fungerar inte ( trycker inte mot lampans mittpol), det kan vara svårt att komma tillrätta om man inte vill byta lanterna.
Det är svårt att komma åt med en skruvmejsel etc
Ryktesvis beror det på värmen från lampan, så man kan byta till en led, men den är inte godkänd.

Detta gäller vid ganska gamla lanternor
Du kan trycka på lanterna eller skruva på den i bajonettfattningen och se om den lyser.
Alternativt tittar du med en multimeter om det kommer spänning till polen (polerna).
Polerna ligger väldigt tätt så får du kortslutning går säkringen
Citera
2019-03-30, 23:16
Medlem
När du säger kopplingsplintar, pratar du om en central med säkringar då eller typ "sockerbitar" ?

Gäller det central, så ta ur alla säkringar och smörj in säkringsblecken med ett tunt lager syrafri vaselin, samma typ som polfett till batterier, böj sen ihop säkringsblecken lite så att säkringarna sitter fast ordentligt.

Hur är lanternorna jordade?, går både + och - ut till lanternorna eller är jordsidan jordad i chassiet på lanternan?

Hur som helst så låter det som ett jordfel.
Citera
2019-03-31, 12:54
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Tack för ditt svar. Var otydlig i trådstarten och jag har gjort precis detta. Min upplevelse är att strömmen avtar någonstans mellan batteri och slutlig förbrukare. Antar att det vara är att söka vidare.

Eftersom jag bytte ut minus (svart) hela vägen från batteriet och fram till kopplingsplinten (svart) bör denna helt fungerande. Pluskabel (röd) är bytt (till grövre kabel) från säkringshållare till kopplingsplint (röd). I min värld återstår då sannolika felkällor längs pluskabel men mellan batteri (+) och säkring, därefter tar nya kabeln över. Eller har jag gjort en tankevurpa?

När jag sedan kopplar in förbrukare, oavsett om det är plotter eller nyinköpt lanterna, startar/tänds dessa inte. Däremot fungerar plotters utmärkt genom att koppla plottern, via egen säkring, direkt till batteri på plus och minus (dvs. utan att gå via huvudströmbrytaren).

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
När du säger kopplingsplintar, pratar du om en central med säkringar då eller typ "sockerbitar" ?

Gäller det central, så ta ur alla säkringar och smörj in säkringsblecken med ett tunt lager syrafri vaselin, samma typ som polfett till batterier, böj sen ihop säkringsblecken lite så att säkringarna sitter fast ordentligt.

Hur är lanternorna jordade?, går både + och - ut till lanternorna eller är jordsidan jordad i chassiet på lanternan?

Hur som helst så låter det som ett jordfel.

Jag har då två kablar från batteriets minuspol. En går till plottern och den andra till plint, i övrigt är dom dragna på identiskt sätt. Bör inte det utesluta att det är fel på jorden? (speciellt då kabeln är splitter ny och det var samma problem med gamla kablar samt att plotters fungerar utmärkt via sina separata kablar, både + och -)

På dom gamla lanternorna jag kasserade gick både + och - ut till lanternorna.

Följande plint sitter i det två exemplar av i båten: https://www.hjertmans.se/produkter/e...plint-7xm5-rod

Själv funderade jag på att låta startbatteriet vara just ett startbatteri och köpa (inledningsvis låna) ett separat batteri och koppla förbrukarna (plotter, lanternor) på detta, via en säkring. Om jag då får lanternor och plotter att fungera mot förbrukarbatteriet bör problemet vara löst.
Citera
2019-03-31, 13:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har inte läst allt och vet inte om jag fattat rätt, men har du kollat säkringen och dess hållare?
Är det en vanlig hängsäkring ligger felet säkert där.
Citera
2019-03-31, 13:16
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har inte läst allt och vet inte om jag fattat rätt, men har du kollat säkringen och dess hållare?
Är det en vanlig hängsäkring ligger felet säkert där.

Japp, säkringen är hel och inte ärgad. Däremot har jag inte undersökt själva "hängsäkringshållaren" speciellt noggrant, vilket jag kanske borde. Det kostar inte mycket att köpa en ny säkringshållare inklusive säkring. Får testa detta nästa helg. Fungerar det fortfarande inte som jag vill kan jag iaf. utesluta även säkringshållaren. Då återstår huvudströmbrytare, men den bör (?) inte vara defekt då motorn startar som på ett "kick" och strömbrytaren är i läge "on".
Citera
2019-03-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
...
Eftersom jag bytte ut minus (svart) hela vägen från batteriet och fram till kopplingsplinten (svart) bör denna helt fungerande. Pluskabel (röd) är bytt (till grövre kabel) från säkringshållare till kopplingsplint (röd). I min värld återstår då sannolika felkällor längs pluskabel men mellan batteri (+) och säkring, därefter tar nya kabeln över. Eller har jag gjort en tankevurpa?

När jag sedan kopplar in förbrukare, oavsett om det är plotter eller nyinköpt lanterna, startar/tänds dessa inte. Däremot fungerar plotters utmärkt genom att koppla plottern, via egen säkring, direkt till batteri på plus och minus (dvs. utan att gå via huvudströmbrytaren).

Jag har då två kablar från batteriets minuspol. En går till plottern och den andra till plint, i övrigt är dom dragna på identiskt sätt. Bör inte det utesluta att det är fel på jorden? (speciellt då kabeln är splitter ny och det var samma problem med gamla kablar samt att plotters fungerar utmärkt via sina separata kablar, både + och -)

Följande plint sitter i det två exemplar av i båten:
Har du kollat att kopplingsplint(arna) är (rätt) byglade?

Många (de flesta?) plintar har bara kontakt mellan de parvis två skruvar som sitter mitt emot varandra (t.ex en klassisk "sockerbit").
När du behöver en "förgrening" av röd(+) eller samling av minusledare så ska du själv även montera en bygling längs plinten så att fler än två skruvar är elektriskt förbundna.
Citera
2019-03-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Tack för ditt svar. Var otydlig i trådstarten och jag har gjort precis detta. Min upplevelse är att strömmen avtar någonstans mellan batteri och slutlig förbrukare. Antar att det vara är att söka vidare.

Följande plint sitter i det två exemplar av i båten: https://www.hjertmans.se/produkter/e...plint-7xm5-rod

Själv funderade jag på att låta startbatteriet vara just ett startbatteri och köpa (inledningsvis låna) ett separat batteri och koppla förbrukarna (plotter, lanternor) på detta, via en säkring. Om jag då får lanternor och plotter att fungera mot förbrukarbatteriet bör problemet vara löst.

Så plottern är direktjordad och lanternorna går via jordplint ?
Citera
2019-03-31, 15:58
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du kollat att kopplingsplint(arna) är (rätt) byglade?

Många (de flesta?) plintar har bara kontakt mellan de parvis två skruvar som sitter mitt emot varandra (t.ex en klassisk "sockerbit").
När du behöver en "förgrening" av röd(+) eller samling av minusledare så ska du själv även montera en bygling längs plinten så att fler än två skruvar är elektriskt förbundna.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Så plottern är direktjordad och lanternorna går via jordplint ?

Det stämmer att plotters f.n. är kopplad direkt till batteriet men lanternorna och laddningsuttagen för telefon ska gå via separata grövre kablar, huvudströmbrytare, säkring och plint.

På plinten är samtliga kopplingar elektriskt förbundna men resultatmässigt har det ingen betydelse om jag går vi plinten eller ej. Har (som jag skrev tidigare) även testat att ansluta plotter mot kablarna utan att gå via plint med negativt resultat.
Senast redigerad av stillsam 2019-03-31 kl. 16:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in