Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
Jag hade provat mäta med en spänningsprovare eller/och voltmätare över polerna på batteriet, är det ström där mäter du vidare, mellan Jord (minus) och efter huvudströmbrytaren, resp på varje sida om säkringsplinten, är det ström där får du mäta på laternan om det är ström.
Det kan uppstått korrision i någon skarv , ett vanligt problem i havs/sjömiljö. Man skall ha speciella kapslade kopplingsdosor eller löda skarvar och isolera väl med krympslang och eltejp.
Tack för ditt svar. Var otydlig i trådstarten och jag har gjort precis detta. Min upplevelse är att strömmen avtar någonstans mellan batteri och slutlig förbrukare. Antar att det vara är att söka vidare.
Eftersom jag bytte ut minus (svart) hela vägen från batteriet och fram till kopplingsplinten (svart) bör denna helt fungerande. Pluskabel (röd) är bytt (till grövre kabel) från säkringshållare till kopplingsplint (röd). I min värld återstår då sannolika felkällor längs pluskabel men mellan batteri (+) och säkring, därefter tar nya kabeln över. Eller har jag gjort en tankevurpa?
När jag sedan kopplar in förbrukare, oavsett om det är plotter eller nyinköpt lanterna, startar/tänds dessa inte. Däremot fungerar plotters utmärkt genom att koppla plottern, via egen säkring, direkt till batteri på plus och minus (dvs. utan att gå via huvudströmbrytaren).
Citat:
Ursprungligen postat av
peckapecan
När du säger kopplingsplintar, pratar du om en central med säkringar då eller typ "sockerbitar" ?
Gäller det central, så ta ur alla säkringar och smörj in säkringsblecken med ett tunt lager syrafri vaselin, samma typ som polfett till batterier, böj sen ihop säkringsblecken lite så att säkringarna sitter fast ordentligt.
Hur är lanternorna jordade?, går både + och - ut till lanternorna eller är jordsidan jordad i chassiet på lanternan?
Hur som helst så låter det som ett jordfel.
Jag har då två kablar från batteriets minuspol. En går till plottern och den andra till plint, i övrigt är dom dragna på identiskt sätt. Bör inte det utesluta att det är fel på jorden? (speciellt då kabeln är splitter ny och det var samma problem med gamla kablar samt att plotters fungerar utmärkt via sina separata kablar, både + och -)
På dom gamla lanternorna jag kasserade gick både + och - ut till lanternorna.
Följande plint sitter i det två exemplar av i båten:
https://www.hjertmans.se/produkter/e...plint-7xm5-rod
Själv funderade jag på att låta startbatteriet vara just ett startbatteri och köpa (inledningsvis låna) ett separat batteri och koppla förbrukarna (plotter, lanternor) på detta, via en säkring. Om jag då får lanternor och plotter att fungera mot förbrukarbatteriet bör problemet vara löst.